Een sterk logo dient namelijk ook simpel, tijdloos en herkenbaar te zijn en bovendien te passen bij de branche waarin je met het merk actief bent. Ook moet het veelzijdig en schaalbaar zijn. Daarmee bedoelen we dat een logo er aantrekkelijk uit moet zien op de voorgevel van je bedrijf, maar ook op het visitekaartje.
Een logo of merkbeeld is meer dan een woord of beeld. Het zijn allemaal tekens in de logografie zoals letters dat zijn in de typografie. Tekens hebben pas zin als ze door de ontvanger begrepen worden. Je kan ze indelen in 3 grote groepen: het klank-logo of woord-logo, het beeld-logo en het gecombineerd logo.
Hoeveel kleuren ga je gebruiken? Doorgaans worden er twee of drie kleuren gekozen voor een huisstijl Dit is sterk en overzichtelllijk en komt de herkenbaarheid tengoede. Het is echter geen must. Er zijn voorbeelden van logo's die sterk genoeg zijn om meerdere kleuren te dragen.
Wat kost het om een logo te laten ontwerpen? Hoe duidelijker je bent over wat je verwacht van jouw logo, hoe goedkoper het zal zijn. Beginnende ontwerpers zullen voor het vervaardigen hiervan tussen de 35en 50 euro per uur vragen. Ervaren freelancers vragen tussen de 50 en 75 euro per uur.
Een gemiddeld bedrijfslogo zal tussen de €300,- en €2.000,- kosten. Afhankelijk van de omvang en complexiteit van het traject. Bij excentrieke wensen of behoefte aan een uitgebreide huisstijl kunnen de kosten behoorlijk oplopen.
Logo's zijn een identificatiepunt; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Ideaal gezien wil je dat mensen jouw logo direct verbinden met de herinnering aan wat je bedrijf doet – en, nog belangrijker, hoe het ze hun laat voelen.
Abstract beeldlogo
Deze logo's zijn zuiver abstract en hebben geen echte betekenis. Vaak lijken ze op elkaar. Dit type is niet interessant voor nieuwkomers: om herkend te worden, moet je met zo'n logo lang en vaak in de media aanwezig zijn.
Het is niet verwonderlijk dat zwart een van de meest populaire keuzes voor logo's is. Het is dé kleur voor bedrijven die een traditionele look willen. Door te kiezen voor een simplistisch zwart logo ziet uw merk er tijdloos, luxueus en zelfs mysterieus uit.
Voor het grootste deel zijn 250 px (breedte) x 100 px (hoogte) de optimale logo afmetingen voor een webpagina. Als u echter de grootte van uw logo moet aanpassen, dan weten wij hoe we dat moeten doen!
Maak een professioneel, uniek logo-ontwerp met Adobe Illustrator. Deze logomaker zit boordevol functies om elk denkbaar logo te maken, waardoor je meer tijd hebt om je ontwerpinspiratie te volgen.
De ontwikkeltijd voor het maken van een logo varieert van 8 tot 28 uur of meer. Dit is het verschil van een logo uit voorraad (dertien in een dozijn) en een maatwerk logo gerealiseerd met het nodige vooronderzoek en expertise.
Gemiddeld is de doorlooptijd van een logo ontwerp 1 tot 2 weken.
Een bedrijfslogo is het eerste wat klanten te zien krijgen wanneer ze kennis maken met een nieuw merk of bedrijf, dus het is belangrijk dat u eerst een logo maakt.
Salaris Grafisch Vormgever
Een Grafisch Vormgever in Nederland verdient gemiddeld € 2.720 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.315 (laag) tot € 3.130 (hoog).
Beginnende of goedkopere ontwerper
Beginnende ontwerpers of de goedkopere ontwerpers vragen ongeveer € 700 tot € 1300 vragen voor een huisstijlontwerp. Je komt qua uurtarief ongeveer uit op tussen de 25 en de 46 euro per uur. Een huisstijl voor € 700 - € 1300 is niet duur. Zeker niet als hier maatwerk bij komt kijken.
De wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe zichtbaar presenteert noemen we de huisstijl. Dit is de visuele presentatie van de organisatie waar het logo, de kleurstelling, lettertypes en andere visuele elementen deel van uitmaken.
Paars. Straalt luxe, romantiek en mysterie uit. Historisch gezien wordt paars geassocieerd met klasse en luxe, tot een punt dat het zelfs als decadent kan worden gezien. De kleur straalt van nature gulheid en rijkdom uit.
Blauw. Blauw straalt betrouwbaarheid, veiligheid en kracht uit. Het heeft een rustgevende invloed op de geest en wordt het meest gebruikt bij medische bedrijven, overheid, gezondheidszorg, informatie en technologie, zorgsector, B2B … Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Oral-B, de kleuren van de politie, Volvo.
Chique kleuren
Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom. Wie wil er nou niet in luxe leven?
De algemene term logo verwijst naar alle logo's die een merk vertegenwoordigen. Een beeldmerk in een logo is een abstracte weergave. Deze abstracte weergave bestaat uit een icoon, vorm of symbool welke staat voor het bedrijf. Een woordmerk, ook wel letterlogo, bestaat alleen uit letters.
Het is eigendom van een specifieke publieke of private organisatie. Logo's moeten op de eerste plaats de herkenbaarheid van het product en het bedrijf vergroten en hebben, in tegenstelling tot labels en pictogrammen, geen specifieke boodschap.