Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
De meest extreme methode is om de auto te voorzien van een rechte pijp, de meest populaire manier is een cat-back systeem of een set van nieuwe headers. Sommige mensen prikken gewoon een gat in de uitlaat, anderen investeren in hoogwaardige luidspreker-onzin.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Regels voor het verwijderen van een middendemper
De uitlaat van een personenauto op benzine mag bij 3.500 toeren per minuut niet meer dan 95 decibel produceren. Het is dus compleet legaal om je middendemper te verwijderen, mits het uitlaatsysteem gasdicht is en het geluid dus onder de 95 decibel blijft.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Een versterker versterkt het geluid. Dat klinkt erg logisch maar hoe werkt dat dan eigenlijk? Normaal gesproken geeft de autoradio een geluidssignaal aan de boxen. Wanneer er een versterker tussen is geplaatst gaat het signaal eerst naar de versterker en vervolgens naar de boxen.
In het algemeen, stel eerst de voorspeakers af, dan de achterspeakers en als laatste de subwoofer. Stel daarna het balans tussen voor, achter en de sub in, waarbij het nodig kan zijn om de Gain lager in te stellen op sommige versterkers (bvb: de subwoofer versterker).
Een composet is een autoluidspreker set die bestaat uit een woofer, een losse tweeter en vaak een filter. De woofer wordt over het algemeen in de autodeur gemonteert. De tweeter komt vaak hoger in de auto zodat het geluid op de juiste hoogte ervaren wordt.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Hoe zorg je er nu voor dat de vlammen uit je uitlaat slaan? Je moet er allereerst voor zorgen dat de motor een hoog toerental draait. Vervolgens zet je de schakelaar om en geef je vol gas. Het is wel opletten geblazen, want het toerental zal snel omlaag gaan.
Wat zijn Pops and Bangs en hoe is het ontstaan
Als tijdens de race het gaspedaal wordt losgelaten dan verliest de turbo zijn druk. Op het moment dat er weer gas gegeven wordt duurt het even voordat de turbo weer volledig op druk is, en dus ook voordat er weer vol vermogen wordt geleverd door de motor.
De Pops and Bangs worden veroorzaakt door verbranding van brandstof en is dus alleen met de software in te stellen.
Wat is een downpipe
Een downpipe bevind zich direct op de turbo en vormt het eerste gedeelte van uw uitlaat. Bij auto's zonder turbo verzorgt het spruitstuk de luchtafvoer uit de cilinders. Bij moderne auto's met turbo heeft een downpipe een vergelijkbaar doel.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.