De inkomsten bestaan onder meer uit havengelden en passagiersheffingen, concessies uit retail en horeca, opbrengsten uit reclameobjecten en parkeren, huur en erfpacht van vastgoed, en inkomsten uit deelnemingen.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
Kijk je naar het bedrijfsresultaat (dus omzet na aftrek van exploitatiekosten), dan verdiende Schiphol afgelopen jaar 403 miljoen euro, liefst 32 procent meer dan een jaar eerder. Daarbij bracht de luchtvaart 109 miljoen euro binnen, ofwel 27 procent van het totaal.
Royal Schiphol Group Corporate Governance
Royal Schiphol Group N.V. is een naamloze vennootschap met een volledig structuurregime. De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, Groupe ADP en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder.
Maatschappelijk kapitaal
bedraagt 143 miljoen euro en is verdeeld in 300.000 aandelen A en 14.892 aandelen B, elk € 454,- in nominale waarde.
Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Het ministerie houdt in zijn beleid rekening met omwonenden, milieu en economie. Veiligheid is een randvoorwaarde voor ontwikkelingen op Schiphol. Het ministerie van IenW stelt de regels op voor Schiphol. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of iedereen zich aan de regels houdt.
Schiphol boekte een omzet van 665 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar en hield netto 65 miljoen euro winst over. In de eerste helft van 2021 lag de omzet op 257 miljoen euro en schreef Schiphol Group een verlies van 140 miljoen euro.
Atlanta Hartsfield Jackson Airport (ATL) in de Verenigde Staten. Het drukste vliegveld ter wereld ligt in Atlanta, Georgia in de Verenigde Staten. Het is hét vliegveld die de hele wereld met bijna álle bestemmingen in de Verenigde Staten verbindt.
Kort samengevat zijn dit de grootste luchthavens ter wereld:
Dammam, King Fahd International Airport (DMM): 776,00 km2. Denver International Airport (DEN): 135,71 km2. Texas Dallas/Fort Worth International Airport (DFW): 69,63 km2. Orlando International Airport (MCO): 53,83 km2.
De Staat heeft bijna 70 procent van de aandelen van Schiphol in handen. De gemeente Amsterdam heeft een belang van 20 procent, en 8 procent is in handen van luchthavenexploitant Aéroports de Paris. De gemeente Rotterdam is met dik 2 procent de kleinste aandeelhouder.
Door de luchthaven komen vele buitenlandse toeristen naar ons land toe en is er de mogelijkheid om veel handel te drijven met andere landen. Bovendien levert de luchthaven veel werkgelegenheid op. Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie.
Sinds de fusie tussen het Britse Shell en het Nederlandse Koninklijke Olie in 2005, heeft Shell twee soorten aandelen (Nederlandse en Britse).
Personeelscontrole Schiphol
Bij de personeelsdoorgangen worden deze medewerkers en hun spullen gecontroleerd met beveiligingsapparatuur. Medewerkers van Schiphol dragen een Schipholpas met biometrische kenmerken. Dit voorkomt dat iemand zich als een andere medewerker voordoet.
De ambitie van Schiphol om uit te breiden leidt al jaren tot gegoochel met cijfers en verhitte discussies. De luchthaven ziet zelf ruimte voor meer vluchten. Daar zijn na de coronacrisis grote personeelsproblemen bijgekomen, met grote vertragingen voor reizigers tot gevolg.
CAPACITEIT (Schiphol is vol)
Schiphol heeft de schaarse groeiruimte verspild aan “pretvluchten” en is eerder dan bedoeld volgelopen. Bovendien heeft Schiphol de afgelopen jaren onvoldoende hinderbeperking geleverd waarmee nog enige groei mogelijk zou worden. Minder lawaaiige vliegtuigen bieden geen soelaas.
Ingeval van een vlucht met een connected afhandeling bedraagt de verschuldigde basisvergoeding naar gewicht voor een landing dan wel een start: a. voor vliegtuigen met een gewicht tot en met 20.000 kg MTOW € 74,60; b. voor vliegtuigen met een gewicht van meer dan 20.000 kg € 3,73 per 1.000 kg (of gedeelte daarvan).
Onze gateplanners houden 24 uur per dag het overzicht vanuit de verkeerstoren en zorgen ervoor dat alle vliegtuigen een plek toegewezen krijgen op Schiphol. Er zijn een groot aantal plekken die de gateplanners in kunnen zetten. Schiphol heeft namelijk acht pieren: de B-, C-, D-, E-, F-, G en H/M-pier.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
De activiteiten op en rond Schiphol zijn een belangrijke motor voor de werkgelegenheid en de Nederlandse economie. Op Schiphol zijn ongeveer 500 bedrijven gevestigd. Ze bieden gezamenlijk werk aan zo'n 65.000 medewerkers. Als we de werkgelegenheid in de regio meetellen, is Schiphol goed voor zo'n 300.000 banen.
In 1955 komen er meer dan een miljoen dagjesmensen op Schiphol. Dat zijn meer toeristen dan het Rijksmuseum in die tijd telt. Vliegtuigspotten wordt een serieuze hobby. Door de ontwikkelingen in technologie en betere fotocamera's kunnen spotters de vliegtuigbewegingen steeds beter bekijken.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.