U kunt uw klacht indienen bij de politie met het digitale klachtformulier. U kunt uw klacht ook schriftelijk of mondeling doorgeven. U moet uw klacht indienen binnen 1 jaar na de gebeurtenis waarover u wilt klagen.
Van ernstige misdrijven moet u aangifte doen bij de politie. Bij andere strafbare feiten bepaalt u zelf of u aangifte doet. Bent u slachtoffer van een klachtdelict, dan kan de verdachte alleen vervolgd worden als u aangifte doet.
Wat kan ik doen tegen smaad of laster? Als iemand negatieve berichten over u verspreidt, vraag dan of hij hiermee stopt en de berichten verwijdert. Als de persoon weigert, kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt de rechter vragen de dader te dwingen de berichten te verwijderen.
U kunt een klacht indienen bij het Openbaar Ministerie (OM) als u vindt dat het OM u niet heeft behandeld zoals het hoort. Bijvoorbeeld als u vindt dat uw brief niet op tijd is beantwoord, of als u meent dat u niet netjes te woord wordt gestaan als u ons belt.
FAQ: Is smaad een misdrijf? Smaad, smaadschrift en laster zijn misdrijven waarop boetes en celstraffen staan volgens het wetboek van strafrecht (Artikel 261 Wetboek van Strafrecht). Het maakt niet uit of de bewering berust op de waarheid. Ook het verspreiden van waarheden kan onrechtmatig zijn.
Absolute klachtdelicten
meineed, belediging (niet zijnde gericht tegen opsporingsambtenaar of openbaar gezag), schending geheimen, schaking, bedreiging met smaad, belaging, afdreiging en bepaalde drukpersmisdrijven.
Het is handig als u uw klacht op papier zet. Als u zich daar niet prettig bij voelt, kunt u een vriend, verzorger, familielid of een organisatie als Citizens Advice om hulp vragen. Schrijf 'klacht' bovenaan uw brief of e-mail , zodat er geen twijfel kan bestaan.
Het zijn klachten die direct over het product of de dienst gaan. 'Terechte' klachten zijn bijvoorbeeld: te laat geleverd, verkeerde aantallen geleverd.
Aangifte doen of een klacht indienen
Als slachtoffer of getuige van een misdrijf kan je aangifte doen of klacht indienen bij de politie. Dit kan gebeuren op de plaats van de feiten als de politie aanwezig is of in een politiekantoor.
Wat is laster
Wanneer u de waarheid vertelt en iemands goede naam aantast, kan dit smaad zijn. Op het plegen van laster is een maximale straf gesteld van twee jaren gevangenisstraf of een boete van de vierde categorie.
Ja, het is strafbaar om een valse aangifte te doen. Het doen van een valse aangifte is een misdrijf en wordt zwaar bestraft. Als de politie erachter komt dat je gelogen hebt bij het doen van een aangifte loop je risico op een gevangenisstraf.
Bewijs voor Laster of Smaad
Valse Verklaring: Het moet bewezen worden dat de verklaring die is gedaan vals is. Publicatie: Er moet sprake zijn van een publicatie van de valse verklaring aan een derde partij. Schade: De verklaring moet aantoonbare schade hebben veroorzaakt aan de reputatie van de eiser.
De schadevergoeding voor emotionele schade bestaat uit smartengeld. Uw schade verhalen, is mogelijk als er een aansprakelijke partij is. Dit betekent dat een ander wettelijk verplicht is de schade te vergoeden. Ook als er alleen psychische schade ontstaat, kan er aanspraak bestaan op een schadevergoeding.
Conclusie. Hoewel niet alle roddels strafbaar zijn, kunnen ze dat wel worden als ze voldoen aan de criteria van laster, smaad, privacy schending, of aanzetten tot haat of geweld. Het is aan te raden om voorzichtig te zijn met het verspreiden van informatie over anderen en bij twijfel juridisch advies in te winnen.
Belediging, smaad en laster zijn strafbaar. De rechter of officier van justitie kan beslissen dat iemand geen nieuwe berichten mag plaatsen en oude berichten moet verwijderen. Ook kan een geldboete, taakstraf of gevangenisstraf worden geëist.
De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente.
Waarom moet je blij zijn met een klacht
De meeste klanten vertellen niet over hun klachten en geven dus niet de kans om fouten te corrigeren. Een klant die klaagt, geeft je de kans om problemen op te lossen, terug te winnen en de ervaring voor andere klanten te verbeteren.
Als klager wordt jouw identiteit in principe aan de tegenpartij bekendgemaakt. Uitzonderlijk kan de GBA een klacht anoniem behandelen, maar in de praktijk blijkt dit in de meeste gevallen niet evident omdat alle partijen in het geding de kans moeten krijgen om zich te verdedigen.
Inleiding: Geef duidelijk aan wat het doel is van uw brief (bijvoorbeeld het indienen van een formele klacht over intimidatie). Details: Geef een uitgebreide uitleg van het probleem, inclusief specifieke incidenten, data en namen van de betrokkenen. Impact: Leg uit hoe de intimidatie u en uw werk heeft beïnvloed.
Mishandeling als Klachtdelict
In het algemeen is mishandeling geen klachtdelict. Dit betekent dat de politie en het OM ook zonder een formele aangifte van het slachtoffer kunnen overgaan tot vervolging als er voldoende bewijs is van mishandeling.
De politie is in de meeste gevallen verplicht om uw aangifte op te nemen. Als u vindt dat de politie niet meewerkt bij uw aangifte, kunt bij de politie zelf een klacht indienen.