Ongevallen gebeuren vaak tijdens gehaast werk. Controleer de vorkheftruck altijd met de gedachte dat er ernstige situaties kunnen optreden. Beschouw incidenten en situaties die nét goed aflopen als duidelijke waarschuwingen. Zorg dat de loopgebieden en vorkheftruckwegen goed gescheiden zijn.
Afleiding als het gebruik van een gsm of smartphone, rijden onder invloed van alcohol of drugs, vermoeidheid en ook eten of drinken tijdens het rijden, zijn de meest voorkomende oorzaken van een ongeluk.
Laat bijvoorbeeld uw ogen regelmatig controleren, en bespreek uw medicijngebruik met uw arts. Deze kan dan ook beoordelen of er rekening moet worden gehouden met bepaalde risico's. Bovendien is het belangrijk dat u in beweging blijft, zodat uw balans en uw spierkracht goed op peil blijven.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat de meeste ongevallen thuis gebeuren is helaas in de cijfers terug te zien. Volgens recente studies vindt 70% van de ongevallen met ouderen thuis plaats.
Op maandag en vlak voor de avondspits vallen de meeste verkeersdoden. Dat blijkt uit de geregistreerde ongevallencijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over 2014, die RTL Nieuws analyseerde. De dag met de meeste ongelukken is vrijdag, maar fatale ongevallen gebeuren vaker op maandag.
Naar verhouding vonden vorig jaar verreweg de meeste ongevallen plaats op de A10 met gemiddeld 41,8 ongelukken per kilometer snelweg. Ook op de A20 (22,7) en de A16 (18,1 ongevallen per kilometer) is de kans op een ongeval relatief groot.
Verkeersongevallen. Verkeersongevallen zijn de meest voorkomende oorzaak van letselschade. Dit kan variëren van een klein auto-ongeluk tot een ernstig verkeersongeval met meerdere voertuigen. Fietsers en voetgangers zijn vaak het slachtoffer in dit soort ongevallen.
Bel 112 voor een ambulance of politie. Dit is in Nederland niet nodig bij lichte blikschade. Verlaat de plaats van het ongeval niet zonder al je gegevens achter te laten. Het is strafbaar om de plek van het ongeluk te verlaten zonder je gegevens uit te wisselen of gewonden te helpen.
Bij een bijna-incident gebeurt er iets tijdens de zorg wat niet zo bedoeld was. Maar we merkten dit op tijd en hebben het veranderd. De patiënt heeft er daardoor geen last van gehad. Een incident is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Uit onderzoek van een Britse verzekeringsmaatschappij blijkt juist dat vrouwen beter rijden dan mannen. Bij het onderzoek mochten respondenten een maximum van 30 punten weggeven. Vrouwen haalden 23,6 punten en mannen 19,8 punten.
Het gaat dus niet om hoe 'moeilijk' de weg te rijden is wat betreft bochten of ravijnen langs de weg. In Nederland gebeuren de meeste verkeersongelukken op kruispunten en N-wegen, waar de snelheid relatief hoog ligt. Hier is het dus extra belangrijk om rustig en voorzichtig te rijden.
Welke straffen kan de rechter opleggen bij een dodelijk verkeersongeluk? Dat varieert van een boete, een taakstraf, ontzegging van de rijbevoegdheid tot een (voorwaardelijke) gevangenisstraf. Gaat het om een overtreding, dan volgt een relatief lichte straf: hoogstens twee maanden hechtenis en 3.900 euro boete.
Zuid-Holland koploper. Maar nergens ging het zo vaak mis in het verkeer als in Zuid-Holland. In totaal ging het in deze provincie om bijna 30.000 ongevallen, goed voor vrijwel een kwart van alle ongelukken in ons land. Het aantal ongevallen steeg hier vergeleken met 2020 met 12,2 procent.
Ga na de aanrijding direct langs het ziekenhuis of uw huisarts, afhankelijk van de ernst van het letsel. Dat is ten eerste uitermate belangrijk voor u als slachtoffer, zodat uw huisarts op de hoogte is en u goed kan onderzoeken.
Oppassen geblazen
Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Een ongeluk is een ongunstige loop der omstandigheden, tegenspoed.Een ongeval is het feit of omstandigheid dat er iets onverwachts gebeurt dat schade of letsel veroorzaakt. Zie: Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal.
Dit kan betrekking hebben op onder andere opname in het ziekenhuis, blijvende invaliditeit en overlijden. Onder ongeval wordt verstaan: 'een plotselinge gebeurtenis buiten de wil om, met als gevolg medisch aantoonbaar letsel of verwondingen op het lichaam.
Nummer 1: Libië Libië is veruit de koploper als het om het aantal verkeersdoden gaat. Met bijna het dubbele van het aantal doden als de nummer twee, staat Libië met 73,4 doden op de 100.000 inwoners op de eerste plaats.
Het aantal verkeersongelukken met dodelijke afloop is het afgelopen jaar flink gestegen. Volgens voorlopige cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) waren er vorig jaar 578 verkeersongelukken met ten minste één dode.In 2021 waren dat er 491. Het gaat om ongelukken die door de politie worden geregistreerd.
Vrouwen maken ook wel ongelukken, maar veel minder heftige ongelukken dan mannen. Vrouwen raken voornamelijk de bumpers van andere auto's en hekken/paaltjes. Niet levensbedreigend dus. Mannen komen veel eerder in botsing met andere auto's en mensen.
Van alle landen scoort Noorwegen het beste. De Verenigde Staten scoren het slechtst. Nederland staat op de achtste plaats. Van de beschouwde landen presteren naast Noorwegen ook Zwitserland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Ierland en Japan beter dan Nederland.
In 2022 zien we dat het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden blijft toenemen. Eerder werd het aantal verkeersdoden in 2022 al vastgesteld op 737. Uit de Staat van verkeersveiligheid 2023 blijkt dat daarnaast 8300 personen ernstig gewond raakten bij een verkeersongeval.