Je zet de elektrische fiets aan met de aan/uit knop die je terugvindt op de accu of op het display. Je ziet het display dan aan gaan, waarop je gegevens kan aflezen zoals de gereden kilometers, accustatus en de huidige ondersteuningsstand.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Trapkrachtondersteuning houdt in dat de motor van de elektrische fiets de hoeveelheid kracht meet met behulp van een sensor. Hoe meer kracht u zet, hoe meer ondersteuning u krijgt en andersom. Dit komt doordat de druk op de pedalen toeneemt of afneemt.
Belangrijk om te weten bij het opladen van een elektrische fiets accu. In principe is het opladen van de accu heel eenvoudig. Je neemt de accu, koppelt deze met behulp van de bijgeleverde lader aan het stopcontact, en je wacht tot het lichtje groen wordt.
Gemiddeld duurt het tussen de vier en acht uur om een lege accu van een elektrische fiets helemaal op te laden, afhankelijk van welke accu je hebt. Maar hoe snel dit gaat, hangt ook van andere factoren af. Als de accu helemaal leeg is duurt het natuurlijk langer dan wanneer hij nog tot de helft vol is.
De motor van een e-bike zit in het midden van de fiets of in het voorwiel. Slimme sensoren meten je snelheid, je trapkracht of de rotatie van je pedalen. En gebruiken deze gegevens om de juiste elektrische ondersteuning te geven. Een e-bike bedien je heel eenvoudig vanaf het stuur.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
De rotatiesensor zit aan je trapas bevestigd en meet daar de snelheid waarmee te trappers rondgaan. Het woord 'rotatie' zegt het eigenlijk al. De rotatiesensor meet door middel van magneetjes en sensor aan de binnenkant van de trapas hoe vaak de trappers rondgaan.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt.
Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
Als je elektrische fiets ondersteuning wegvalt, kan dit meerdere oorzaken hebben. Een lege batterij is de meest voorkomende reden en zo op te lossen, namelijk opladen. Echter, als de ondersteuning van je elektrische fiets hapert of hij valt helemaal uit, dan is er meer aan de hand.
Elektrische fiets met middenmotor
In een middenmotor van een elektrische fiets zit zowel een rotatie- als trapkrachtsensor. Deze motor zit bij de trapas en hierbij worden de pedalen aangedreven. De motor drijft niet het wiel aan, maar de pedalen en helpt dus zeer direct de berijder met het rondtrappen van de pedalen.
Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu's.
Elektrische fietsen zijn slechter voor het milieu
Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Met een elektrische fiets stoot je, vanwege het opladen van de accu, per kilometer zes gram koolstofdioxide uit en met de gemiddelde auto 202 gram.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Hét voordeel van elektrische fietsen
Je moet wel zelf trappen, maar het kost je veel minder kracht en inspanning. Dat is dan ook direct hét voordeel van een e-bike, want met veel minder moeite kun je veel meer kilometers fietsen. De fiets doet het meeste werk.
Een fiets is een voertuig dat oorspronkelijk veelal louter met spierkracht werd aangedreven. De hedendaagse fiets bestaat doorgaans uit twee wielen, een frame, een zadel, een stuur en een trapas met pedalen.
De accu, ofwel batterij, is geplaatst onder de bagagedrager of bevestigd aan het frame. De accu geeft energie aan de motor. Hoe groter het aantal gewenste kilometers dat je wilt fietsen op één acculading (actieradius), hoe groter de accucapaciteit (Ah) moet zijn.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
Elektrische fiets
De fiets van Vello is in staat om zichzelf op te laden tijdens het rijden, door kinetische energie te genereren en die om te zetten in stroom. Met deze stroom wordt een lithium-ion-batterij opgeladen, die vervolgens ingezet kan worden op momenten dat fietsers bijvoorbeeld een heuvel op moeten.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Wil je fietsaccu helemaal niet meer opladen? Dan kan het zijn dat er gewoon iets mis is met de oplader. Het kan zijn dat de oplader tussen de accu en het stopcontact kapot is. Controleer daarom dus eerst alles voordat je een nieuwe, dure fietsaccu koopt.