Direct marketing: persoonlijk contact met potentiële klanten
Deze reacties kunnen variëren van het klikken op een aanmeldingslink, bellen naar een nummer of bezoeken van een website. Een gewaagde call-to-action zou je doelgroep zelfs aan kunnen moedigen om direct een product te kopen.
Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren. Dat vinden klanten het allerbelangrijkst. Het zijn aspecten die niets te maken hebben met vakkennis, producten, techniek of prijsstelling.
Een lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst en laat dit op de een of andere manier merken. Dit kan bijvoorbeeld het vragen van meer informatie zijn, een aanvraag voor een offerte, het downloaden van een whitepaper of het abonneren op een nieuwsbrief.
Beek becijfert dat, afhankelijk van de uitkomst van de overige hierboven beschreven stappen – en gemiddeld genomen – men kan rekenen op een kostprijs van tussen de €50 en €75 per marketing qualified lead en tussen de €350 en €550 voor een sales qualified lead.
Praat duidelijk en gebruik begrijpelijke taal, geen vakjargon. Een goede customer service medewerker geeft duidelijk aan welke stappen hij of zij doorloopt of welke acties er volgen om de klant te helpen. Dit wekt ook vertrouwen op en kan leiden tot langdurige relaties met een klant.
In een klantstrategie is de focus gericht op de klant. Hoe beter een klant begrepen wordt door een bedrijf, hoe beter het bedrijf waarde aan deze klant kan bieden. Dit noemen we klantwaarde, of 'customer value'. De typische output van een klantstrategie is een 'klantpersona' of uitgewerkte 'customer journey'.
De klant moet nog altijd de controle hebben over zijn/haar dienst/product die zijn van jou afneemt, al gaat het om retouren, het wijzigen van (abonnement)details, voorwaarden, etc. Opties Soms heeft je klant keuzes nodig, bijvoorbeeld in product, abonnement en betalingsopties.
De Cost Per Lead berekenen is eenvoudig: Totale post per lead = Totale kost / # Totaal aantal leads.
Om de CPL te berekenen, deel je de totale kosten van een marketingcampagne door het aantal leads dat de campagne heeft opgeleverd. Een bedrijf heeft € 1000,- besteed aan een online advertentiecampagne. De campagne levert 100 leads op. De Costs per Lead bedragen dus € 10,-.
Het draait bij lead management in B2B om het proces van ordenen en structureren van de leads en om het verhogen van de conversie en de kwaliteit. Juist in B2B-marketing is het van belang dat je dit proces vastlegt en begrijpt, om zo uiteindelijk meer omzet en een hogere ROI te behalen.
Een accountmanager is primair verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten bij zowel bestaande als nieuwe klanten.
Volgens de Van Dale is een prospect een potentiële klant. Een prospect of potentiële klant is iemand die jouw product zou kunnen kopen, ook wel jouw doelgroep genoemd. Een prospect die zich bij jou als geïnteresseerde meldt en zijn gegevens bij jou achterlaat, is een lead.
De lead wordt meestal beperkt tot een 3 à 4-tal zinnetjes. De eindzin van de lead is vaak een prikkelzin, de bron of een verwijzing met de actualiteit. Het doel van de lead is de lezer te prikkelen om verder te lezen, maar ook het artikel samen te vatten en een korte inleiding te geven op wat er zal volgen.
Je ideale klant is een individu waar jij het liefst mee werkt, omdat deze het beste aansluit bij wat jij met je dienst en product te bieden hebt als ondernemer. Deze persoon is de perfecte match met jouw bedrijf op het gebied van persoonlijkheid en behoeften.
Rode klant
Dit type klant neemt snel het initiatief en doet dat ook dat tijdens het gesprek. Ze zijn gedreven, besluitvaardig en direct. Ze gaan recht op hun doel af en zijn doortastend. Ook zijn ze verbaal sterk en schuwen ze het conflict niet.
Klantprofielen zijn beschrijvingen van al uw doelklanten, gebaseerd op klanten- en consumentenonderzoek. In elk profiel wordt een fictieve klant beschreven met de demografische gegevens, de knelpunten, het koopgedrag en de drijfveren van een specifiek marktsegment.