Start de auto en laat hem stationair lopen, zet je kachel aan in de hoogste stand. De motor zal nu langzaam warm worden en de thermostaat zal gaan openen. Als het goed is, zal de lucht samen met de koelvloeistof nu door het koelsysteem worden gepompt en zal de lucht kunnen ontsnappen via de dop of het ventiel.
De in het koelsysteem achtergebleven lucht vermindert de circulatie van de koelvloeistof aanzienlijk en kan tot oververhitting van de motor leiden en dure schade veroorzaken.
Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter. Met het verversen is de monteur gemiddeld een half uur bezig (€ 40).
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Nou het is een gesloten systeem, dus derhalve zou de auto niets aan koelvloeistof mogen verbruiken. In de praktijk wil het tussen de beuren door nog wel eens voorkomen dat je iets moet bijvullen maar echt minimaal. Als jij na het bijvullen korte tijd later (paar dagen) al ziet dat het wat minder is geworden..
Start de auto en laat hem stationair lopen, zet je kachel aan in de hoogste stand. De motor zal nu langzaam warm worden en de thermostaat zal gaan openen. Als het goed is, zal de lucht samen met de koelvloeistof nu door het koelsysteem worden gepompt en zal de lucht kunnen ontsnappen via de dop of het ventiel.
Open de ontluchtingsnippel door de radiatorsleutel linksom te draaien om zo zelfs de laatste druppels uit de radiator te halen. Draai vervolgens de ontluchtingsnippel dicht en draai de moer aan de andere zijde van de radiator los. Laat het water uit de radiator lopen.
Koelvloeistof kopen doet u snel en eenvoudig bij Winparts. Zo vindt u onder andere mengbare koelvloeistof, maar ook specifieke.
In principe zijn er maar twee signalen die vrijwel zeker wijzen op een defecte thermostaat. Ofwel komt de motor of het koelwater te snel op bedrijfstemperatuur en wordt te heet, ofwel komt de motor pas na een hele lange rit of helemaal niet op bedrijfstemperatuur.
Zet een koelsysteem nooit onder een hogere druk dan de overdrukdop aangeeft, bij veel van de systemen is dat 1,3 bar. Er zijn verschillende manieren om vast te stellen of het koelsysteem dicht is, afpersen is slechts één mogelijkheid.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Wanneer de motor koud is, moet het expansievat voor ongeveer de helft gevuld zijn met koelvloeistof. En dat moet altijd zo zijn wanneer de motor koud is. Als dat niet het geval is, dan is er sprake van een te weinig aan koelvloeistof in het koelsysteem.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Motorolie lekkage is samen met koelvloeistoflekkage de meest voorkomende lekkage aan de auto. De motor lekt motorolie en dit is meestal makkelijk waar te nemen. We hebben het allemaal wel eens gezien, oliedruppels op de grond onder de auto.