Je meet de kabel door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant. De langste kabel heeft natuurlijk meer weerstand dan de kortste kabel. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
Dit doe je door de bougie in de bougiekabel te klikken. Vervolgens kan je de zijkant van de bougie aarden door tegen iets van metaal te houden op je auto. Als je nu de startmotor laat ronddraaien (sleutel in contract en starten dus) zou de bougie moeten gaan vonken.
In serie met de secundaire wikkeling van de bobine een voltmeter op de accu aansluiten. Als de accu in de doorlaatrichting van de diode wordt aangesloten, moet de voltmeter een spanning aangeven. Na het ompolen van de aansluitingen in de sperrichting van de diode mag er geen spanning meer worden aangegeven.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Bougiekabels zijn belangrijke onderdelen van de auto. Ze hebben grote invloed op de prestaties van de motor omdat de stroom door de kabels wordt geleid. Door de jaren heen zijn bougiekabels verbeterd, tegenwoordig kunnen de bougiekabels wel 25.000 tot 100.000 kilometer mee.
Je meet de kabel door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant. De langste kabel heeft natuurlijk meer weerstand dan de kortste kabel. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.
De bobine moet een spanning van circa 30.000 tot 40.000 volt opwekken om een vonk in de bougie over te laten springen.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro. Ook hiervoor geldt dat de sky the limit is, hoe beter de kwaliteit des te duurder de kabels.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Deze 'R' betekend resistor, weerstand. En deze weerstand wordt geplaats om minder storing te veroorzaken in dingen als transistor-radio's. De vonk die uiteindelijk door de bougie wordt geleverd kan bij niet-onstoorde bougies een geknetter in de radio-ontvangst veroorzaken.
je meet met de ohmmeter tussen de kern en de bougiekabel daar moet hij hoogohmig zijn dan is dat je secundaire spoel. en je meet tussen het kleine draadje en het metaal die waarde moet laagohmig zijn.
Een bougie bestaat uit twee metalen contacten, die minder dan een millimeter van elkaar staan. Op deze twee 'elektroden' wordt een enorm hoge elektrische spanning van zo'n 30.000 volt gezet, waardoor een vonk overspringt, die het lucht-brandstofmengsel aansteekt.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
In bobines wordt, wanneer stroom door de primaire wikkeling vloeit, in de tweede wikkeling, de secundaire wikkeling, een inductiespanning opgewekt. Door middel van een magnetisch veld wordt deze spanning in de bobine opgeslagen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Rijd je in een moderne auto dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Ik zou in ieder geval voor een bekend merk als Bosch, BERU of NGK kiezen. Controleer wel even wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. Bougies met een hoge overgangsweerstand kunnen de oorzaak van de defecte bobine zijn.
Goede bougiekabels moeten dan ook beschikken over hittebestendigheid, sterke isolatie-eigenschappen en over weerstandsvermogen tegen trillingen en schommelingen in temperatuur en vochtigheid beschikken. Bougiekabels bepalen de kracht van de vonk, en bepalen hoeveel verlies er optreedt tussen de bobine en de bougies.
een bougie dop heeft max 5 ohm weerstand.
Bougiekabels zorgen er simpel gezegd voor dat de hoge spanning die in de bobine wordt geproduceerd, naar de bougie kunnen stromen. Bougiekabels zijn dan ook een heel belangrijk onderdeel van de auto, en hebben zoals al gezegd grote invloed op de prestaties van de motor.