Vaak kun je een lekke band gewoon zelf weer repareren. In dat geval moet je eerst op zoek naar de oorzaak van het drukverlies. Dat is heel eenvoudig: vul een pompfles met water en zeep en besproei de gehele band met het mengsel.Op de plek waar luchtbellen ontstaan, is de band lek.
Een lekke band is eigenlijk gemakkelijk te herkennen: hij zwenkt namelijk naar één bepaalde kant af. Ook kunt u vaak met het blote oog zien dat er minder lucht in de lekke band zit.
Zoek een rustige, rechte en vlakke weg en ontspan heel even uw grip op het stuur.Als de auto naar één kant trekt, duidt dit op een probleem met de wielen of banden . Het kan een probleem zijn met de uitlijning van de wielen, of het kan een langzame lekke band zijn die de bandenspanning in een van de banden beïnvloedt. Veranderingen in de wegligging van het voertuig.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
Over het algemeen liggen de kosten voor het repareren van een band met een prop tussen de €15 en €25. Dit maakt het een betaalbare optie voor veel automobilisten die geconfronteerd worden met een plotselinge bandenlekkage.
Dus bij de vraag 'Hoelang kun je rijden met een prop in je band? ' is ons advies eigenlijk altijd: gebruik deze prop in de autoband alleen om ermee naar de garage te rijden. Onze collega's van de ANWB zijn het er ook over eens: het is echt veiliger en verstandiger om een autoband met een prop gewoon te laten vervangen.
De Wegenwacht zal in sommige gevallen een prop in de band aanbrengen op de plek waar het gat in de band is ontstaan.
Ons advies, en dat van experts zoals de ANWB , is om alleen met een prop naar de garage te rijden. Het veiligste en verstandigste is om de band uiteindelijk helemaal te laten vervangen. Zo voorkom je mogelijke problemen met de band. Ga dus veilig de weg op en laat je banden goed en professioneel repareren .
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
Meng een kleine hoeveelheid afwasmiddel met water en breng de oplossing aan op het oppervlak van de band.Let op of er op specifieke punten bellen ontstaan – deze bellen geven aan dat er lucht ontsnapt en geven de locatie van het lek aan.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Als een langzame lekke band ervoor zorgt dat de druk in een band zo laag wordt dat de band te zacht is, kan de APK worden afgekeurd . Banden moeten voldoen aan de door de fabrikant aanbevolen druk en het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) kan tijdens de test een probleem signaleren.
Veel moderne voertuigen zijn uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) dat u waarschuwt wanneer de bandenspanning onder een bepaalde drempelwaarde zakt. Als het TPMS-waarschuwingslampje op uw dashboard gaat branden, kan dit duiden op een lekke band of een lage bandenspanning .
Vocht- en schimmelplekken: verschijnen er vocht- of schimmelplekken op je plafond, muren of vloer? Die waterschade kan mogelijk wijzen op een lekkage. Ook afbladderende verf, loskomend behang en een muffe geur zijn tekenen aan de wand.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.
Of je nu pech hebt met of zonder reservewiel, met Wegenwacht Service is de beste pechhulp altijd dichtbij. We doen er alles aan om je snel weer op weg te helpen met je eigen auto. Je hebt al een pakket vanaf € 72,- per jaar.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Zet je auto dan meteen aan de kant. Moderne auto's hebben een sensor die continu de luchtdruk in de band meet. Ver voordat je band helemaal plat is, weet je dus al dat er een gat in zit. Je krijgt in zo'n geval een melding of een brandend lampje op je dashboard.
Banden scheuren aan de zijkanten door blootstelling aan zonlicht, ozon en temperatuurschommelingen . Hierdoor wordt het rubber na verloop van tijd aangetast.
Reparatie lekke band door prop of manchet
Bij bijvoorbeeld een kleine spijker of schroef in uw band op het loopvlak, repareren wij uw lekke band met een prop. Bij grotere lekkages van binnenuit met behulp van een manchet. De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
De reparatie spray sluit je aan op het ventiel van je band en binnen een minuut is je lekke band gerepareerd en zit hij weer vol met lucht. Het zit in een spuitbus die een schuim als vloeistof in de lekke band spuit en op deze manier het lek dicht en de band vol pompt met lucht.
De reparatie van een band begint bij € 50 per band. En dat is dan inclusief demontage, montage en balanceren. Voor een los wiel is deze prijs vanaf € 35 per band. De uiteindelijke kosten kunnen hoger uitvallen.
Het telefoonnummer van de ANWB voor pechhulp in Nederland is: 088-269 2888.