NL-Alert ontvang je op je mobiele telefoon. Ook zie je NL-Alert op steeds meer digitale reclameschermen en digitale reisinformatieschermen in het openbaar vervoer. Ontvang je een NL-Alert op je mobiel, dan hoor je een hard en doordringend alarmgeluid. Dit klinkt anders dan een normaal bericht.
Bij een NL-Alert op uw mobiel, laat uw telefoon een luid en doordringend alarmgeluid horen. Het geluid klinkt anders dan een normaal bericht. Door het geluid is direct duidelijk dat het om een noodsituatie gaat. Let wel op, als u een koptelefoon ophebt of oordopjes in hebt kan het luid klinken.
Het is eigenlijk een pushnotificatie, zoals je die ook wel kent van bepaalde apps. Je leest ze dan ook niet terug in een berichtenbox, maar op een plek binnen je telefoon waar je waarschijnlijk niet vaak kijkt. Op Android is dit bij Instellen > Apps en meldingen > Noodmeldingen > Noodwaarschuwingsgeschiedenis.
Ieder half jaar in juni en december zendt de overheid rond 12:00 uur een NL-Alert testbericht uit.
Als je een NL-Alert binnenkrijgt, hoor je een hard en doordringend alarmgeluid. Dit klinkt anders dan een normaal berichtje. Je ziet het NL-Alert gelijk op het beginscherm van je mobiele telefoon. Om NL-Alert te ontvangen, moet je mobiel opgeladen zijn én aanstaan.
Wat krijg je precies te horen als een mobiele telefoonnummer niet meer in gebruik is? Als het nummer helemaal niet meer in gebruik is dan hoor je dit inderdaad. Als het nummer nog wel actief is (~6 maanden bij prepaid) maar niet in gebruik dan gaat het over of gaat ie naar voicemail.
Op 8 november 2012 is het systeem landelijk in gebruik genomen. Het werd voor het eerst ingezet bij een brand in Tolbert op 14 december 2012. De tweede keer was op 20 januari 2013 bij een brand in Meppel. Tot december 2020 is NL-Alert bijna duizend keer ingezet.
Hoe kan ik controleren of mijn telefoon NL-Alert berichten ontvangt? De overheid zendt tweemaal per jaar een testbericht uit. Op dat moment kun je controleren of je mobiele telefoon NL-Alert berichten ontvangt. In het geval je geen NL-Alert ontvangt, maak daar dan melding van bij de leverancier van je mobiele telefoon.
Werking. Jaarlijks raken er in Nederland ongeveer 16.000 kinderen vermist. Enkel in de ernstigste gevallen wordt een AMBER Alert (1 à 2 keer per jaar) of Vermist Kind Alert (15 keer per jaar) ingezet. In de overige gevallen kan de politie een beroep doen op andere middelen om een vermist kind op te sporen.
Je kan een BE-Alertbericht herkennen aan het nummer van afzender. Deze zijn namelijk uniek en kunnen enkel gebruikt worden door BE-Alert. Naargelang je telefoonoperator zal je een SMS-bericht krijgen van afzender: ALARM1789.
NL Alert afmelden op Android:
Navigeer naar Apps > Berichten > Opties > Instellingen. Vink 'Infoberichten' uit.
Druk vijf keer snel achter elkaar op de zijknop of de bovenste knop. De schuifknop 'SOS-noodmelding' wordt weergegeven. (In India hoeft u de knop slechts drie keer in te drukken waarna uw iPhone automatisch de hulpdiensten belt.) Versleep de schuifknop 'SOS-noodmelding' om de hulpdiensten te bellen.
Met AMBER Alert vraagt de politie burgers om landelijk of regionaal uit te kijken naar een vermist kind in levensgevaar. Een AMBER Alert wordt altijd verstuurd via Burgernet. Het AMBER Alert wordt onder andere gedeeld via de Burgernetapp, op sociale media en in landelijke media.
NL-Alert is gratis en anoniem.
NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid dat je waarschuwt en informeert over een noodsituatie. Je ontvangt een NL-Alert bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. In ieder NL-Alert bericht staat wat er aan de hand is, wat je moet doen en waar je informatie en updates kunt vinden.
Het bericht wordt razendsnel verspreidt en duikt overal op in Nederland. Het bericht bestaat uit een foto van het vermiste kind met naam en leeftijd.
Met het AMBER Alert-systeem kan de politie bij een ontvoerd of vermist kind snel veel mensen informeren, via onder andere radio, televisie, internet, sms, pc-schermen, tv-schermen, apps, pinautomaten, en matrixborden. Zo wordt de kans op een goede afloop vergroot.
De NL-Alert app stuurt u een bericht in het geval van een ernstig incident in uw nabije omgeving. Daarnaast biedt de app de mogelijkheid om ook NL-Alerts voor bepaalde voorkeurslocaties in te stellen en toont het een overzicht van de NL-Alerts van de afgelopen 7 dagen.
naamw. oplettend. 1) Aandachtig 2) Attent 3) Bij de pinken 4) Bijdehand 5) Gezwind 6) Hoede 7) Kien 8) Levendig 9) Oplettend 10) Paraat 11) Pienter 12) Snedig 13) Uitgeslapen 14) Uitkijken...
Controleren of NL-Alert goed is ingesteld op een Iphone? Navigeer naar Instellingen, Berichtgeving. Controleer of de optie "Noodmeldingen" is ingeschakeld. Let op!
Wanneer iemand niet opneemt, dan gaat de telefoon een paar keer over en schakelt daarna over op voicemail. Wanneer iemand je wegdrukt gaat de telefoon een stuk minder over. Ben je echter geblokkeerd, dan zal de telefoon slechts één keer overgaan en daarna doorschakelen naar voicemail.
Als je een persoon belt die je geblokkeerd heeft hoor je maar één kiestoon gevolgd door de voicemail. Daarnaast kan ook direct de voicemail geactiveerd worden zonder dat deze voorafgaat aan een kiestoon. Let wel, als je direct de voicemail krijgt wil het niet altijd zeggen dat je geblokkeerd bent.
Als jij iemand hebt geblokkeerd op jouw telefoon dan kun je naar dat nummer wel gewoon sms'en. Je krijgt alleen geen bericht terug. Je kunt diegene eventueel nog bereiken door jouw nummerweergave uit te zetten en dan te bellen, dat wordt niet herkend door de blokkadelijst in de telefoon.
Zo werkt NL-Alert
NL-Alerts worden uitgezonden door de zendmasten van de Nederlandse telecomproviders. Tijdens een ramp, ernstig incident of crisis bepaalt de overheid in welk gebied het NL-Alert wordt uitgezonden. Alle zendmasten die bereik hebben in het gebied, zenden het NL-Alert uit.