“Een hele makkelijke tactiek om toe te passen in bijvoorbeeld een winkel is het woordje 'zo' te gebruiken, en daarbij een stilte te laten vallen. Je gaat bijvoorbeeld een tv kopen die 495 euro kost. Herhaal dan eerst het bedrag en spreek dat heel langzaam uit.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Onderhandel eerst over een korting op de prijs en als er echt niet lukt, vraag dan naar extra's zoals accessoires of gratis service. Noem geen concrete bedragen, maar zeg dat je het product 'een stukje goedkoper' wel zou willen wil kopen. Toon interesse in het product en laat weten dat je open staat voor een aankoop.
Je korting moet voldoende groot zijn om het interessant te maken voor je klanten. Een korting van 5 euro op een bedrag van 1.000 euro zal weinig mensen overtuigen. Geef je dezelfde 5 euro korting op een bedrag van 20 euro, werkt het gegarandeerd wel.
Over prijzen mag je onderhandelen. In Nederland doen we dat vaak wel bij auto's en huizen, maar meestal niet bij andere spullen. Een verkoper mag weigeren om te onderhandelen, want hij kiest voor welke prijs hij iets wil verkopen. En u kiest of u het daarvoor koopt.”
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Op veel keukens is de bruto marge tussen de 30% – 50%. Hier wordt rekening mee gehouden in de prijs. De meeste keukenzaken zakken tot een minimaal marge van 30 procent. Dit klinkt als een flink bedrag wat een keukenzaak overhoud.
Uiteraard kun je er vervolgens gewoon over onderhandelen, om de deal nog beter te maken. Zorg dat je weet wat de gebruikelijke kosten zijn en dat je precies begrijpt wat er in de offerte staat. Vraag eventueel om toelichting. En vraag meerdere offertes op, zodat je die met elkaar kunt vergelijken.
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
Wanneer u op zoek gaat naar prijsinformatie in een markt in bijvoorbeeld aandelen, futures, Forex of opties, wordt de prijs op 3 manieren weergegeven: de laatprijs, het bod of de biedprijs en de laatste prijs (de prijs van de laatste transactie).
Een onderhandeling is een proces waarmee twee personen of groepen (de partijen) proberen om door middel van voorstellen en tegenvoorstellen tot een overeenkomst te komen. Loven en bieden is een simpele vorm van onderhandelen (eendimensionaal) maar complexe onderhandelingen vergen creativiteit.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
De reden van inruilkorting. Door meer geld te geven voor een inruiler geeft de verkoper iets van de winstmarge op. Dat heeft hij er graag voor over want het levert tenslotte een nieuwe klant op. Een dealerbedrijf krijgt soms een bonus van de importeur als het meer nieuwe auto's verkoopt.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
Zeg bijvoorbeeld: “Ik wil je graag een prijsindicatie geven. Maar dat kan ik pas doen als ik weet wat je precies nodig hebt.” Blijft iemand toch aandringen? Vraag dan waarom de prijs zo belangrijk voor hem of haar is.
Je moet alleen wel de juiste winkel uitkiezen, een mediamarkt mag niet zomaar korting geven. Zij gaat vaak naar een plaatselijke witgoed winkel, en bij BCC lukt het vaak ook wel. Mediamarkt en grote winkels geven soms wel enorme kortingen, als je een toonzaalmodel meeneemt.
10% is meer dan genoeg korting om een 'normale' consument over te halen om een showmodel te kopen.
Bij stapelkorting ontvang je korting voor elk extra geselecteerd item of product. Koop je meer items of producten, dan ontvang je ook meer korting. Je mag er zo vaak gebruik van maken als je wilt.
Bij een commerciële korting of handelskorting wordt het bedrag van de factuur verminderd als commercieel gebaar. Deze korting kan zowel als percentage op het totaalbedrag of per factuuritem worden toegekend.