Om een Autorensport licentie aan te kunnen vragen moet u met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kunt u doen bij een KNAF erkende raceschool.
Je kan meedoen vanaf € 1.395,00 exclusief BTW. Dit is inclusief dokterskeuring en examengeld van de KNAF (KNAC Autosport Federatie).
U heeft een racelicentie nodig. Deze wordt ook wel de KNAF Racelicentie genoemd. De Nederlandse autosportbond, de KNAF, is dan ook de partij die deze licenties verstrekt. Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit.
Rijders mogen pas in de Formule 3 starten zodra ze een jaar ervaring in een andere eenzitter-klasse op hebben gedaan. Voor afgelopen seizoen traden Callum Ilott en Alessio Lorandi in de voetsporen van Verstappen, zij het met minder succes dan de Nederlander.
In de F4 ga je voor het eerst in vrije stap de rijbaan verlaten. Dit betekent dat je je paard iets meer ruimte geeft met de teugels, maar je houdt wel contact met de mond.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Niet goedkoop. Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Hoelang zijn het KNAF-examen en een licentie geldig? Het resultaat van je theorie-examen blijft twee jaar geldig, het resultaat van je praktijkexamen een jaar. Dit betekent dat je binnen een jaar na je examen je licentie kunt aanvragen.
Elke KNAF-licentie is in principe geldig tot het einde van het kalenderjaar in het jaar van afgifte.
Alleen het inschrijfgeld voor een rally bedraagt in Nederland al rond de 650 euro. Daarnaast heb je natuurlijk de brandstofkosten, het onderhoud en ontkom je er niet aan dat er af en toe wat stuk zal worden gereden. Ook zul je soms overnachtingskosten moeten maken tijdens een rally.
Dat kan via de winkelwagen in Mijn KNAF. Vermeld bij uw aanvraag altijd uw ervaring en/of officialcursus. Het upgraden van uw officiallicentie kunnen wij uitsluitend doen met toestemming van de sectie. Er zitten geen kosten verbonden aan de officiallicenties.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Bij elkaar worden de kosten van een Formule 1-auto ongeveer geschat op vijf miljoen euro. Dan vallen de kosten van de bolide die voor je deur staat, inclusief alle kosten voor de verzekering en brandstof, nog best mee.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
De gemiddelde snelheid bij karts ligt rond de 60 km per uur. Pas op want dit is de gemiddelde snelheid! Ons circuit heeft een aantal pittige bochten en verrassende chicanes. Aangevuld met twee grote rechte stukken en een unieke fly-over van over de 145m lang kunnen er snelheden boven de 60 km behaald worden.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Bij de F1 en de F2 is 1 promotiepunt nodig om door te gaan naar de volgende proef. Vanaf de F3 zijn er 2 promotiepunten nodig om door te stromen (je rijdt iedere proef dus minimaal 2x). In de week voor de proeven oefen je in de les vaak een paar keer het rijden van een proefje.