Huishoudazijn is bijvoorbeeld effectief voor het verwijderen van roest. Citroen- en limoensappen werken op dezelfde manier. Dompel uw sleutel een nacht lang in één van deze sappen en u zult ontdekken dat u de roest er de volgende dag gemakkelijk vanaf kunt schrapen. Aluminiumfolie werkt als een goede schraper.
Een slot smeren met slotspray, zoals WD-40 kan het probleem oplossen. Slotspray is naast een preventiemiddel namelijk ook een probleemoplosser. Andere middelen zoals siliconenspray, olijfolie of grafiet kunnen ook helpen als het slot nier meer open gaat.
Als u nog wel de sleutel heeft maar het cilinderslot wilt niet draaien, dan wordt de sleutel meestal geblokkeerd door een vastzittende pal. Een cilinderslot zit vol met kleine veertjes en palletjes en als 1 van deze palletjes blokkeert dan kan de sleutel niet gedraaid worden.
Azijn. Uw sleutels roestvrij maken met azijn is erg eenvoudig. Laat de sleutels een nachtje in een bakje met huishoudazijn weken en maak het schoon met een schuursponsje. Herhaal dit proces tot alle roest is verdwenen.
U kunt dit proberen door de sleutel in een zure oplossing te leggen; bijvoorbeeld in azijn of in cola. Laat de sleutel een paar dagen rusten. Probeer vervolgens het roest er af te poetsen, eventueel met hulp van een staalborstel als het niet makkelijk gaat.
Alhoewel WD40 multispray goed werkt voor het smeren van een slot is het niet optimaal. Het product trekt namelijk een beetje vuil en stof aan, waardoor je na verloop van tijd mogelijk weer problemen krijgt met het slot. Dit product is echter beter voor het smeren van (cilinder)sloten dan grafiet.
Het beste is om cilindersloten periodiek even te smeren. Dit kan het beste met slotspray of WD40. Let goed op dat er geen kruipolie of bijvoorbeeld grafit gebruikt wordt. Hierdoor werkt de cilinder tijdelijk goed, maar vervolgens trekt dit juist extra vuil aan en dit blijft dan overal aan vast zitten.
Naast citroensap kan ook (schoonmaak)azijn een oplossing bieden. Bij deze methode laat u het slot of de sleutel simpelweg in azijn weken voor een nacht. Als dit geen effect heeft, kunt u de sleutel of het slot langer laten liggen. (Let op: laat de sleutel/het slot nooit langer dan 24 uur weken.)
Het is makkelijker wanneer je twee paperclips hebt. Buig 1 paperclip en maak de andere zo recht mogelijk. Zodra je de gebogen paperclip in het sleutelgat steekt, steek je ondertussen de andere er iets onder en beweeg deze heen en weer. Na wat gefriemel zou de slot open moet gaan!
Een optie om de cilinder te verwijderen is het uitboren van het cilinderslot, maar er is een makkelijkere manier. Pak de bahco of waterpomptang en wrik de cilinder heen en weer (naar links en rechts). Uiteindelijk zal op de zwakste plek, precies in het midden bij de meenemer, de cilinder breken.
Door het sloten de sleutel even in te smeren met wat slotspray raken de sleutel en de scharnieren lekker soepel en kunnen ze gemakkelijker weer in hun plaatst vallen. Door rustig met de sleutel in het slot te gaan en voorzichtig proberen te draaien als hij de blokkade raakt draait de scharnier vaak ook een beetje mee.
BTW. Wanneer een slotenmaker overdag komt om uw deur schadevrij te openen ligt de prijs vaak tussen de €60 en €100. In de avond of in het weekend is dit tussen de €100 en €150. Voor een nieuwe cilinder zonder certificaat betaalt u afhankelijk van de maatvoering, merk en SKG keuring gemiddeld tussen de €25 en €100.
Probeer daarnaast beide kanten van de deur op slot te doen.
Dan werkt er één kant van de cilinder niet zoals het hoort en is de kans klein dat hij helemaal defect is. Er is eerder een slijtage of uitdroging. Door wat slotspray in het sleutelgat te spuiten, versoepelt hij en werkt hij weer zoals het hoort.
Cilinderslot openen door uitboren
Het is belangrijk dat er niet te diep wordt geboord, anders breekt de meenemer af. Als de meenemer afbreekt wordt het lastiger om het slot te openen. Na het boren kan je met een schroevendraaier de kern van het cilinderslot draaien, zo kun je het cilinderslot openen zonder sleutel.
Gebruik voor een fietsslot alleen vetvrije spray!
Een bekende, goede slotspray is bijvoorbeeld die van ABUS. Dit type spray is er speciaal voor fietssloten. De slotspray van ABUS is vetvrij waardoor het geen vuil aantrekt. Dit in tegenstelling tot het bekende WD-40 en siliconenspray.
GRIFFON Slotspray spuitbus 150 ml kopen bij HORNBACH.
Het gebruik van slotspray is simpel.
De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje. Af en toe met de spuitmond een beetje in het cilinder volstaat. U kunt zodoende met één busje tot jarenlang blijven doen.
WD-40 is vettig en daar blijft vuil aan plakken. De sleutel gaat wel soepeler maar kan op termijn weer vast gaan zitten door dat stof. De SLOTSPRAY bevat een vetloos smeermiddel en ontdooid ook vastgevroren sloten (kan erg handig zijn in de winter). Let wel op dat het rode spuitbuisje niet afbreekt in het slot!
Voor het schoonmaken van het cilinderslot hoef je dus alleen de cilinder eruit te halen. Aan de kopse kant van de deur zit in het midden een schroef. Haal deze schroef eruit. Vervolgens steek je de sleutel in het slot en beweeg je een beetje naar links en rechts.
Om dit te doen, breng je de WD-40 aan op de deurscharnieren en laat je het een paar minuten inwerken. Neem na een paar minuten een schone doek en veeg het scharnier schoon. Het vet zou er gemakkelijk af moeten komen waardoor je het onderhoud kan vervolgen. Vervolgens is het tijd om ze te smeren.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.