Ben aanwezig waar jouw prospect aanwezig is
Weet je zeker dat jouw leads op Beurs X te vinden zijn? Dan sta jij hier natuurlijk ook om jouw verhaal te vertellen! Door aanwezig te zijn op plekken waar je prospects zijn kun je jouw ideale klant nog beter identificeren en wordt prospects benaderen makkelijker.
De beste manier om dus leads te genereren is gewoon heel simpel: Biedt een kwalitatief goede dienst of product aan. Daarna volgen de leads vaak vanzelf. Voor nieuwe bedrijven die net op de markt zijn kan dit moeilijk zijn omdat er nog weinig naambekendheid is.
Dit zijn personen die nog bovenin de verkooptrechter gepositioneerd zijn en die mogelijk geen interesse hebben in je product of dienst of deze niet eens kunnen kopen. Een kwalitatieve lead bevindt zich al veel lager in de trechter en is geïnteresseerd in je product of dienst.
“Lead” is de Engelse term voor een persoon die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Er wordt onderscheid gemaakt in verkoop leads (sales leads) en marketing leads. Er bestaat ook nog een investeerder lead (investor lead), deze valt onder de verkoop leads.
Grofweg zijn er twee manieren om prospects te vinden, namelijk via: Inbound marketing, gebaseerd op het vinden van leads door middel van content marketing en SEO. Outbound sales prospecting, gebaseerd op het identificeren van prospects en proactief contact op te nemen.
Klant werving staat voor het omzetten van mogelijke klanten naar daadwerkelijke klanten. Het komt er op neer dat je jouw producten/diensten aan nieuwe klanten verkoopt. Klant werving heeft als doel om mogelijke klanten door de marketing funnel te leiden, te beginnen met naamsbekendheid.
Colportage: je product of dienst aan de deur proberen te verkopen. Brieven of e-mails sturen aan onbekenden. Nieuwe mensen aanspreken op netwerkbijeenkomsten. Benaderen van vreemden op social media (LinkedIn, maar ook Facebook en Instagram).
De bekendste invulling van dit concept komt voor rekening van Jerome McCarthy. Hij stelt dat marketeers in essentie vier variabelen of ingrediënten kunnen gebruiken bij het opstellen van een marketingplan. Deze variabelen zijn prijs, promotie, product en plaats, vaak de 4Ps genoemd.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Volgens onderzoek van de Bain and Company kost het aantrekken van een nieuwe klant 6 tot 7 keer zoveel dan het behouden van een bestaande klant. Daarnaast stellen ze dat 5% meer klantbehoud zou kunnen leiden tot het verhogen van de 75% winstgevendheid van de organisatie.
Meld je aan bij de Kamer van Koophandel en doe mee aan hun activiteiten. Neem contact op met je lokale internet provider of drukker en bied hen commissie aan als zij werk aan je doorgeven. Neem contact op met mensen met je wie je hebt gewerkt en vraag of ze werk wat zij niet kunnen of willen doen aan jou door te geven.
Ze zoeken online naar het beste product of de beste dienst. Het is dan ook belangrijk om als B2B bedrijf online jouw potentiële klant te overtuigen dat jij de beste partij bent. En dat doe je met behulp van dezelfde kanalen als het B2C bedrijf. Zorg dat je bedrijf goed online aanwezig is met reviews en klantervaringen.
Prospect. Een potentiële klant, d.w.z. een persoon of bedrijf die overeenkomt met jouw definitie van het ideale klantprofiel. Omstandigheden zijn dynamisch dus ook een prospect kan binnen maar ook buiten de kenmerken van het ideale klantprofiel vallen.
Prospectie is een doorlopend commercieel proces, voor een bedrijf, van het zoeken naar potentiële klanten (prospects genoemd) om ze om te zetten in daadwerkelijke klanten.
Een prospect is een potentiële klant die voldoet aan specifieke criteria. Meestal betreft het een persoon die past in de beoogde doelgroep, voldoende financiële middelen bezit om de aankoop te maken en in staat is een aankoopbeslissing te nemen.
De letterlijke vertaling van suspect is 'verdachte'. Het heeft echter niets met misdaad of iets dergelijks te maken. Je vermoedt van een suspect dat hij of zij klant van jouw bedrijf wil worden.
Het grootste verschil tussen een lead en een prospect is dat een prospect verder is gegaan dan eenrichtingscommunicatie. Een lead wordt een prospect wanneer er sprake is geweest van wederzijdse communicatie. Bijvoorbeeld een reactie op een mail of op het salesteam.