Volgens de wet moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement afsloot. Sloot u het abonnement online af? Dan moet u ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via de website of door het sturen van een e-mail.
Als u een abonnement heeft zonder einddatum, kunt u altijd opzeggen. Er geldt wel een opzegtermijn. Krijgt u uw tijdschrift of krant minstens 1 keer per maand? Dan is de opzegtermijn maximaal 1 maand.
Een krant of tijdschrift mag uw abonnement stilzwijgend met maximaal 3 maanden verlengen. Zegt u binnen die periode uw abonnement op, dan geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. U moet dan wel het stilzwijgend verlengde abonnement 'uitzitten'.
U kunt uw telefoonabonnement online opzeggen of door telefonisch contact op te nemen met uw provider. Dit kan per provider verschillen. Let hierbij ook op de opzegtermijn (vaak één maand) en de contractduur om een afkoopsom te voorkomen. In principe hoeft u nooit zelf uw telefoonabonnement op te zeggen.
Uw opzegtermijn mag niet langer zijn dan 6 maanden. Is uw opzegtermijn langer dan 1 maand? Dan moet die van uw werkgever 2 keer zo lang zijn. Stel: u spreekt een opzegtermijn af van 5 maanden.
Opzeggen van een abonnement van 2 jaar
De wet heeft als uitgangspunt dat met een consument een overeenkomst voor maximaal 1 jaar mag worden aangegaan. Maar als het gaat om een overeenkomst met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar, dan is dat toegestaan als je na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen.
Als je niet verlengt of overstapt blijft je huidige abonnement doorlopen. Het kan zijn dat na de einddatum je maandelijkse kosten hoger worden, indien een tijdelijke korting van je provider komt te vervallen. Bovendien geven providers vaak korting als je klant bij ze wordt, of juist blijft.
Voor het opzeggen van een lidmaatschap gelden minder strenge eisen waar de voorwaarden aan moeten voldoen, een lid geniet dus minder bescherming dan een abonnee, ook al is in de praktijk een lidmaatschap soms vergelijkbaar met een abonnement.
Abonnement / Duurovereenkomst
In de juridische wereld wordt niet van abonnement gesproken. Daar gaat het over een 'duurovereenkomst' als over een abonnement wordt gesproken. Het gaat dus over een rechtsgeldig gesloten overeenkomst tussen twee partijen die voor een bepaalde of onbepaalde duur wordt aangegaan.
Wanneer wil je dat je abonnement stopt? Na de einddatum van je contract wordt je abonnement voor onbepaalde tijd verlengd, met een opzegtermijn van 1 maand. Wil je dat je abonnement stopt op de dag dat je contract eindigt? Zeg dan minimaal 1 maand van tevoren op.
Een maandelijks opzegbaar abonnement is een abonnement dat je op elk moment kunt opzeggen. De einddatum van het contract is bij Simyo altijd het einde van de maand. Zolang je niet opzegt wordt een maandelijks opzegbaar abonnement altijd automatisch met een maand verlengd.
Nadat je contract afloopt wordt het namelijk stilzwijgend verlengd totdat je zelf actie onderneemt. Wel wordt het contract dan maandelijks opzegbaar. Een abonnement verlengen of overstappen is dus vrijwel altijd voordeliger dan het laten doorlopen na de afloopdatum.
Uw abonnement omzetten op een iPhone, iPad of iPod touch
Open de Instellingen-app. Tik op uw naam en tik vervolgens op 'Abonnementen'. Tik op de naam van het abonnement dat u wilt wijzigen. Tik op 'Bekijk alle abonnementen' en volg de instructies op het scherm om uw aankoop te voltooien.
Android-gebruikers kunnen een nieuw abonnement afsluiten in de Google Play Store. Met Play Pass krijg je voor een maandelijks bedrag toegang tot een reeks games en andere apps waar geen advertenties en in-app-aankopen in zijn verwerkt. Play Pass kost 4,99 euro per maand.
Je abonnement controleren, data kopen en meldingen beheren
Open de app Instellingen. Mobiel dataplan. Je abonnement controleren: Bekijk bovenaan de pagina de status van je huidige data-abonnement. Meer data kopen: Tik onder 'Data kopen' op de gewenste aanbieding.
Uw aankoopgeschiedenis bekijken
Ga naar reportaproblem.apple.com. Log in met uw Apple ID en wachtwoord. Er wordt een lijst van uw recente aankopen weergegeven. Als u niet zeker weet waarvoor de kosten waren, maar u wel het bedrag weet, kunt u ook zoeken op het bedrag.
Een abonnement in de Start 2 Run app verloopt op de officiële manier via Google Play of Apple App Store. Je kan jouw abonnement beheren en stopzetten via Google Play of Apple. Een abonnement dat niet opgezegd is, zal automatisch verlengd worden door Google / Apple tenzij er geen betaling kan worden opgehaald.
De maximale opzegtermijn is meestal 1 maand. Bij het opzeggen van een abonnement moet u vaak rekening houden met een opzegtermijn. Uw abonnement loopt dan nog even door vanaf het moment dat u opzegt. Een bedrijf mag niet meer vragen dan de maximale opzegtermijn.
Als je je abonnement bevriest, betaal je voor de periode dat je bevriest geen contributie. Het eerstvolgende incasso moment wordt er dus geen contributie ingehouden. Gedurende deze onderbreking zetten we de betaling stil. De einddatum van je abonnement schuift mee met het bevriezen.
Zo zeg je op
Zoek in My Vodafone of de My Vodafone App de einddatum van je contract op. Daarna zeg je het abonnement online op. Meerdere aansluitingen? Neem dan contact op met je accountmanager of bel naar 1200.