Het verbeteren van de kwaliteit van zorg gaat vaak gepaard met het bevorderen van samenwerking tussen verschillende vakgroepen en afdelingen. Een goede samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, therapeuten en andere zorgverleners heeft een positief effect op de kwaliteit van zorg.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
In het Kwaliteitskader worden daarbij vier richtinggevende thema's genoemd voor de zorgverbetering. Daarbij gaat het om: compassie, uniek zijn, autonomie en zorgdoelen.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Indicatoren zijn meetbare elementen van de zorgverlening die een aanwijzing geven over de mate van de kwaliteit van de geleverde zorg. Een indicator heeft een signaalfunctie: het is geen directe maat voor kwaliteit, maar wijst op een bepaald aspect van het functioneren en kan aanleiding zijn tot nader onderzoek.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Kwaliteit is eigenlijk heel simpel. Het draait erom dat je aan de verwachtingen van de cliënt voldoet bij het verlenen van diensten. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter.
Mindset is belangrijk: focus op positiviteit en neem afscheid van dingen en mensen die je energie kosten; Omring je met dingen die echt mooi vindt; Werk aan iets dat je echt leuk vindt; Meditatie en yoga kunnen helpen bij het vergroten van je kwaliteit van leven.
Kwaliteitsverbetering gaat over het veilig, effectief, patiëntgericht, tijdig, efficiënt en eerlijk maken van gezondheidszorg . Het gaat over het geven van de tijd, toestemming, vaardigheden en middelen die de mensen die het dichtst bij problemen staan die de kwaliteit van de zorg beïnvloeden, nodig hebben om ze op te lossen.
Cliënten in de langdurige zorg – gehandicaptenzorg, verpleging, verzorging en thuiszorg en de geestelijke gezondheidszorg – kunnen een belangrijke, actieve rol spelen in het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Het vertellen van verhalen, het gesprek aangaan en ervaringen delen zijn hierbij van groot belang.
Principes voor het meten van de kwaliteit van gezondheidszorg. Meet aspecten van zorg die verder gaan dan technische kwaliteit, bijvoorbeeld responsiviteit, aanvaardbaarheid en vertrouwen . Meet waargenomen kwaliteit en vergelijk met klinische kwaliteit. Meet kwaliteit op verschillende punten in het patiëntentraject door het zorgsysteem.
Een kwaliteitskader is een raamwerk waarin staat wat de normen zijn voor goede zorg. Ook beschrijft het hoe een zorgaanbieder aan kwaliteit van zorg kan werken. Normen over goede zorg veranderen in de loop van de tijd. Daarom worden kwaliteitskaders van tijd tot tijd bijgewerkt.
Een kwaliteitshandboek is een gedocumenteerd systeem waarin de werkwijzen, procedures en richtlijnen van een zorgaanbieder worden vastgelegd. Het doel van dit handboek is om te zorgen dat de geleverde zorg aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoet en om continuïteit en verbeteringen in de zorgverlening te waarborgen.
Total quality management (TQM) (ook: Integrale kwaliteitszorg (IKZ)) is een managementstroming die gericht is op voortdurende verbetering van algemene bedrijfsprestaties, en een focus legt op het voldoen aan klanteisen en de bedrijfsstrategie.
De zorgaanbieders stellen jaarlijks een kwaliteitsplan op waarin zij beschrijven hoe zij de kwaliteit van zorg voor cliënten willen verbeteren. De kwaliteitsplannen geven de zorgkantoren waardevolle informatie en vormen de basis voor de (dialoog)gesprekken die zorgkantoren voeren met zorgaanbieders.
De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Het Quality Framework is gebaseerd op zes kwaliteitselementen, waaronder verantwoording, kwaliteitsprocessen, issue management, capaciteit, cultuur en rapportage . Samen vormen deze elementen de basis voor prestatieverbetering en organisatorische excellentie.