Uw brief kunt u sturen naar Informatie Rijksoverheid, Postbus 20002, 2500 EA Den Haag.U kunt telefonisch contact opnemen via het telefoonnummer 1400. Dit kan op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur.
Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.
Als u schade lijdt ten gevolge van een besluit van de overheidsorganisatie (bestuursorgaan) kunt u een procedure starten. U kunt bij de bestuursrechter of de civiele rechter om een vergoeding van de overheid vragen. Dat kan als het besluit: rechtmatig is genomen, we spreken van nadeelcompensatie.
Als u een probleem heeft met een overheidsinstantie, dan kunt u een klacht indienen bij de overheidsorganisatie of de gemeente waarover u de klacht heeft. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen.
Tegen onbehoorlijk handelen van een ambtenaar kan een klacht ingediend worden. Dat kan een advocaat doen of u kunt het zelf doen. Als de overheid schade veroorzaakt dan kan door uw advocaat schadevergoeding gevorderd worden.
U moet het bestuursorgaan dan 'in gebreke stellen'. Dat moet schriftelijk: u geeft het bestuursorgaan dan nog 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Als dat niet tijdig gebeurt, moet het bestuursorgaan u een dwangsom betalen: u krijgt dan een paar tientjes per dag dat het (na die termijn van 2 weken) te laat is.
Naast de 18 gemeenten die zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman, is er een aantal gemeentelijke ombudsmannen, voor tenminste 11 gemeenten. Dat een burger daardoor nu in de ene gemeente wel, en in de andere niet bij een onafhankelijke klachtinstantie terecht kan, is een vorm van rechtsongelijkheid.
De publieksvoorlichting voor Overheid.nl is ondergebracht bij Informatie Rijksoverheid. Informatie Rijksoverheid is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 20:00 uur op telefoonnummer 1400 (normale belkosten). Ook kunt u uw vraag via het contactformulier op Rijksoverheid.nl sturen.
Geef kort, maar precies aan waar de brief over gaat. Omschrijf uw klacht of uw mening over het conflict. Maak duidelijk wat u eist van de ander en binnen hoeveel tijd. Voeg bewijzen toe als u die heeft.
Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.
De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.
De Rechtwijzer is een website waarop u advies kunt vinden bij een juridisch probleem. Door online vragen te beantwoorden ziet u wat u kunt doen en waar u hulp kunt krijgen. De Rechtwijzer is een website van de Raad voor Rechtsbijstand.
Recht op dwangsom als overheid niet op tijd besluit
Dan heeft u recht op een dwangsom. Dit is een geldbedrag. Voordat u recht heeft op een dwangsom moet u de overheid in gebreke stellen. Dit is een brief waarin u aangeeft dat de beslistermijn is verstreken.
Als u een brief naar een overheidsorganisatie stuurt, krijgt u binnen 2 tot 3 weken een reactie. Kan uw brief niet binnen 3 weken worden afgehandeld? Dan krijgt u binnen die 3 weken een behandelingsbericht. In het bericht staat waarom directe afhandeling niet lukt en wanneer u uw antwoord kunt verwachten.
De beschikking moet in principe binnen een redelijke termijn na ontvangst van de aanvraag worden gegeven. Dat kan, afhankelijk van de soort beslissing, een termijn van enkele weken of van enkele maanden zijn en alles daar tussen in; in uitzonderlijke gevallen kan zelfs gedacht worden aan een termijn van dagen.
Als ambtenaar mag je nooit informatie verstrekken, verspreiden of naar buiten brengen die geheim is of waarvan je de vertrouwelijkheid kan vermoeden. Anders overtreed je jouw geheimhoudingsplicht.
Als je klacht indient, zal de politie je verhoren. Je klacht wordt genoteerd in een proces-verbaal (PV). Een PV is een document waarin de politie alle nuttige informatie over de gebeurtenis beschrijft.
De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.
Nederlandse Staat aansprakelijk stellen via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. De overheid kan toestemming hebben verleend voor een activiteit, maar uiteindelijk (mede) door nalatigheid van dezelfde overheid letsel of schade ontstaat als gevolg van deze activiteit.
De vereisten
Voor het slagen van een actie uit onrechtmatige daad moet aan vijf eisen zijn voldaan: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, schade, causaliteit en relativiteit.
Conclusie. Indien u schade lijdt door het onrechtmatige handelen van een rechter, kunt u de Staat hiervoor aansprakelijk stellen. De voorwaarden die hiervoor gelden zijn erg streng en mede afhankelijk van het eventuele internationale karakter van de procedure waarin de rechter onrechtmatig heeft gehandeld.