Verzamel bewijzen van (vermoedelijke) identiteitsfraude
Verzamel altijd zoveel mogelijk bewijs van vermoedelijke identiteitsfraude. Denk hierbij aan kopieën van bankafschriften, brieven van incassobureaus of aanvragen van abonnementen.
Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen.
Zij baseert zich op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat berekende dat 1,5 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder slachtoffer was van identiteitsfraude.
Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren
Met een identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021 kunt u inloggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.
Melding doen via Meld Misdaad Anoniem
U kunt ook anoniem melding maken van cybercrime bij Meld Misdaad Anoniem. Dit kan telefonisch via 0800 7000 of online via meldmisdaadanoniem.nl.
Als u een identiteitsbewijs (uit)leent, om bijvoorbeeld alcohol of sigaretten te kopen, dan pleegt u identiteitsfraude. Dit is strafbaar en u kunt daarnaast in het Register paspoortsignaleringen (RPS) komen te staan.
Bij identiteitsfraude legt het Openbaar Ministerie een boete op van 380 euro. Word je een tweede keer gepakt, dan moet je door naar bureau Halt. Ook voor de horecaondernemers hangt er een boete van 1360 euro boven het hoofd indien er alcohol wordt geschonken aan jongeren onder de achttien jaar.
Met de app KopieID kunt u in een kopie van uw identiteitsbewijs de identiteitsgegevens doorstrepen die organisaties niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Dit kan bijvoorbeeld het burgerservicenummer (BSN) zijn maar ook een pasfoto of handtekening.
Identiteitsfraude is een vorm van fraude wanneer er onrechtmatig gebruik wordt gemaakt van de identiteit van iemand anders. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens als: naam, adres, woonplaats, postadres, geboortedatum, geslacht en klantnummers.
Doe melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) Wanneer u denkt dat u te maken heeft met identiteitsdiefstal of -fraude, kunt u daarvan melding doen bij het CMI (onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)).
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Denkt u dat iemand uw persoonsgegevens misbruikt, dan moet u direct uw bankpasjes en creditcards laten blokkeren. Dat doet u bij uw bank. U moet ook direct aangifte doen bij de politie via 0900 - 8844 (belkosten). U hoort dan hoe u aangifte doet.
Een politieambtenaar, een toezichthouder en een conducteur mogen naar uw identiteitsbewijs vragen. De identificatieplicht betekent dat u zich in bepaalde situaties moet identificeren.
Omdat je burgerservicenummer een uniek nummer is, zijn de privacy risico's groot. Met dit nummer kunnen criminelen identiteitsfraude plegen en hebben ze toegang tot je dossier. Wanneer je BSN eenmaal in handen is van criminelen, is de kans groot dat deze onderling wordt doorverkocht in het criminele circuit.
Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de app KopieID. Oplichters kunnen in uw afval zoeken naar loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren.
Met het gestolen identiteitsbewijs - soms is een kopie van het identiteitsbewijs of de persoonsgegevens op het document al voldoende - kunnen criminelen op naam van een ander onder meer online winkelen, een abonnement afsluiten, een bankrekening openen, lening(en) afsluiten, een creditcard aanvragen, een woning of pand ...
Paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen zijn eigendom van de Nederlandse Staat. Daarom moet u het verlies of de diefstal ervan melden bij uw gemeente. Daar kunt u ook een nieuw document aanvragen.
Wat gebeurt er na de melding of aangifte? Het slachtoffer kan bij zijn aangifte doorgeven dat hij op de hoogte wil blijven van de voortgang. Zoals het opsporen en aanhouden van de dader door de politie en wat het Openbaar Ministerie (OM) gaat doen. Het slachtoffer kan de voortgang via het slachtofferloket volgen.
Oplichting via WhatsApp is een veel voorkomende vorm van online criminaliteit. Ondanks dat deze oplichting in 2020 al veel in het nieuws was, meldde de Fraudehelpdesk meer dan 8000 gevallen in 2021. WhatsApp-fraude staat ook wel bekend als vriend-in-noodfraude of hulpvraagfraude.
Tot 18 jaar: € 36,95. Vanaf 18 jaar: € 68,50. Tot 18 jaar: € 88,55. Vanaf 18 jaar: € 120,10.
Meld het verlies van uw paspoort of identiteitskaart zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Dit voorkomt dat iemand misbruik maakt van uw document. Hierna kunt u een nieuw paspoort, identiteitskaart of een nooddocument aanvragen. Dit doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat.