In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
Hoe zorg je er nu voor dat de vlammen uit je uitlaat slaan? Je moet er allereerst voor zorgen dat de motor een hoog toerental draait. Vervolgens zet je de schakelaar om en geef je vol gas. Het is wel opletten geblazen, want het toerental zal snel omlaag gaan.
Aan- en uitzetten, van de Pops and bangs
In veel gevallen kunnen we de pops and bangs onder een bestaande knop op je dashboard zetten. Zo kan je de pops and bangs gemakkelijk aan- en uitzetten.
Pops & Bangs wordt geprogrammeerd in de computer. Het zorgt ervoor dat de brandstof iets langer wordt doorgespoten zodra je het gas loslaat. De brandstof wat nog vrijkomt wordt dan verbrand in de uitlaat of turbo. Dit veroorzaakt de Pops & Bangs knallen.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Pops & Bangs is optioneel bij de chiptuning te nemen en kost €100 extra.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Kan geen kwaad voor je turbo's oid. Voorkom wel lang stilstaan bij bv stoplicht omdat de hitte van de uitlaatgassen misschien dingen doen smelten tpv waar de downpipe eindigt.
Pops and Bangs zonder Turbo? Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Vaak gaat de vervuiling van het inlaatspruitstuk samen met de verontreiniging van de EGR Klep en het roetfilter.
ploffen uit de uitlaat wijst meestal op een niet goed werkende ontsteking in combinatie met een te rijk mengsel waardoor de bougie's kapot gaan. Bij bobines is het meestal zo, ze doen het wel, of ze doen het niet.
Knallen uit uitlaat, zijn gewoon, als je een sportdemper monteerd. Bij vrijwel alle motorfietsen, geeft bij gas dicht een naplof. zit hem puur in de uitlaatdruk en kan helemaal GEEN kwaad. Tevens mooi om te horen.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
De meest simpele vorm van demping vindt echter plaats door het uitlaatgas in een pijp in een grotere kamer te leiden. Hierdoor verliezen de drukgolven snelheid en worden bepaalde, vooral lage, frequenties gedempt.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Regels voor het verwijderen van een middendemper
De uitlaat van een personenauto op benzine mag bij 3.500 toeren per minuut niet meer dan 95 decibel produceren. Het is dus compleet legaal om je middendemper te verwijderen, mits het uitlaatsysteem gasdicht is en het geluid dus onder de 95 decibel blijft.
Wettelijk gezien is het niet toegestaan met een uitlaat lijn te rijden waar niet op zijn minst 1 goedwerkende 'kat' in gemonteerd is. Toch rijden veel tuners met een compleet open uitlaat om dus de performance te optimaliseren.
Ten derde, en sterk samenhangend met de eerste twee, is het rijden zonder katalysator verboden. Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring.
Het beste antwoord. Nee, dit is ook door mytbusters onderzocht in de aflevering 15 van seizoen 2. Als je de uitlaat van een auto dichtstopt met iets, zal de motor uitvallen: Alle gebruikte voorwerpen (o.a. een aardappel, een banaan en een ei) werden gewoon uit de uitlaat gelanceerd.
Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.
Het motorblok bevindt zich bijvoorbeeld aan de buitenkant, dus lijkt meer geluidsoverlast onvermijdelijk. Daarom is er verschil in de eisen. Een auto mag niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.