Sociale interactie en een gevoel van verbondenheid zijn belangrijk gebleken om de leesmotivatie te bevorderen. Zo kan het effectief zijn om regelmatig tijd in de klas te besteden aan het samen praten over boeken.
Dyslexie of fixatie disparatie zijn bekende veroorzakers van leesproblemen. Letters worden door elkaar gehusseld, lijken op de bladzijde te dansen en/of vormen geen begrijpelijke zinnen. In deze gevallen ontstaat moeite met lezen door het niet goed samenwerken van de ogen met de hersenen.
Ik ken mensen die een hekel hebben aan het lezen van boeken, maar wel naar audioboeken luisteren . Je kunt ook proberen leeshulpmiddelen te gebruiken, zoals e-readers die functies bieden zoals markeren en aantekeningen maken. Deze maken het makkelijker voor je om belangrijke informatie bij te houden en betrokken te blijven bij het materiaal.
Kortom: het lezen van een boek draagt niet alleen cognitieve kennis over, maar vult ook de beeldenbibliotheek in je hoofd. Je voelt er bovendien iets bij: vertedering, spanning, angst of warmte. Daarmee stelt het boek je in staat je te identificeren met personages en te herkennen welke routes zij lopen door hun levens.
De meeste leesstoornissen zijn het gevolg van specifieke verschillen in de manier waarop de hersenen geschreven woorden en tekst verwerken . Meestal zijn deze verschillen al op jonge leeftijd aanwezig. Maar iemand kan op elke leeftijd een leesprobleem ontwikkelen door een hersenletsel.
Leesproblemen/-klachten kunnen het gevolg zijn van uiteenlopende oorzaken, zoals een slechte leesinstructie, gehoorproblemen, gedragsproblemen, een algemeen leerprobleem of neurologische problematiek. Ook oogheelkundige en/of orthoptische afwijkingen kunnen slechter lezen tot gevolg hebben.
Problemen met leesbegrip bij volwassenen kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder leerproblemen zoals dyslexie of ADHD , die kunnen aanhouden tot in de volwassenheid. Onderwijskloven, waarbij een individu cruciale leermogelijkheden heeft gemist tijdens zijn vormende jaren, kunnen ook bijdragen.
Nieuwsgierigheid, zoals in de wens om iets over een onderwerp te leren. Esthetische betrokkenheid, zoals in het genieten van het ervaren van een literaire tekst. Uitdaging, zoals in de oriëntatie op het leren van complexe ideeën uit een tekst. Herkenning, zoals in de voldoening van het ontvangen van een tastbare vorm van beloning voor succes bij het lezen.
Een snelle zoekopdracht naar boekenaanbevelingen of zelfs boeken om je aan het lezen te krijgen, levert TIENTALLEN resultaten op . Instagram is ook een geweldige plek om te kijken. Met boekrecensieverhalen en erg mooie boekenkastlay-outs is Bookstagram een eigenaardig nichegebied van Instagram en kan je gemakkelijk inspireren om een boek op te pakken!
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Lichamelijke uitdagingen kunnen leesproblemen veroorzaken
Fysieke veranderingen, zoals ongelukken of chronische ziekten, kunnen ook van invloed zijn op uw leesvermogen. Voorbeelden hiervan zijn: Slecht zicht. Misschien heeft u last van dubbelzien, of kunt u niet dichtbij zien, of misschien is het moeilijk om te lezen in een kamer die niet goed verlicht is.
Om te voorkomen dat kinderen bijziend worden is de 20-20-2 leefstijlregel ontwikkeld. Een makkelijk te onthouden ezelsbruggetje: na 20 minuten dichtbij kijken moet je 20 seconden in de verte kijken en de ogen van kinderen hebben 2 uur per dag daglicht nodig. Deze leefstijltip helpt bij het gezond houden van de ogen.
Jeugdigen met dyslexie hebben vooral moeite met de spelling, het aanleren en toepassen van grammaticale regels en structuren en het zien van overeenkomsten en verschillen tussen de eigen taal en de vreemde taal.
De meeste problemen met leessnelheid komen voort uit het gebrek aan oefening en uit het proberen om te lezen en de informatie tegelijkertijd in het geheugen op te slaan . Voor informatie die onthouden moet worden, leren mensen sneller en onthouden ze beter wanneer ze lezen en leren gescheiden houden.
Dyslexie kun je herkennen aan verschillende kenmerken, zoals: moeite met lezen en schrijven, waardoor je heel langzaam leest of een woord vaak verkeerd leest of schrijft. moeite met het lezen van een boek of een lang artikel in de krant.
Als je iemand “niet kunt lezen”, betekent dat dat zijn/haar denkpatronen niet duidelijk genoeg vast te stellen zijn om te begrijpen waar hij/zij met zijn/haar gedachten naartoe gaat of hoe hij/zij daar gaat komen . Vaak resulteert dit erin dat zijn/haar meningen behoorlijk verschillen van de jouwe, om redenen die je nog niet eens had overwogen.
Varieer uw onderwerp en de soorten dingen die u leest . Woordloze prentenboeken geven kinderen de kans om hun eigen verhalen te vertellen terwijl ze "lezen", wat het creatieve proces op gang brengt. Laat de verbeelding van uw kind de vrije loop en laat haar zien hoe enthousiast u bent over haar ideeën. Zoek naar boeken die passen bij de interesses van uw kind.
Maar is lezen op dit apparaat, naast al het andere dat we al op een scherm doen, niet schadelijk voor onze ogen? Dat valt mee. Een e-reader verspreidt namelijk slechts een zwak licht en dat licht komt ook nog eens van de zijkanten.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).