Je kunt dan bijvoorbeeld iets zeggen als: “Bedankt voor dit gesprek, ik ga nu nog even wat andere mensen gedag zeggen.” Op die manier blijf je eerlijk, zonder al te enthousiast over te komen. Als je wel enthousiast bent over je gesprekspartner en/of jullie gesprek, mag je dat altijd laten merken.
Probeer met je lichaamstaal duidelijk te maken dat je het gesprek wil beëindigen. Neem fysiek wat meer afstand, draai iets weg van je gesprekspartner, sta bijvoorbeeld op uit een stoel en pak je spullen op. Of draai een kwartslag weg, zodat je met je schouder naar je gesprekspartner wijst.
Aan het einde van het telefoongesprek vat je samen datgene dat aan de orde is gekomen. Dit doe je kort en bondig. Het is vooral belangrijk actiepunten aan het einde van het gesprek te benoemen. Dan weten beide partijen wat ze moeten doen.
Wanneer je de telefoon opneemt, dan begin je met een begroeting. Tot twaalf uur gebruik je “Goedemorgen”. Tussen twaalf en zes uur 's middags neem je op met “Goedemiddag”. ... De begroeting
Soms valt het eerste gedeelte van wat je zegt weg als je de telefoon opneemt. ...
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
Met samenvatten houdt de gespreksleider de aandacht vast, vooral als hij het gesprek samenvat in zijn eigen woorden. Zo dwingt hij zijn gesprekspartner op te blijven letten. Dat lukt ook door de ander direct aan te spreken met 'u' of 'jij'.
Houd het gesprek gefocust. Houd steeds je doel voor ogen. Durf dan ook uitweidingen in 'aanpalende' terreinen af te kappen. Als je met flaps werkt: voorkom dat mensen steeds jouw rug zien of dat het gesprek vervalt in het 'dicteren' van de begeleider.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
Als je bijvoorbeeld even afstand wilt nemen van emotionele stress op je werk, neem dan zodra je thuiskomt een paar minuten om tot rust te komen, bijvoorbeeld door te mediteren of naar muziek te luisteren. Of neem tijdens je lunchpauze even de tijd om iets te doen wat je leuk vindt, zoals lezen, of een eindje wandelen.
Die persoon heeft juist iets in jou los gemaakt. Hij of zij heeft een bepaald gedrag of gevoel bij jou opgewekt of een herinnering bij je naar boven gehaald. De kans is groot dat die persoon die je heeft getriggerd overeenkomsten heeft met de persoon waar je eerder een negatieve ervaring mee hebt gehad.
Reacties. Als je een muziekje hoort, wordt je écht in de wacht gezet en kunnen ze je niet horen. Wel hebben ze een knop die ervoor zorgt dat jij hen niet hoort, maar zij jou wel. Meestal hoor je dan helemaal niks (normaal hoor je wel wat kraken of geroezemoes rondom) maar dit hoeft niet.
@EricvanLoon Die twee uur (120 minuten) is inderdaad uit veiligheidsoverwegingen om te voorkomen dat klanten achteraf onverwachte (hoge) kosten krijgen. Alle gesprekken worden bij T-Mobile (zowel op mobiel als op vast) na 120 minuten verbroken.