Zijkanten scannen: Als je dichter bij het kruispunt komt, scan dan links en rechts, zelfs als je voorrang hebt. Dit helpt je mogelijke gevaren vroegtijdig te spotten. Controleer de spiegels: Kijk in je achteruitkijkspiegel en zijspiegels om te zien wat er achter je gebeurt.
Een gelijkwaardig kruispunt is een kruising zonder verkeerslichten, -borden of -tekens. Hier gelden altijd de algemene verkeersregels. Komt er een bestuurder van rechts, dan moet je die voorrang verlenen.Op een ongelijkwaardig kruispunt moet je je houden aan de verkeersborden, -tekens en -lichten.
Als je een gelijkwaardig kruispunt nadert, moet je de snelheid aanpassen aan de verkeersdrukte en het overzicht op het kruispunt. Komt er dan een bestuurder van rechts, dan hoef je geen noodstop te maken om deze voorrang te verlenen.
Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. 2.
Basisregel. De basisregel – zoals vastgelegd in artikel 15 van de Wegcode – stelt dat kruisen langs rechts dient te gebeuren. Jij rijdt dus m.a.w. langs rechts voorbij de tegenligger en je tegenligger komt aan jouw linkerkant voorbij.
Rechtsaf slaan
Als het vrij en veilig is geef je richting aan en kun je gaan voorsorteren door zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden. Bestuurders die linksaf slaan moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
Je mag op het kruispunt iedereen inhalen. Fietsers mogen rechtdoor rijden bij oranjegeel of rood ver- keerslicht maar dienen voorrang te verlenen aan de andere be- stuurders op de rijbaan. of op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen. Einde van de voorrangsweg.
Maximale snelheid 70 km/u op kruispunten - Advocaat Verkeersstrafrecht.
Een kruispunt is een plek waar wegen samenkomen en waar het mogelijk is voor het verkeer om van richting te veranderen. Kruispunten zijn dus altijd gelijkvloers in tegenstelling tot kruisingen.Een kruising is soms ongelijkvloers en het is op een kruising nooit mogelijk om van richting te veranderen.
Een gevaarlijke kruising aangegeven met dit bord, moet je rustig naderen. Dit bord staat meestal voor een onoverzichtelijk gelijkwaardig kruispunt. Schakel altijd een versnelling terug. T-kruisingen zijn een verhaal apart.
Op een gelijkwaardig kruispunt hebben de bestuurders die van rechts komen voorrang. Daarom moet je een gelijkwaardig kruispunt voorzichtig naderen.
Het verkeer dat van rechts komt heeft voorrang. Het verkeer dat van links komt moet jou voor laten gaan. Verkeer dat rechtdoor gaat op dezelfde weg gaat voor. Als de voorrang is geregeld op een kruispunt door borden, verkeerslichten of verkeerstekens, dan spreken we van een ongelijkwaardig kruispunt.
Auto 3 komt voor auto 1 vanaf voor en komt voor auto 2 vanaf rechts. Auto 3 slaat ook links af. Auto 1 moet dus voorrang geven aan auto 2, want rechts gaat voor. Auto 2 moet voorrang geven aan auto 3, want rechts gaat voor.
Wettelijk is het verboden om binnen 5 meter van een kruispunt langs de rijbaan te parkeren. Toch komt het voor dat gemeenten parkeervakken binnen 5 meter van een kruispunt aanleggen.
Soms komt het voor dat verkeerslichten niet werken. In dit geval moet je de aanwijzingen van de verkeersborden volgen. Zijn deze er niet, volg dan de wegmarkeringen die op het wegdek zijn aangebracht. Als deze ook niet aanwezig zijn, volg dan de regels van een gelijkwaardig kruispunt.
Als je binnen de bebouwde kom bent staat het bord B1 voor het kruispunt. Als je buiten de bebouwde kom bent staat het bord B1 na het kruispunt.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Rechts gaat voor
De belangrijkste regel op een gelijkwaardige kruising gelijkwaardig kruispunt is dat alle bestuurders die van rechts komen voorrang hebben.
Bestuurders op de onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op de verharde weg, ook als die bestuurders van links komen. Op een gelijkwaardig kruispunt staat niets aangegeven. Hier gelden de gewone verkeersregels: Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Volgens de verkeersregels in het V.K.bestaat er geen algemene regel zoals voorrang van rechts of voorrang van links. Bestuurders op een hoofdweg hebben in principe voorrang op bestuurders die uit een zijweg komen.
Volgens artikel 12.3.1 van het wegverkeersreglement (wegcode) dient elke bestuurder voorrang te verlenen aan de weggebruiker die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
U mag als bestuurder het kruispunt niet blokkeren, u mag dus niet midden op het kruispunt stilstaan. Bij drukte moet je het kruispunt vrij houden zodat het kruisende verkeer kan rijden als zij dat mogen.
Inhalen is verboden in de volgende situaties: Het is verboden om een voertuig vlak vóór of op een voetgangersoversteekplaats in te halen. Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
Op een rijstrook ver vóór het kruispunt ligt een lus die meet dat een voertuig nadert. Mogelijk kan de lantaarn al naar 'groen' zodat het voertuig zonder te stoppen door kan rijden. Daarna liggen er één of twee lussen die de aanwezigheid meten op de rijstroken rechtdoor, linksaf en rechtsaf.