Hoe kom ik in contact met de ombudsman?

Twijfelt u of uw probleem een zaak voor de Nationale ombudsman is? Dan kunt u bellen met 0800 - 33 55555.
...
3 manieren van indienen klacht
  1. het klachtenformulier op de website van de Nationale ombudsman uit te printen en op te sturen;
  2. het elektronische klachtenformulier in te vullen en te verzenden;
  3. een brief te schrijven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Is ombudsman gratis?

De diensten van een ombudsman zijn gratis! Als hij een 0800 nummer heeft, belt u zelfs gratis. Soms zult u kopieën van belangrijke stukken voor uw dossier moeten bezorgen. Dat zijn, samen met eventueel de telefoonrekening, doorgaans de enige kosten die u zult maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ombudsman.be

Hoe bereik je de ombudsman?

Bel gratis met de Nationale ombudsman 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wat kost de Nationale ombudsman?

Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wat is de functie van ombudsman?

De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

How to contact the Ombudsman's office

21 gerelateerde vragen gevonden

Is mijn gemeente aangesloten bij de Nationale ombudsman?

Niet tevreden over klachtafhandeling gemeente

Als uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman, dan kunt u daar uw klacht indienen. Op de website kunt u zien of uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman. Gemeenten die niet zijn aangesloten hebben een eigen ombudsvoorziening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Waar kan ik terecht met klachten over een bedrijf?

Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat kost een klacht indienen?

Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe kan ik een klacht indienen bij Consumentenbond?

Blijf dus niet langer zitten met klachten. Ga voor een oplossing. Ga voor Klachtenkompas.
...
Los je probleem op met Klachtenkompas
  1. Kies het bedrijf of dienstverlener. ...
  2. Schrijf je klacht. ...
  3. Vul je gegevens in. ...
  4. Klachtenkompas vraagt het bedrijf om te reageren. ...
  5. Beoordeel je klacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Welke wet gaat specifiek over de Nationale ombudsman?

In 1999 is artikel 78a in de Grondwet opgenomen. Met deze bepaling is het instituut Nationale ombudsman in de Grondwet verankerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op denederlandsegrondwet.nl

Hoe zou de ombudsman kunnen helpen als het misgaat?

De Nationale ombudsman helpt u op weg als het misgaat tussen u en de overheid. Door de weg te wijzen naar het juiste loket, advies te geven, en effectief onderzoek te doen. Daarnaast dagen we overheden uit anders te kijken naar hun werk en dienstverlening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Hoe kan ik een klachtenbrief schrijven?

Zorg dat alle belangrijke zaken in de brief staan:
  1. Geef kort, maar precies aan waar de brief over gaat.
  2. Omschrijf uw klacht of uw mening over het conflict.
  3. Maak duidelijk wat u eist van de ander en binnen hoeveel tijd.
  4. Voeg bewijzen toe als u die heeft.
  5. Reageert de ander niet?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Waar kan ik terecht met een klacht?

Waar kan ik terecht met mijn klacht?
  • In gesprek met de zorgaanbieder. Vaak kan uw zorgaanbieder direct uw vragen beantwoorden en samen met u naar een oplossing zoeken.
  • Klachtenfunctionaris. ...
  • Landelijk Meldpunt Zorg. ...
  • Geschilleninstantie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vkig.nl

Wat is de Vlaamse Ombudsdienst?

De Vlaamse Ombudsman bemiddelt en probeert te verzoenen. Gelijke behandeling op grond van geslacht of genderidentiteit. De Ombudsvrouw Gender maakt er werk van. Lokale besturen en de Vlaamse Ombudsdienst lossen onvrede samen op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Heeft bpost een ombudsdienst?

De ombudsdienst voor de postsector behandelt klachten over de post- en koerierbedrijven in België. Voor klachten over bpost bank is Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële diensten, bevoegd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ombudsman.be

Hoe Testaankoop inschakelen?

Inloggen/Registreren. Om het klachtenbox-platform van Test Aankoop te kunnen gebruiken, moet de gebruiker zich kenbaar maken. Hij doet dit door aan te melden op de website indien hij abonnee is van Test Aankoop, dan wel door zich voorafgaandelijke te registreren indien hij geen abonnee is van de organisatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op test-aankoop.be

Wat is een redelijk klacht?

Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen. Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De reactietermijn moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een reactie kunnen geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Welk bedrag moet een consument betalen om een klacht in te kunnen dienen bij de geschillencommissie?

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat moet je doen als een bedrijf niet reageert?

Als een bedrijf niet reageert, of het probleem niet oplost, stuur dan een aangetekende brief. Dit is een belangrijke stap in het proces. Een aangetekende brief is uw bewijsmateriaal en een belangrijk ijkpunt om de klacht officieel vast te leggen. Voor ontvangst van de brief zal het bedrijf moeten tekenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxmeldpunt.nl

Hoeveel tijd heb ik om een klacht in te dienen?

Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferzorg.be

Kan ik de rechter aanklagen?

U kunt een klacht indienen als u vindt dat een rechtbank of een rechtbankmedewerker u niet correct heeft behandeld. U stuurt dan een brief naar het bestuur van die rechtbank. Dit moet u binnen 1 jaar na het voorval doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat zijn de voordelen van een geschillencommissie?

Uw klacht door De Geschillencommissie laten behandelen heeft veel voordelen:
  • Eenvoudig een klacht indienen.
  • Makkelijk en snel de status van uw dossier bekijken.
  • De klacht wordt snel afgehandeld.
  • De kosten zijn laag.
  • In het uitsprakenregister zien welke uitspraken de commissie eerder heeft gedaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat is de rol van de gemeentelijke ombudsman en hoe kan je in contact komen met de ombudsman?

Als u er niet uitkomt met de gemeente

Bijvoorbeeld doordat zij afspraken niet nakomen? Of u geen reactie op een brief of klacht krijgt? Dan kunt u bij de ombudsman terecht. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, neemt u daar contact mee op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Kan ik aangifte doen tegen mijn werkgever?

Bespreek uw klacht met uw werkgever

U moet uw situatie dan in eerste instantie kenbaar maken bij uw werkgever. Samen probeert u tot een oplossing te komen. Is er binnen het bedrijf waar u werkt een ondernemingsraad (OR)? Dan kunt u uw probleem ook bij hen melden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe betrouwbaar is klacht NL?

Is klacht.nl betrouwbaar? De webshop klacht.nl scoort een 0 op een schaal van 10. Er is dus ruimte voor verbetering, maar dit wil niet zeggen dat klacht.nl per definitie onbetrouwbaar is. Deze score is een hulpmiddel om de betrouwbaarheid van een webshop te bepalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webshopchecker.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Hoe vaak per week koud bad?
Volgende artikel  
Hebben tomaten kalium nodig?