Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
Momenteel is het erg populair om Pops & Bangs toe te passen op de auto, deze technologie zorgt voor een gaaf geluid zoals knallen die hoorbaar zijn wanneer je weg rijd. De knallen ontstaan op het moment dat het gas wordt losgelaten, de brandstof ontploft als het ware in de uitlaat.
Aanpassingen aan uitlaatsysteem
Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt. Laat u de dempers vervangen, dan kan dit ervoor zorgen dat er meer geluid doorgelaten wordt.
Pops & Bangs is een geprogrammeerd fenomeen in de motor ecu van je voertuig. Het zorgt ervoor dat er na het loslaten van het gaspedaal een extra hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. De vrijkomende brandstof wordt vervolgens verbrand in de uitlaat of turbo, wat die kenmerkende Pops & Bangs-knallen veroorzaakt.
Het ploppende geluid dat u hoort uit de uitlaat van een auto, vaak backfiring of after fire genoemd, wordt veroorzaakt door onverbrande brandstof die ontbrandt in het uitlaatsysteem . Dit kan gebeuren wanneer de brandstof de uitlaat binnenkomt en verbrandt wanneer deze in contact komt met hete componenten of hoge temperaturen in het systeem.
Pops & Bangs (Benzine) vanaf €250,-
Door brandstof in te laten spuiten wanneer je met de voet van het gas pedaal gaat ontploft het in de uitlaat of in de turbo. De knallen die je hier door hoort worden Pops & Bangs genoemd.
Een grotere downpipe biedt meer ruimte om uitlaatgassen weg te stuwen voor het motorblok. Dus: des te groter de downpipe, des te hoger de paardenkracht (PK) die de motor produceert. Let er wel op dat de paardenkracht niet enorm kan toenemen bij een aanpassing van het uitlaatsysteem.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Je uitlaatpijp bevat een demper die het geluid dempt. Door een sportuitlaatsysteem te nemen, dempt de demper het geluid minder. Door je demper volledig af te zagen, verwijder je alle dempende mogelijkheden en houd je een veel luider en 'rauwer' geluid over.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Een bypass uitlaat laten plaatsen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen om de autodemper heen geleidt zullen worden. Dit zorgt ervoor dat het geluid uit de uitlaat dieper en harder eruit komt. Bij het plaatsen van een bypass zal er een stuk RVS buis om uw uitlaat dempers heen gemonteerd worden.
Een uitlaat is een slijtageonderdeel en kan gaan roesten. Dit gebeurt meestal als eerst bij de einddemper. Gassen zijn daar al deels afgekoeld en zo kan condensvorming optreden. Door het roesten kunnen er uiteindelijk gaten ontstaan en gaat de uitlaat lekken.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem. De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal. Dit te veel inspuiten van de brandstof is verboden, omdat het direct gevolgen heeft voor de uitstoot van het voertuig.''
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Met een Active Sound Booster systeem kun je de uitlaat van iedere auto laten klinken als een stoere V6 of V8 motor. Het maakt niet uit welk uitlaatsysteem er onder je auto zit. Met een sound booster kan het geluid van een krachtige sportuitlaat gecreëerd worden zonder de hoge kosten.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zal ook geen problemen krijgen met een APK. Het is wel mogelijk dat je een boete ontvangt of een wok melding i.v.m. geluidsoverlast.
De praktijk leert dat voor hedendaagse motoren 10 tot 12% vermogenswinst gebruikelijk is. Vroeger was dat 20 tot 30%. De koppelwinst is nog wel ruim juist omdat er tegenwoordig kleinere turbo's worden toegepast. Als toegift de efficiency map van een 80/85 pk Twin Air motor, voorzien van een Mitsubishi TD02 turbo.
Wat is een downpipe? De downpipe met of zonder kat is het gedeelte van de turbo tot aan de uitlaat zelf, hier zitten meestal de katalysator en of een partikelfilter tussen. Een downpipe met of zonder kat geeft minder weerstand tegen uitlaatgassen, waardoor de turbine én je motor minder worden beperkt.
Stage 2 Chiptuning - Vanaf €400,00
In de meeste gevallen wordt er gekozen voor een sport/race/high flow katalysator en een grotere diameter dan de standaard downpipe. De auto dient echter wel met aangepaste downpipe aangeboden te worden. Chiptuning on spot monteert geen uitlaten.
Hoe je pops en bangs in het uitlaatsysteem van een auto maakt. Dit geluidseffect wordt bereikt door een specifieke kalibratiefunctie in de ECU van de auto, bekend als een "pops and bangs map" of "burble" . Wanneer het gaspedaal wordt opgetild, wordt de ECU geprogrammeerd om een gerichte, magere misfire te creëren.
De kosten van Stage 4 zijn vanaf 7500 euro.