Een T100-bus heeft geen staplaatsen en alle stoelen moeten autogordels hebben.De bus mag geen geledebus (harmonicabus of bus met scharnier) zijn. Verder gelden er eisen voor bijvoorbeeld: het motorvermogen.
Een lijnbus is een autobus. Je moet autbussen voor laten gaan binnen de bebouwde kom. Op de site van de belastingdienst staat dat een autobus een motorrijtuig op 3 of meer wielen, die is ingericht voor personenvervoer van meer dan 8 personen.
In Nederland mogen touringcars niet harder rijden dan 80 km per uur. Omdat in de meeste Europese landen 100 mag worden gereden, staan de snelheidsbegrenzers op die snelheid afgesteld. De begrenzer is overigens alleen maar verplicht voor bussen die sinds 1 januari 1988 in gebruik zijn.
Een lijnbus is een bus die wordt ingezet voor openbaar vervoer. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen stads-, streek- en langeafstandsbussen. Lijnbussen zijn vaak voorzien van apparatuur voor verkeerslichtbeïnvloeding, zoals VETAG.
Hoe is een busstrook te herkennen? A. Op de betreffende rijstrook is het woord BUS of LIJNBUS aangebracht.
Een bus of touringcar die binnen de bebouwde kom een bushalte wil verlaten, heeft voorrang op achteropkomend verkeer. De chauffeur van de bus geeft met de richtingaanwijzer aan de weg op te willen rijden. Buiten de bebouwde kom geldt deze voorrangsregel niet.
1 Een T100-bus is blijkens de aanvraag, bedoeld in artikel 22, eerste lid, of 26, eerste lid, van de wet, geschikt voor een snelheid van 100 km/h.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Een stadsbus gebruikt ongeveer 1 liter op 3 kilometer.
De busstrook wordt gemarkeerd met een brede witte onderbroken streep en het woord 'bus', dat na elk kruispunt moet herhaald worden. De strook mag gebruikt worden door diensten voor openbaar vervoer (o.a. bussen en trams), schoolbussen, taxi's en door prioritaire voertuigen bij dringende opdrachten.
Aanduiding van de rijstroken van een rijbaan met een strook voorbehouden voor autobussen. Fietsers mogen op de busstrook rijden. Aanduiding van de rijstroken van een rijbaan met een strook voorbehouden voor autobussen. Bromfietsen mogen op de busstrook rijden.
Alleen bestuurders van een lijnbus, autobus of een tram mogen gebruik maken van busbanen en busstroken waarop het woord "BUS" is aangegeven.
Fiat Ducato
De zuinigste bedrijfsbus in deze categorie is de Fiat Ducato. Met een CO2-uitstoot van 153 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer is hij een stuk zuiniger dan de andere grote bussen in deze lijst. Een terechte eerste plaats dus!
Om één passagier over 100 kilometer te vervoeren, hebben bussen en touringcars gemiddeld tussen 0,6 en 0,9 liter diesel nodig, terwijl een dieselauto gemiddeld 5,9 liter brandstof zal verbruiken, een auto op gas 7,6 liter, een vliegtuig 6,6 liter en een hogesnelheidstrein 2,6 liter.
Een stadsbus begint bij € 200.000 aanschafprijs.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
T100-bussen mogen niet sneller dan 100 km/h.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Laden, lossen en parkeren op een bushalte is niet toegestaan binnen de zwart-witte blokmarkering, of indien afwezig binnen 12 meter voor en voorbij het haltebord (L3). Wel mag de halte door ieder voertuig gebruikt worden om passagiers in of uit te laten stappen.
Iedereen met een rijbewijs is vertrouwd met de verkeersregel die zegt dat een bus die zijn halte verlaat altijd voorrang heeft. Maar een minderheid weet dat die regel alleen van toepassing is in de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom moet een bus altijd wachten tot er geen verkeer is voordat hij de rijbaan oprijdt.
U moet als bestuurder, blinden voorzien van een witte stok met één of meerdere rode ringen en mensen die zich moeilijk voortbewegen voor laten gaan. U moet als bestuurder, voetgangers en bestuurders van gehandicapten voertuigen die oversteken of van plan zijn over te steken bij een zebrapad voor laten gaan.
Toppertje: Mercedes-Benz Sprinter
Het onderzoeksbureau keek naar het aantal mankementen van bedrijfswagens wanneer ze 150.000 kilometer erop hebben zitten. De Mercedes-Benz Sprinter doet het dan uitstekend en scoort een nette 62,5 op een schaal van 100. Deze bus is bij Hellocars beschikbaar om te leasen!