Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Als je op een hoge berg staat of je in een vliegtuig bevindt, is de buitentemperatuur meestal enkele tientallen graden Celsius onder nul.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Zowel in de cockpit als in de cabine heeft de temperatuur een bereik tussen de 18 en 29 graden. Over het algemeen staan de knoppen op '12 uur'. Dat komt overeenkomt met zo'n 24 graden Celsius', vertelt Roderick. 'De cabin crew kan de temperatuur in de cabine plus en minus 6 graden bijstellen.
Een comfortabele broek
Kies een broek waar je je altijd comfortabel in voelt. Een lange broek is vaak het beste. Met een korte broek loop je de kans om koude onderbenen te krijgen tijdens het vliegen.
Doordat vliegtuigen op grote hoogte vliegen (meestal op ongeveer 10 kilometer) is de luchtdruk erg laag. Om te zorgen dat er toch voldoende zuurstof is voor de crew en passagiers moet er dus lucht ingepompt worden. Deze lucht wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd.
'Het percentage zuurstof in de atmosfeer blijft wel gelijk, maar waar er minder atmosfeer is, is er ook minder zuurstof. Op tien kilometer hoogte is de luchtdichtheid maar een kwart van wat ze op zeeniveau is. ' De ideale hoogte voor de meeste passagierstoestellen ligt tussen de tien en de twaalf kilometer hoogte.
De koffer zal bijvoorbeeld worden gescreend door beveiligingsmedewerkers of machines. Tijdens de gehele route over de lopende banden monitort de luchthaven de koffer aan de hand van dat kleine labeltje. Op deze manier weten ze bijna altijd waar je koffer is.
Welk eten mag mee in de ruimbagage? Binnen de EU: In de EU geldt vrij verkeer van goederen (dus ook eten) en personen dus je mag ongeveer alles meenemen! Buiten de EU: Alles, behalve vlees, zuivel, eieren, vis, groente en fruit.
(Meerdere) aanstekers
Gek genoeg mag je wel een aansteker meenemen in het vliegtuig. Alleen niet meer dan één. Om het nog verwarrender te maken, moet je de aansteker bij je houden gedurende de vlucht. Het is erg belangrijk dat je het niet terug stopt in je handbagage na de security check.
De tweede vraag is het gemakkelijkst te beantwoorden: de stelregel is dat het 6 graden kouder wordt met iedere 1000m stijgen, ofwel 0.6°C per 100m. In uitzonderlijke gevallen scheelt het meer dan 1.5°C per 100m, in sommige gevallen (in een inversie) loopt de temperatuur zelfs op naarmate men hoger komt.
Boven de troposfeer bevindt zich de stratosfeer. Daarin is de invloed van het weer nog merkbaar als de toppen van grote buiencomplexen door de tropopauze heen schieten. Boven de isotherme laag van circa 5 km dikte neemt de temperatuur geleidelijk toe tot 0 graden C.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Wanneer je last hebt van luchtziekte ben je zeker niet de enige. Eén op de drie mensen heeft last van wagenziekte en kan zich ziek voelen tijdens het vliegen. Luchtziekte wordt ook wel bewegingsziekte genoemd en ontstaat als je evenwichtsorganen beweging ervaren, terwijl je ogen dit niet registreren.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig. Lange vluchten zijn nooit erg ideaal, maar je kunt je het beste er maar goed op voorbereiden.
Draag platte en comfortabele schoenen als je gaat vliegen, zoals sneakers. Hiermee kun je die flinke afstanden afleggen op een luchthaven. Je veert soepel op als je na uren stilzitten weer moet lopen. Vermijd teenslippers en sandalen, ook vind je dit misschien makkelijk voor de beveiligingscontrole.
Sowieso altijd handig om een strip paracetamol in je tas te hebben. Als vrouw zijnde zijn tampons ook erg handig om altijd in je tas te hebben. In het vliegtuig kan het wel eens heel koud worden. Je krijgt meestal een dekentje maar meestal is dit niet genoeg en dan is het fijn om wat warms aan te trekken.
Door het dragen van vliegtuigsokken met compressie tijdens een lange vlucht of autoreis, krijg je minder last van dikke voeten en enkels en het gevoel van onrustige benen wat veel mensen ervaren tijdens een lange reis.