Door de bolling in het zeil moet de lucht aan de achterkant van het zeil een langere weg afleggen dan aan de voorkant en zal dus sneller gaan. Hierdoor ontstaat aan die achterkant van het zeil een onderdruk en komt er een kracht op het zeil te staan die de boot schuin vooruit duwt.
Boten gebruiken vaak een motor met een schroef of schoepenrad om vooruit te komen. De schroef en het schoepenrad duwen het water naar achteren, zodat de boot vooruit vaart. Je gaat een boot bouwen die beweegt door een elastiekmotor.
je kan aan de wind varen omdat je dan vaart met schijnbare wind (=ware wind + vaartwind). Dit komt door de liftkracht, de kracht die ontstaat door onder- en bovendruk bij het zeil, zo ontstaat de kracht in het zeil waardoor je vooruit gaat.
Een zeilboot kan niet tegen de wind in zeilen. Maar hoe verder de masten naar achteren hellen, hoe 'dichter het schip naar de wind toe kan varen'. De hoek met de wind in de koers die het schip vaart wordt dan kleiner. Tegen wind kan je niet zeilen.
De motor van de boot drijft de schroef aan, die op zijn beurt het water naar achteren duwt.Dit zorgt voor een reactiekracht die de boot naar voren beweegt. Waarvoor dient een keerkoppeling? Een keerkoppeling is een transmissie die vaak rechtstreeks aan de motor zit.
Maximumsnelheid motorboten
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/u, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Tijdens het varen wordt de accu, het opslagmedium voor energie, geladen door de standaard dynamo op de scheepsmotor. Wanneer meer stroom aan boord gewenst is, kun je kiezen voor extra stroombronnen als windgeneratoren, zonnepanelen of een generator/aggregaat.
Schoenen, aan of uit op de boot? Schoenen zijn aan boord een van de voornaamste oorzaken van spanning tussen de bemanning en duikers. Gewoonlijk loop je aan boord op blote voeten rond, daar het niet leuk is om een nat oppervlak te bevuilen met iets dat onoverkoombaar aan je voetzolen zal blijven plakken.
Kan de boot omslaan? Nee!Wanneer het waait gaat de boot wel een beetje schuin, maar dat hoort zo.Wanneer het hard waait gaat de boot wat verder schuin maar kan nog steeds niet omslaan.
In het bootje zit niet alleen klei, maar ook lucht.Het is hol en open.Het bootje is daardoor lichter dan water en blijft dus drijven. Zo komt het dat een grote zware boot blijft drijven en een kleine knikker niet.
Een zware, diepe kiel maakt dat het zwaartepunt van de boot onder het drukpunt ligt. Zodra de boot schuin komt te liggen, wordt het oprichtend koppel groter door de invloed op de zwaartekracht en de opwaartse kracht en wordt het geheel in balans gehouden. Deze krachten samen zorgen ervoor dat de boot niet omslaat.
Als een schip gebouwd worden, begint men steeds met de kiel. De kiel kan ook verzwaard worden. Hierdoor gaat het gewichtszwaartepunt naar omlaag. Het schip blijft stabieler en wordt ook minder gemakkelijk door de wind schuin gedrukt.
De meeste boten gebruiken een roerblad om te kunnen sturen. Dit roerblad kan je naar bakboord (links) en naar stuurboord (rechts) bewegen. Een roer heeft roerdruk nodig om te kunnen functioneren. Roerdruk ontstaat door stromend water langs het roerblad te laten gaan.
Door die wielwerking is recht achteruit varen met veel schepen lastig en soms zelfs onmogelijk. Maar gelukkig kun je met wat kunst- en vliegwerk zorgen dat het tóch goed komt. Ook als je geen boeg- of hekschroef hebt. Achteruit varen met een links draaiende schroef: weinig gas geven, met het roer naar bakboord.
Stalen schepen worden makkelijk honderd jaar en ook houten schepen kunnen met goed onderhoud ontzettend oud worden.Bij polyester boten is dat anders.Die gaan na 20-25 jaar hard achteruit.
Bij schepen kent men het doorgestoken roer en het aangehangen roer. Doorgestoken roeren hangen onder een schip, veelal in een schroefraam; aangehangen roeren scharnieren aan de achterkant van het schip. Roeren worden ook wel gebruikt als stabilisator om de scheepsbewegingen 'rollen' en 'stampen' te dempen.
Als een schip een lange tijd niet gebruikt wordt en geen onderhoud krijgt, zal deze snel verouderen. Er ontstaan gaten in de romp en water stroomt langzaam naar binnen. Uiteindelijk zinkt de boot en kunnen er schadelijke stoffen in het water lekken.
Scheepsstabiliteit is de mate waarin een schip zichzelf weer op kan richten na uit zijn evenwicht te zijn gebracht. Met de wet van Archimedes werd ruim twee eeuwen voor het begin van de jaartelling een aanvang gemaakt met de stabiliteitstheorie. Een te kleine stabiliteit kan leiden tot het kapseizen van een schip.
Je moet een vaarbewijs hebben, een registratiebewijs van de boot, een dodemansknop, reddingsvesten voor iedereen aan boord en een brandblusser van minimaal 2 kilo. Voor andere schepen die minder snel zijn of die kleiner zijn dan twintig meter gelden deze eisen niet.
Bij het aan boord gaan van een jacht moet je altijd uw schoenen uitdoen. Loop blootvoets of gebruik aangepaste bootschoenen. Zo wordt vermeden dat de gasten zand en kleine steentje die aan de schoenzolen plakken aan boord brengen.Dat zou de vloeren van het schip kunnen krassen en beschadigen.
Een jas kun je gemakkelijk aan- en uittrekken wanneer het te warm of juist te fris is. Kies voor een fijne caban, een waterdicht outdoorjack of voor een windbreaker die vaak speciaal bedoeld zijn voor varen. In het najaar is het slim om dikke sokken en kwalitatieve schoenen aan te trekken.
Een blikseminslag kan schade aanrichten tot wel 10 meter van de inslag. Als je te dicht op een andere boot vaart, zal jouw boot waarschijnlijk ook beschadigd raken. Ook kan bliksem elektrisch apparatuur aantasten. Daarom is het handig om een metalen kist mee te nemen, waarin je bijvoorbeeld mobiele telefoons opbergt.
Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel. De motoren presteren beter en zijn hierdoor zuiniger.
In simpele termen zorgt een omvormer er dus bijvoorbeeld voor dat de spanning van een accu (bijv.12V) wordt omgezet naar een 220/ 230V spanning. Het voordeel hiervan is dat een omvormer ervoor zorgt dat je de accu in jouw boot, camper of auto kunt gebruiken om huishoudelijke apparaten van stroom te voorzien.