Je kan heel eenvoudig wat ontvetter aanbrengen op de gehele lengte van de ketting. Gebruik dan een oude tandenborstel om al het vuil te verwijderen en spuit vervolgens met de tuinslang de ontvetter er af. Laat de ketting ongeveer 10 minuten drogen voordat je hem weer vers in de olie of wax zet.
Het is makkelijk aan te brengen en af te kuisen. De ketting blijft vrij lang en goed schoon en loopt lekker soepel. Ben jij dus ook die vieze ketting zat die regelmatig vast blijft lopen? Dan is de Squirt kettingwax voor jou de beste keus.
Is je ketting eenmaal goed ontvet en droog, dan kun je de Squirt Chain Lube kettingwax aanbrengen. Voor de eerste keer wordt aanbevolen om twee keer een laag aan te brengen en deze goed in te laten trekken. Bij mij ging het daarna eigenlijk meteen zoals het moest: een droge en schone ketting na de eerste fietstocht.
Waarmee smeren
De meest gebruikte methode om te smeren is nog steeds de spuitbus kettingspray. Het voordeel hiervan is dat je goed kunt richten, snel klaar bent, je handen schoon blijven en het blijft goed op de ketting zitten.
Hoe vaak je de ketting moet voorzien van een nieuw laagje wax is afhankelijk hoeveel kilometers je fietst en onder welke omstandigheden. De ketting van mijn mountainbike voorzie ik iedere rit van een nieuwe laag aangezien ik mijn fiets, en uiteraard mijn ketting, na iedere mountainbikerit schoonmaak.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Hoe vaak moet je de fietsketting schoonmaken en smeren? Dat hangt helemaal af van het versnellingssysteem en hoeveel en onder welke omstandigheden je fietst.
Om kettingolie aan te brengen, laat je een druppel olie op de bovenkant van elke schakel vallen, terwijl je langzaam een paar omwentelingen achteruit trapt, zodat het smeermiddel de kans krijgt om naar binnen te trekken. Veeg overtollige olie weg. Als je dat niet doet, wordt er meer vuil aangetrokken door je ketting.
Een goed gesmeerde ketting knarst of piept niet. Een aan te raden product is dan ook de Race Oil van Morgan Blue. Deze olie heeft synthetische toevoegingen welke zorgen voor een verlaagde wrijvingsweerstand. Hierdoor kun je gemakkelijker schakelen tussen de verschillende versnellingen en draait je ketting soepel.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels. Smeer wel regelmatig. Om de paar honderd kilometer is bij normaal gebruik wel nodig.
Leg de fietsketting in een bakje met Dynamic Chain Cleaner en laat het 5 minuten weken. Nadat de fietsketting 5 minuten heeft geweekt moet je deze met het borsteltje grondig schakeltje voor schakeltje schoonmaken. Als je de ketting helemaal schoon hebt gemaakt, droog de ketting dan af met een doek.
Kettingspray voor circuit gebruik heeft bijvoorbeeld een lage rolweerstand waardoor je minder frictie hebt maar wel vaker moet sprayen. Kettingvet voor offroad gebruik zorgt voor een seal-laag om de ketting heen waardoor zand en modder minder snel aan de ketting hecht.
PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Roest van je fietsketting afhalen
Maak de doek flink vochtig met olie en poets hiermee de ketting. Bij erge roest kun je ook nog een pannenspons of staalborstel gebruiken. Poets net zolang totdat je geen roest meer ziet. Maak nu met een schone doek de ketting schoon en droog.
WD-40 Specialist Siliconenspray is een hoogwaardig siliconen smeermiddel dat zeer geschikt is voor gebruik op hogedruk apparatuur. Het verdringt vocht en zorgt voor een uitstekende smering, beschermt en verlengt de levensduur van jouw gereedschap en apparatuur.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.