Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Uw bagage wordt dus in een kille omgeving bewaard, maar niet onder het vriespunt. Er zijn enkele gevallen waarin dit kan variëren, afhankelijk van de buitentemperatuur, de grootte van het vliegtuig en de duur van de vlucht.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
Maar dan moet je wel denken aan een vermindering van de luchtdruk met tenminste 40% (vergelijkbaar met een hoogte van meer dan 3500 meter). Als in een vliegtuig door een calamiteit de luchtdruk te veel afneemt, dan is elk vliegtuig voorzien van mond- en neuskapjes waarmee je dan wordt voorzien van zuurstof.
Wanneer je last hebt van luchtziekte ben je zeker niet de enige. Eén op de drie mensen heeft last van wagenziekte en kan zich ziek voelen tijdens het vliegen. Luchtziekte wordt ook wel bewegingsziekte genoemd en ontstaat als je evenwichtsorganen beweging ervaren, terwijl je ogen dit niet registreren.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Deze medicijnen kunt u meestal zonder problemen meenemen. Let er wel op dat ze alleen voor eigen gebruik zijn. Als u tien doosjes paracetamol bij u heeft, wekt u natuurlijk de indruk dat u de medicatie meeneemt voor andere doeleinden.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Hoe verwarm je eten in een vliegtuig??
In tegenstelling tot wat sommigen misschien denken, worden ze niet in de magnetron bewaard en hebben vliegtuigen geen magnetrons aan boord.
Elektronica en batterijen
U mag 15 apparaten met een lithiumbatterij tot 100 Wh meenemen, net als 20 losse lithiumbatterijen of powerbanks tot 100 Wh. Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Vloeistoffen zoals drank, tandpasta, cosmetische crèmes of gels mogen alleen met uw handbagage mee in een transparante plastic zak met een maximale inhoud van 1 liter. De verpakkingen mogen niet groter zijn dan 100 ml. Grotere verpakkingen moeten met de ingecheckte bagage in het laadruim mee.
Met een normaal ticket mag je alleen een kleine tas van 40 x 20 x 25 cm mee als handbagage meenemen. Deze moet onder je stoel passen. Wil je een rolkoffer of (grote) rugzak meenemen, dan moet dat tegen betaling. Het maximale formaat is dan 55 cm + 40 cm + 20 cm en het gewicht maximaal 10 kilo.
Make-up in je handbagage wordt bijna altijd gezien als een vloeistof, of het nu een bodymist is, handcrème, foundation, lipgloss, mascara, nagellak of deodorant. Deze vloeistoffen mogen bij de meeste vliegtuigmaatschappijen maximaal 100ml per stuk zijn.
Medicijnen en babyvoeding in handbagage
Er mag meer dan 100 milliliter medicijnen en babyvoeding in uw handbagage zitten: Neemt u medicijnen mee? Dan moet u op verzoek een doktersrecept kunnen overhandigen of kunnen aantonen dat de medicijnen op naam staan.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
De lucht bevat minder zuurstof. Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Opgeblazen buik
Een opgeblazen gevoel gedurende de vlucht is een vervelend gevoel. Het is echter wel verklaarbaar waarom u dit ervaart tijdens het vliegen. Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.