Nog één van de voordelen van social media: je trekt meer bezoekers naar je website. Door je website te vermelden in je social media profielen bijvoorbeeld.Of door af en toe links te plaatsen naar kwalitatief goede content op je site. En meer bezoekers naar je website, dat betekent uiteindelijk ook meer klanten.
Social media zorgt ervoor dat je merk bekender wordt onder de bevolking. Als bedrijf zijnde is het daarom belangrijk om actueel te zijn en mensen naar je website te trekken. Hier moet je uiteraard veel tijd in steken, maar de meeste social mediaplatformen zijn gratis te gebruiken.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Sociale media bieden kansen voor cyberpesten. Ze kunnen een persoon pesten door negatieve en beledigende opmerkingen op sociale media-accounts te plaatsen. Als ze geen gewenst antwoord krijgen van de slachtoffers, kunnen ze ook gênante foto's van het slachtoffer op internet plaatsen om hen een ellendig gevoel te geven.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
Wanneer je social media consequent en consistent inzet, dan levert het je veel zichtbaarheid op, waardoor meer mensen jou en jouw bedrijf leren kennen. Jouw volgers voelen zich vervolgens aangesproken door jouw expertise in je berichten, de verhalen die je post en de interactie die je met ze aangaat.
Je kunt sociale media inzetten om meer naamsbekendheid, verkeer naar je website, fans en volgers te creëren. Door sociale media te gebruiken heb je de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met je doelgroep en weet je wat er leeft bij jouw publiek.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Leren sturen, kijken hoe het verkeer beweegt, leren parkeren… Dit zijn allemaal vaardigheden die overeenkomen met social media. Het leren aanmaken van een account, een profiel goed vullen en bijhouden, zien hoe communicatiestromen lopen en patronen herkennen en vervolgens daarop reageren.
Via social media kunnen er namelijk op een goede (gratis) manier veel mensen in één keer bereikt worden. En wellicht nog belangrijker: je kunt ook geld verdienen met social media.
Eerst werden de social media vooral gebruikt door particuliere en volwassen gebruikers, later ook door jongeren en nog later steeds meer door bedrijven. Momenteel staan we op een punt dat de social media zich steeds vaker in commerciële richting ontwikkelen, waarna een gedeelte van de vaste bezoekers afhaken.
Dat is een goede vraag, maar het antwoord is simpel: super belangrijk! Je kunt als bedrijf oude contacten herstellen, nieuwe contacten maken, personeel vinden, je doelgroep beter leren kennen en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om klanten te werven door middel van social media.
Het aanmaken van een Facebook, Instagram, Linkedin profiel of ander platform van de social media lijst is inderdaad gratis.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
De druk om snel te reageren en/of de angst om belangrijke informatie te missen, brengt spanning en stress met zich mee. Kinderen en jongeren die mediawijs zijn, lopen minder risico op online problemen, zoals cyberpesten, grensoverschrijdend gedrag en (seksueel) misbruik.
In Nederland zitten we dagelijks 1,5 uur op verschillende social media platformen. Dit doen we met name om op de hoogte te blijven van nieuws en gebeurtenissen. Daarnaast zijn we op zoek naar een vorm van vermaak, of we vullen er onze vrije tijd mee wanneer we even niets om handen hebben.
Sociale media zijn ongeschikt voor kinderen. Dat concludeert de Consumentenbond, die 8 social media-apps doorlichtte. De platforms houden te weinig rekening met de kwetsbaarheid van kinderen, schenden de privacy en hebben te weinig kindvriendelijke instellingen.