Volgens de wet moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement afsloot. Sloot u het abonnement online af? Dan moet u ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via de website of door het sturen van een e-mail.
Heb je een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, dan zit je daaraan vast. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen. Maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.
Een krant of tijdschrift mag uw abonnement stilzwijgend met maximaal 3 maanden verlengen. Zegt u binnen die periode uw abonnement op, dan geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. U moet dan wel het stilzwijgend verlengde abonnement 'uitzitten'.
Opzeggen van een abonnement van 2 jaar
De wet heeft als uitgangspunt dat met een consument een overeenkomst voor maximaal 1 jaar mag worden aangegaan. Maar als het gaat om een overeenkomst met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar, dan is dat toegestaan als je na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen.
Als u een app verwijdert waarvoor u heeft betaald, kunt u de app later opnieuw installeren zonder deze opnieuw te hoeven kopen. U kunt ook systeem-apps uitschakelen die bij uw telefoon zijn geleverd.
U kunt uw telefoonabonnement online opzeggen of door telefonisch contact op te nemen met uw provider. Dit kan per provider verschillen. Let hierbij ook op de opzegtermijn (vaak één maand) en de contractduur om een afkoopsom te voorkomen. In principe hoeft u nooit zelf uw telefoonabonnement op te zeggen.
Voor het opzeggen van een lidmaatschap gelden minder strenge eisen waar de voorwaarden aan moeten voldoen, een lid geniet dus minder bescherming dan een abonnee, ook al is in de praktijk een lidmaatschap soms vergelijkbaar met een abonnement.
Nadat je een mobiel abonnement bent aangegaan heb je 14 dagen de tijd om te annuleren. Deze termijn moet worden gezien als een bedenktijd, en is wettelijk zo geregeld voor consumenten. Dit is in het leven geroepen om consumenten te beschermen tegen een verkeerde aankoop.
Abonnement / Duurovereenkomst
In de juridische wereld wordt niet van abonnement gesproken. Daar gaat het over een 'duurovereenkomst' als over een abonnement wordt gesproken. Het gaat dus over een rechtsgeldig gesloten overeenkomst tussen twee partijen die voor een bepaalde of onbepaalde duur wordt aangegaan.
Als je niet verlengt of overstapt blijft je huidige abonnement doorlopen. Het kan zijn dat na de einddatum je maandelijkse kosten hoger worden, indien een tijdelijke korting van je provider komt te vervallen. Bovendien geven providers vaak korting als je klant bij ze wordt, of juist blijft.
Een sportschool abonnement mag worden stopgezet wanneer het overeengekomen termijn is verstreken. Een sportschool mag dan een opzegtermijn van maximaal 1 maand hanteren, maar de sportschool mag ook in het contract bepalen dat de opzegtermijn korter zal zijn.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Bij een abonnement ga je een contract aan met een provider. Je betaalt elke maand een bepaald bedrag. Daarvoor krijg je 1 of meer bundels met belminuten, sms'jes en MB's. Meestal duurt zo'n contract 1 of 2 jaar.
Zo zeg je op
Zoek in My Vodafone of de My Vodafone App de einddatum van je contract op. Daarna zeg je het abonnement online op. Meerdere aansluitingen? Neem dan contact op met je accountmanager of bel naar 1200.
Als je je abonnement bevriest, betaal je voor de periode dat je bevriest geen contributie. Het eerstvolgende incasso moment wordt er dus geen contributie ingehouden. Gedurende deze onderbreking zetten we de betaling stil. De einddatum van je abonnement schuift mee met het bevriezen.
Telefonisch via de klantenservice van jouw provider, Via een online opzegformulier op de website van jouw provider. Schriftelijk (niet bij alle providers mogelijk en langere verwerkingstijd)
T-Mobile hanteert een opzegtermijn van 1 maand voor het einde van uw contractperiode.
Om een refund aan te vragen ga je naar de refund-pagina van Apple. Nadat je hebt ingelogd met je Apple ID zie je een overzicht van de apps die je onlangs hebt gekocht. Klik vervolgens op 'Meld' en geef een reden op waarom je een refund wenst. Het aanvragen van een refund kan ook rechtstreeks vanaf je iPhone.
Ongebruikte apps
Je kan in de instellingen bij het onderdeel 'Apps' gaan kijken maar dat is best omslachtig. Files by Google maakt dat proces een stuk makkelijker. Deze app zoekt namelijk ongebruikte en dus overbodige apps op je telefoon op zodat jij kan besluiten welke van deze apps verwijderd kunnen worden.