Wat is pingelen? Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren. Het kan ook bij hogere toeren aanwezig zijn, maar door toename van het motorgeluid is het pingelen dan lastiger waar te nemen.
Het pingelen van de motor (ook wel detoneren of kloppen van de motor genoemd) is de zelfontbranding in een benzine- of gasmotor. Wanneer de motor pingelt, wordt het brandstof niet door de bougie ontstoken, maar ontsteekt het op een eerder tijdstip uit zichzelf.
Dieselmotoren. Pingelen kan enkel bij een mengselmotor optreden, omdat dit type motor werkt met een gecontroleerde verbranding die geïnitieerd wordt door een vonk van de bougie. Zelfontbranding van het gasmengsel betekent dat de verbranding te vroeg gebeurt.
Dit is het ontstekingstijdstip, dat vroeg genoeg moet plaatsvinden, zodat de daadwerkelijke verbranding van het brandstof-luchtmengsel op tijd gebeurt. Het aangevoerde brandstof-luchtmengsel heeft in de verbrandingsruimte namelijk enige tijd nodig voor de verbranding.
Nadieselen is de naam voor het fenomeen van een motor die na het uitzetten van het contact toch door blijft lopen. De motor loopt dan vaak onregelmatig wat leidt tot het schudden van de auto. Nadieselen kan tal van oorzaken hebben. Vaak ontstaat dit bijvoorbeeld doordat een brandstof afsluitklep niet goed werkt.
Wat is nadieselen? In de cilinders komt na verloop van tijd koolaanslag door verbranding van olie. Normaal kan dit geen kwaad omdat deze koolaanslag na een bepaalde dikte afbladdert en de uitlaat weer verlaat. Deze koolaanslag wordt bevorderd wanneer de motor wat meer olie verbruikt door motorslijtage.
De koolresten kunnen voor veel schade zorgen, ze kunnen namelijk ook voor het pingelen in de motor zorgen, lees hier meer. Nadieselen is ook zeer schadelijk, de zuigers staan namelijk niet in de positie om een explosie te kunnen op vangen.
Het pingelen van de motor is te herkennen aan een kloppende motor. Hierbij ontstaat er zelfontbranding binnenin de motor. Bij het pingelen wordt het brandstof niet door de bougie, maar al in een eerdere stadium door zichzelf ontstoken. Door de verbranding krijgt de zuiger een klap met pingelen als gevolg.
De twee belangrijkste bloedonderzoeken om vast te stellen of er ontstekingen zijn en hoe hevig de ontstekingen zijn, zijn het onderzoek op de snelheid van de bloedbezinking en het onderzoek op de aanwezigheid van het zogeheten C-reactieve proteïne (CRP).
De verbranding van het gecomprimeerde mengsel gaat razendsnel. Sommige motoren halen tegenwoordig bijna 17.000 tpm, en dat betekent dat er in elke cilinder meer dan 140 verbrandingen per seconde plaatsvinden! Een verbranding duurt dan ook maar twee milliseconden.
Nagelen ontstaat bij een diesel als de verbranding van de branstof in de cilinders niet goed plaatsvindt en is te vergelijken met pingelen bij benzinemotoren.
Detonatie treedt ook op wanneer het vlamfront geen tijd heeft om alle samengedrukte brandstof te ontsteken. Nadat de brandstof ontsteekt is er dus een risico dat niet ontstoken brandstof vanzelf ontbrandt. Er botsen dan 2 (of meerdere) vlamfronten tegen elkaar op. Dit veroorzaakt de meeste problemen en schade.
Door de hoge spanning (tot 36.000 Volt) springt een vonk van de centrale-elektrode naar de massa-elektrode en ontsteekt daarmee samengeperste mengsel in de cilinder. De stroomverdeler (met bougiekabels) zorgt voor de stroomvoorziening aan de afzonderlijke bougies/cilinders.
De vaste voorontsteking moet volgens de specificaties van de motor worden ingesteld maar zal in de praktijk meestal ergens tussen de 6 en de 16 graden worden ingesteld.
Het ontstekingssysteem zorgt ervoor dat het brandstofmengsel exact op het juiste moment ontstoken word door middel van een vonk. Met de vonk komt het brandstofmengsel tor ontbranding en de expanderende gassen drukken de zuiger naar beneden waarmee het motorvermogen opgewekt word.
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Het is verstandig om een ontsteking met rust te laten. Uitwendige wondjes en ontstekingen kun je het beste goed schoonhouden en afdekken. Bij inwendige ontstekingen is het van belang goed te drinken en de weerstand op peil te houden. Bijkomende klachten zijn vaak goed te behandelen met zelfzorgmiddelen.
Bobine-ontsteking:
De primaire spoel (aan de contactslot kant) heeft weinig windingen van dik draad. De secundaire spoel heeft heel veel wikkelingen van dun draad. Op de primaire spoel staat een spanning van 12 volt. Door deze primaire spoel wordt een stroom gestuurd van 3 tot 8 Ampère.
simpel gezegd: Later zetten bevorderd hogere toerentallen ,te laat zorgt voor een matte en krachteloze motor. Vroeger zetten bevorderd de lagere toerentallen ,te vroeg maakt de motor narrig en brommig en zorgt voor veel gevaarlijke warmte.
Werking van de ontsteking
Wanneer het vliegwiel draait wordt in de ontstekingsspoel door middel van magnetische inductie een wisselspanning opgewekt. Als de contactpunten gesloten zijn, loopt de daardoor ontstane energie weg naar de massa: de ontstekingsspoel is kortgesloten en de bobine krijgt geen energie.
De klopsensor bevindt zich aan de buitenkant van het motorblok. Deze moet bij alle bedrijfstoestanden van de motor kloppende geluiden registreren om motorschade te voorkomen. De klopsensor 'hoort' de mechanische trillingen in het motorblok en zet deze om in elektrische spanningssignalen.
De 5in1 octaan booster staat bekend om zijn verbluffende prestaties. Na het toevoegen van de octaan booster, wordt het motorgeluid minder, neemt het vermogen toe en de octaan booster zorgt ook voor minder trillingen. Bij herhaaldelijk gebruik van de 5in1 octaan booster zal ook het verbruik aanzienlijk minder worden.
Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.
Bij een scooter zorgt de ontsteking stroom. Deze wordt gebruikt om de vonk te genereren voor de verbranding maar ook voor verlichting en het bijladen van de accu.