Waar vind je IGTV? Op het moment dat je de Instagram app opent, zie je de IGTV icoon rechts bovenaan (zie screenshot). Als je daarop klikt, kom je op het overzicht met verschillende IGTV video's. Klik hier om in 3 stappen je eigen IGTV kanaal aan te maken.
Instagram heeft de knop voor zijn videodienst IGTV uit de reguliere app gehaald. De knop die leidde naar deze videosectie werd nauwelijks gebruikt. Op IGTV kunnen langere video's worden geplaatst dan in de standaard Instagram-app, waar video's maximaal een minuut duren.
Instagram doet een stap terug in het promoten van zijn YouTube-concurrent IGTV. Het opvallende icoontje van IGTV in de Instagram-app is nu verdwenen. Anderhalf jaar nadat Instagram zijn videoplatform IGTV lanceerde, lijkt de dienst nu te stoppen met het opdringen van de video-app aan zijn gebruikers.
IGTV is een manier om binnen de Instagram-app lange video's te posten en te delen met je volgers. Hoe lang deze video's zijn, verschilt per account: de tijdsduur ligt tussen de 10 minuten en kan oplopen tot wel een uur! Wel moeten de video's op Instagram TV minimaal 1 minuut lang zijn.
Ze verschillen allemaal in de maximale lengte en hoe de video online komt de staan. IGTV en Reels hebben een volledig scherm tot beschikking en de video in je feed bijvoorbeeld niet. Bij IGTV kun je lange video's van maximaal een uur posten en in het 'Home' feed heb je maximaal één minuut.
Om een Reels video te maken, open je de Instagram App en tik je links bovenin op je story-functie, of rechts bovenin op het plus icoontje. Vervolgens krijg je onderin je scherm de mogelijkheid tot: Live – Verhaal – Reels. Tik op Reels en je bent in het scherm waar de Reels functies staan om je video te maken.
Met Reels kun je video's van 15 seconden bestaande uit meerdere clips opnemen en bewerken met audio, effecten en nieuwe creatieve tools.
IGTV begint video's af te spelen van zodra je de app opent, net zoals… je tv! Je hoeft dus niet steeds eerst een zoekopdracht in te typen. Bovendien heeft Instagram TV ook kanalen, in dit geval die van de video creators zelf. Iedereen kan een eigen kanaal starten en video's uploaden.
Gewone Instagramvideo's, die je in een bericht deelt, mogen niet langer mogen zijn dan een minuut. Maar als je een geverifieerd of groot account hebt kun je via IGTV wel tot een uur aan (verticale) video uploaden (voor de rest van ons is de max 10 minuten).
Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij. Wel kun je via de likes en reacties zien wie je foto's of filmpjes bekijkt.
Instagram videolengte
* Instagram video's in een normale post mogen maximaal 60 seconden lang zijn, maar je kunt wel langere video's uploaden en ze dan zelf inkorten. * Instagram Stories-video's mogen maximaal 15 seconden lang zijn. * Instagram livestream video's mogen 60 minuten duren.
Instagram Stories: langere video's
Video's die je maakt vanuit de Instagram-app zelf (dus niet inlaadt vanuit de galerij) mogen voortaan langer zijn. Je houdt gewoon de opname-knop ingedrukt. Als deze aan het limiet van 15 seconden zit, dan zie je een kleine thumbnail verschijnen, met een tweede ernaast.
Het biedt een overzicht in jouw eigen content, Instagram gebruikers die jij volgt en wie jou volgen, jouw biografie, opgeslagen verhalen en foto's waarin je getagd bent.
De video's en filmpjes binnen Instagram Story mogen niet langer zijn dan 15 seconden. Met IGTV heb je de mogelijkheid om video's en filmpjes van maximaal 10 minuten te uploaden. Voor accounts die heel veel volgers hebben, kan dat oplopen tot wel 60 minuten.
Instagram gaat het mogelijk maken om Stories van 60 seconden te plaatsen. Momenteel is de limiet 15 seconden. De stap past in de koers van Instagram om de strijd met video-app TikTok op te voeren.
De serie maak je aan als je de eerste IGTV uploadt en dan kun je zelf in de titel het nummer van de aflevering aangeven. Wanneer je de volgende aflevering gaat uploaden kun je gewoon de serie aanvinken en weer je nummer in de titel zetten.
De belangrijkste verschillen tussen deze bewegende beelden op Instagram: Met Reels heb je meer filters, bewerkingstools en een muziekbibliotheek. Bij Reels kunnen anderen jouw originele audio in hun video's gebruiken. Bij Reels kunnen anderen een remix maken, waarin jouw Reel voorkomt.
Voor privéaccounts: alleen je goedgekeurde volgers kunnen je reels zien en delen. Als iemand je reel deelt, kunnen alleen je volgers deze zien. Niemand kan een reel opnemen met je originele audio. Houd er rekening mee dat de reels die je deelt, in het gedeelte Reels op je Instagram-profiel worden weergegeven.
Bereik. Doordat je meer zichtbaar bent door het maken van Instagram Reels gaat je bereik ook omhoog. Zelfs mijn minst bekeken Reel heeft een groter bereik dan mijn beste Stories en mijn beste post. Een groter bereik is natuurlijk heel prettig omdat de kans dat daar jouw ideale klant tussen zit ook groter is.
De laatste plek waar je Reels kunt vinden is onder de 'Explore' knop (het vergrootglas). Klik daar op en je krijgt een overzicht van allerlei content te zien waaronder IGTV video's en Instagram Reels filmpjes. Reels content is daar herkenbaar gemaakt door hetzelfde 'Play' icoontje.
Als je een Reels hebt opgenomen, kun je kiezen of je deze wilt delen in je Stories of op Reels. Wanneer je je video deelt in je Stories, dan kunnen mensen je video voor 24 uur zien als ze je Stories aanklikken. Als je de video deelt op Reels, dan verschijnt de video op de tijdlijn van je volgers.
Je krijgt je fotoscherm te zien, net zoals bij het maken van een story. Maar onderaan het scherm, onder de knop om een foto te nemen, kan je kiezen tussen 'direct', 'story' of 'reels'.