Bel dan altijd direct je bank of creditcardmaatschappij en laat de creditcard afschrijving blokkeren. In andere gevallen waarbij je een transactie niet herkent kun je middels een formulier aanvragen met als doel de creditcard betaling terugdraaien.
Dan kun je gebruik maken van de GeldTerugService. De GeldTerugService is te gebruiken als: een onterecht bedrag is afgeschreven van je Creditcard of Platinumcard. je 30 dagen na de betaling je aankoop nog niet hebt ontvangen.
Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Je kunt tot 120 dagen na de betaling je geld terugvragen. Het is dan aan de winkelier om te bewijzen dat hij zijn afspraken is nagekomen en goed gehandeld heeft.
Zie je een onterechte afschrijving op de maandelijkse rekening staan, dan mag je de betaling betwisten. Neem daarvoor contact op met de klantenservice van je creditcardaanbieder. Let op: hoe eerder je handelt, hoe groter de kans dat je geld wordt teruggeboekt.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Bel Card Stop op 078 170 170
Een stemcomputer zal je vragen om je bankrekening of kaartnummer in te toetsen. Je wordt vervolgens doorverbonden met een van onze Card Stop assistenten die alle verdere stappen onderneemt om je betaalmiddelen te blokkeren.
De meeste producten die je met een creditcard betaalt zijn automatisch 180 dagen verzekerd bij verlies, diefstal en schade. Met een Platinumcard is deze verzekering zelfs 365 dagen geldig. Handig als de garantie of je reisverzekering je pech niet dekt.
Bedragen die op jouw creditcard worden gereserveerd, verlagen je bestedingslimiet tijdelijk. Als een reservering niet wordt omgezet in een betaling, komt deze na 20 dagen automatisch te vervallen. Er wordt niets afgeschreven.
Terugboekingen zijn geen wettelijk recht, maar als u heeft betaald met een Visa-debet- of creditcard, kunt u met de bank die uw kaart heeft uitgegeven, overleggen of deze optie beschikbaar is. Vervolgens kunnen zij een verzoek indienen bij de bank van de retailer.
Reservering: Een reservering op je creditcard is een betaaltransactie die nog niet volledig verwerkt is, en die niet meer kan worden ingetrokken. Het saldo van je creditcard is al met het bedrag van de reservering verlaagd (afschrijving) of verhoogd (bijschrijving).
Heb je met je creditcard iets besteld in een webwinkel, maar heb je het teruggestuurd? Dan boekt de webwinkel het betaalde bedrag ook weer op je creditcard terug. Als je zelf je creditcardrekening al had betaald, dan kun je hierdoor een positief saldo krijgen.
Wat zij vaak doen, is het bedrag vastzetten, oftewel: reserveren. Met een reservering kunnen ze checken of de creditcard nog geldig is en dat er genoeg bestedingslimiet is. Het bedrag wordt pas later daadwerkelijk afgeschreven, maar het heeft wel invloed op je bestedingslimiet.
Betaal je met je Mastercard? Dan zijn vrijwel al je aankopen automatisch en kosteloos verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. En dat voor maar liefst minimaal 180 dagen. Dit geldt voor aankopen die je online bij webshops én in de winkel doet.
Tegenwoordig zijn ze even veilig als een gewone bankpas. Verlies kun je wel beter meteen melden. Raak je de creditcard kwijt, dan zou de vinder misbruik kunnen maken van de kaart. Bij de meeste creditcards is het eigen risico dat je moet betalen bij eventuele fraude echter vrij laag of zelfs nihil.
Nadelen. Wat mensen vaak het grootste nadeel van de creditcard vinden, zijn de extra kosten die om de hoek komen kijken. Deze kosten hangen van een aantal zaken af, zoals je bestedingslimiet en de verzekeringsduur van je aankopen. Een creditcard kost volgens het Nibud tussen de 10 en 50 euro per jaar.
Bij vrijwel alle creditcards zit standaard een aankoopverzekering. Die dekt aankopen die je met jouw creditcard hebt gedaan, bijvoorbeeld in het geval van diefstal, verlies of beschadiging.
Voor een betwisting met een Visa debetkaart of gewone debetkaart verwijzen wij u door naar uw bankagentschap. Bij niet-herkende of onterechte betalingen en in geval van fraude met Visa of Mastercard krediet- of prepaidkaarten kan Worldline bijstand verlenen.
Direct. Visa, MasterCard en Maestro Binnen 2 werkdagen. American Express binnen 3 werkdagen. Diners Club binnen 5 werkdagen.
Thuis. Contacteer meteen uw bank of bel het Card Stop nummer geldig voor alle banken op (+32) 078 170 170, 24/24 en 7/7 bereikbaar.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Je hebt geld overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat. Geen probleem! Het geld wordt binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Dit geldt wel alleen voor Nederlandse banken.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.