Eindloos maken kan met een mechanische verbinder. De verbinder wordt met krammen of een schroefverbinding aan het uiteinde van de transportband gemonteerd. Het grote voordeel van riemverbinders ten opzichte van andere verbindingen is dat de transportband snel vervangen kan worden, waardoor stilstand tijd beperkt wordt.
Om een rechte transportband ook recht te laten lopen moeten de afstand links en rechts tussen de keerrol en de aandrijfrol gelijk zijn dit geldt ook voor de onderrollen en transportrollen. Het is belangrijk dat rollen en trommels altijd recht op het frame gemonteerd worden zodat ze haaks op de transportband staan.
De transportband is de drager van de materialen en ligt als een lus om de trommels en rollen heen. De transportband trommels drijven de band aan, spannen de band en leiden deze in de gewenste richting. In onze blog over transportband trommels lees je meer over de functie en werking van transportband trommels.
En hoe werkt een lopende band eigenlijk? Aan de lopende band kan je snel een auto in elkaar zetten. De ene medewerker schroeft de motor vast; de volgende zet de koets erop en voor je het weet rolt er weer een auto de fabriek uit. Lopende banden of ook wel transportbanden genoemd, vervoeren producten of mensen.
De lopende band is ontstaan rond 1914, toen het principe werd geïntroduceerd door Ransom Olds voor de productie van auto's. Later heeft Henry Ford het lopendebandconcept geoptimaliseerd. De lopende band, ook wel transportband genoemd, werd de basis voor wat later automatisering genoemd werd.
Knip een reep stof van 6 cm breed en 50 cm lang. Bind de reep stof nu om de assen, zoals je ziet op de derde tekening. Plak de reep stof in de hele breedte aan elkaar vast met één plakbandje. Draai maar aan de rechter as.
Uitvinder lopende band
Henry Ford ontwikkelde daarom de lopende band. Ford zou eerder in een slachterij in Chicago al eens een dikke lijn hebben gezien waarop karkassen vervoerd werden en arbeiders een voor een onderdeel van het karkas afsneden. Ford ontwikkelde dit principe voor de auto.
Het opnieuw laten uitlijnen van je auto tijdens het monteren van nieuwe banden is altijd verstandig. Omdat fouten in de uitlijning onder andere tot gevolg kan hebben dat banden niet alleen schuin afslijten, maar tevens sneller verslijten.
U kunt de uitlijning van je auto het best laten controleren wanneer u tijdens het rijden merkt dat het sturen te licht of juist te zwaar gaat, uw auto scheef trekt of wanneer u teveel brandstof verbruikt. Als richtlijn houden we hierbij aan dat u dit het best jaarlijks of elke 20.000km kan laten controleren.
Een uitlijncontrole kost € 32,50. Een afspraak plan je eenvoudig online. De kosten van een uitlijning bedragen bij Euromaster € 85,- een afspraak hiervoor plan je eenvoudig online.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
Wat het naar rechts trekken betreft kan er sprake zijn van speling ergens in de voortrein of wielophanging. Misschien een versleten draagarmrubber of speling op een fuseekogel of stuurkogel. Ook een gebrekkige of versleten motor- of versnellingsbakophanging kan van invloed zijn voor de rechtuitstabiliteit.
De uitlijning of geometrie van de auto regelen betekent dat de wielen worden bijgesteld tot deze weer loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar staan. Bij het balanceren van de banden wordt gezorgd dat het wiel weer zonder trillingen kan rollen bij bepaalde snelheden.
Balanceren en uitlijnen is enorm belangrijk voor je auto en je persoonlijke veiligheid. Je banden slijten minder snel, je rijdt veiliger en comfortabeler en je bespaart brandstof. Daarnaast is het slim als je de bandenspanning regelmatig controleert, want met de juiste spanning slijten je banden ook minder snel.
Uitlijnen en brandstofverbruik
Een niet goed uitgelijnde auto verbruikt meer brandstof. Uw auto heeft meer brandstof nodig om de gewenste snelheid te behalen omdat de niet goed uitgelijnde wielen van uw auto de auto afremmen.
Auto trilt - de oorzaken
Die kunnen beschadigd zijn of scheef afgesleten zijn. Ook kan een velg beschadigd zijn doordat er tegen een stoeprand is aangereden; de velg is dan niet meer helemaal rond. Daarnaast kan een trilling in de auto veroorzaakt worden door een slechte uitlijning van de auto.
Een van de snelste manieren om camber af te stellen gaat via een zgn. 'camberbolt'. De banden kan je vaak maximaal 3 graden in stand laten variereren. Camberbouten: snel camber instellen.
Vanaf € 49,95 incl. btw kunnen wij de banden van uw auto 3D uitlijnen.
Banden balanceren voorkomt trilling in het stuur en zo in de gehele auto. Het is onveilig om door te rijden met een auto waarvan de banden in onbalans zijn. Balanceren zorgt ervoor dat de wielen over de gehele omtrek even zwaar zijn, zodat ze bij elke snelheid constant blijven draaien en niet gaan schudden.
Auto's met voorwielaandrijving hebben uitspoor nodig om de sporing onder rijomstandigheden te corrigeren. Bij uitspoor zijn de wielen iets naar buiten gedraaid.
Banden wisselen duurt gemiddeld een uur. Dit is inclusief het monteren en balanceren van de banden en het vervangen van de ventielen. Een wielenwissel duurt ongeveer 25 minuten.
Als onderdeel van routinematig onderhoud van het voertuig, moeten bestuurders de banden van hun voertuig balanceren na elke 5.000-10.000 km afgelegd, of na 1-2 jaar (wat het eerst gebeurt).
Als ANWB-lid profiteer je bij KwikFit altijd van 20% ledenvoordeel op het wisselen, de opslag en het uitlijnen van banden.