Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Als je op een hoge berg staat of je in een vliegtuig bevindt, is de buitentemperatuur meestal enkele tientallen graden Celsius onder nul.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
Zowel in de cockpit als in de cabine heeft de temperatuur een bereik tussen de 18 en 29 graden.
Een comfortabele broek
Kies een broek waar je je altijd comfortabel in voelt. Een lange broek is vaak het beste. Met een korte broek loop je de kans om koude onderbenen te krijgen tijdens het vliegen.
De koffer zal bijvoorbeeld worden gescreend door beveiligingsmedewerkers of machines. Tijdens de gehele route over de lopende banden monitort de luchthaven de koffer aan de hand van dat kleine labeltje. Op deze manier weten ze bijna altijd waar je koffer is.
(Meerdere) aanstekers
Gek genoeg mag je wel een aansteker meenemen in het vliegtuig. Alleen niet meer dan één. Om het nog verwarrender te maken, moet je de aansteker bij je houden gedurende de vlucht. Het is erg belangrijk dat je het niet terug stopt in je handbagage na de security check.
Doordat vliegtuigen op grote hoogte vliegen (meestal op ongeveer 10 kilometer) is de luchtdruk erg laag. Om te zorgen dat er toch voldoende zuurstof is voor de crew en passagiers moet er dus lucht ingepompt worden. Deze lucht wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd.
Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
'Het percentage zuurstof in de atmosfeer blijft wel gelijk, maar waar er minder atmosfeer is, is er ook minder zuurstof. Op tien kilometer hoogte is de luchtdichtheid maar een kwart van wat ze op zeeniveau is. ' De ideale hoogte voor de meeste passagierstoestellen ligt tussen de tien en de twaalf kilometer hoogte.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Spullen die je nooit in je bagage moet stoppen
Drugs zoals hasj, cocaïne, heroïne, crystal meth of andere verdovende middelen. Beschermde dier- en plantsoorten - ook geen producten die daarvan gemaakt zijn, zoals schoenen van krokodillenleer of ivoren sieraden.
Deze medicijnen kunt u meestal zonder problemen meenemen. Let er wel op dat ze alleen voor eigen gebruik zijn. Als u tien doosjes paracetamol bij u heeft, wekt u natuurlijk de indruk dat u de medicatie meeneemt voor andere doeleinden.
De meeste vaste etenswaren mag je meenemen in je handbagage in het vliegtuig. Denk hierbij aan belegde broodjes, salades, groente en fruit, vlees, snoep, koekjes, nootjes, snacks, taart. Als jij een huisgemaakte appeltaart mee wil nemen aan boord, mag dat gewoon!
Vloeistoffen zoals drank, tandpasta, cosmetische crèmes of gels mogen alleen met uw handbagage mee in een transparante plastic zak met een maximale inhoud van 1 liter. De verpakkingen mogen niet groter zijn dan 100 ml. Grotere verpakkingen moeten met de ingecheckte bagage in het laadruim mee.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig. Lange vluchten zijn nooit erg ideaal, maar je kunt je het beste er maar goed op voorbereiden.
Sowieso altijd handig om een strip paracetamol in je tas te hebben. Als vrouw zijnde zijn tampons ook erg handig om altijd in je tas te hebben. In het vliegtuig kan het wel eens heel koud worden. Je krijgt meestal een dekentje maar meestal is dit niet genoeg en dan is het fijn om wat warms aan te trekken.
Gemakkelijke kleding voor in het vliegtuig begint bij een comfortabele broek! Een comfortabele broek is waar het allemaal mee begint! Wij raden je aan om een broek aan te trekken die veel stretch bevat en lekker zit. Tegelijkertijd wil je liever niet in een legging op het vliegveld verschijnen.
Door het dragen van vliegtuigsokken met compressie tijdens een lange vlucht of autoreis, krijg je minder last van dikke voeten en enkels en het gevoel van onrustige benen wat veel mensen ervaren tijdens een lange reis.
Reiskousen, of vliegtuigsokken, zijn steunkousen speciaal ontwikkeld voor mensen die een lange bus-, auto- of vliegreis voor de boeg hebben. Deze reizen zorgen voor een slechte houding en beperking van bewegingsvrijheid van de benen met alle gevolgen van dien.