Muziekonderwijs draagt bij aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken. Muziek maken is ook een sociaal gebeuren, omdat je het vaak met elkaar doet. Zelf een instrument leren bespelen maakt kinderen zelfverzekerder.
Kinderen die regelmatig muziek luisteren kunnen beter onderscheid maken tussen klanken en woorden, wat hen weer helpt bij het praten. Ook onthouden kinderen woorden gemakkelijker doordat in liedjes veel regelmaat zit. De motoriek wordt geoefend wanneer een instrument bespeelt wordt.
Voordelen van muziek voor de ontwikkeling van kinderen
Een toegenomen vermogen om vreemde talen te leren . Verbeterde stemming en emotionele regulatie. Fysieke uithoudingsvermogen. Geduld en discipline.
Muziek blijkt ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Actief zijn met muziek stimuleert de hersennetwerken en bevordert nieuwe verbindingen wat de ontwikkeling van kinderen ten goede komt. Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie, legt dit in een interview met Psychologiemagazine uit.
Muziek ontspant en prikkelt de hersenen
Zelf muziek maken, zorgt voor veranderingen in de grijze stof en een toename van verbindingen in gebieden die betrokken zijn bij het luisteren en de motoriek. Ook als u luistert naar muziek heeft dat al een positieve invloed op de hersenen.
De onderzoeker, die een studie onder 1.000 Deezer-gebruikers in het Verenigd Koninkrijk schreef, ontdekte dat de meeste mensen in hun midden 20 avontuurlijker zijn in het ontdekken van nieuwe muziek . Mensen die ouder zijn dan 25, melden echter dat ze minder geïnteresseerd zijn in het bijhouden van nieuwe muziek en nieuwe artiesten.
Als je je hersenen wilt trainen, luister dan naar muziek. Er zijn weinig dingen die de hersenen zo stimuleren als muziek . Als je je hersenen tijdens het verouderingsproces bezig wilt houden, is het luisteren naar of spelen van muziek een geweldig hulpmiddel. Het zorgt voor een totale hersentraining.
Elk kind ontwikkelt op zijn of haar eigen tempo . Niet enkel de aanleg van je kind speelt hierin een rol, maar ook de motivatie van je kind en de kansen en aanmoediging die hij of zij krijgt. Een liefdevol nest , zowel thuis als waar je kind opgevangen wordt, bevordert de groei en ontwikkeling.
Als je zingt gebruik je dezelfde gebieden in de hersenen waar motorische activiteit plaatsvindt die nodig is voor spraak. Door te spelen met klanken oefenen kinderen hun spraakvaardigheden.Baby's blijken sterker op zang te reageren dan op spraak. Om beter met een kind in contact te komen zingen we dus graag.
Natuurlijk ondersteunt muziek niet alleen vroege wiskunde. Het kan ook het begrip van jonge kinderen van het inherente ritme van taal ondersteunen, hun woordenschat uitbreiden en helpen de betekenis van woorden die ze al hebben gehoord, uit te leggen . Muziek kan ook de persoonlijke en sociale ontwikkeling en zelfexpressie van kinderen ondersteunen.
Het combineren van muziek en beweging helpt om spierkracht en coördinatie te ontwikkelen, evenals het ruimtelijk bewustzijn van een kind . Ruimtelijk bewustzijn verwijst naar het begrip van een kind van waar haar lichaam zich in de ruimte bevindt en in relatie tot andere mensen en dingen.
Conclusie. Muziek kan helpen bij het leren, maar tegelijkertijd zorgen voor afleiding. Het kan bij sommige personen de concentratie verbeteren en ervoor zorgen dat je taken sneller afrondt en langer de focus kunt houden. Bij andere personen zorgt muziek juist voor afleiding, waardoor ze minder effectief leren.
Muziekonderwijs draagt bij aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken. Muziek maken is ook een sociaal gebeuren, omdat je het vaak met elkaar doet. Zelf een instrument leren bespelen maakt kinderen zelfverzekerder.
THEMATISCHE ONTWIKKELING - Het proces van het afleiden van muzikaal materiaal uit een thema of melodie dat al eerder is gepresenteerd, of het proces waarbij melodieën of thema's uitgebreide secties kunnen genereren . HERHALING - Het herhalen van een motief of fase op hetzelfde tonale niveau.
Verbetering van de motoriek
Door muziek verbetert je peuter zowel zijn grove als fijne motoriek. Dat doet hij door bijvoorbeeld te leren trommelen met stokjes en daarbij verschil te maken tussen hard getrommel en zacht geroffel. Ook zal hij ontdekken wat hij precies met zijn handen en voeten kan.
Kinderen tonen hun interesse in leren door nieuwsgierig, volhardend en creatief te zijn terwijl ze spelen en omgaan met anderen . Families en andere verzorgers spelen een belangrijke rol bij het bevorderen van de gezonde ontwikkeling van kinderen. U kent uw kind het beste en bent hun eerste en belangrijkste leraar.
Rustige, instrumentale muziek kan bijvoorbeeld helpen om een kalme sfeer te creëren, wat de concentratie kan bevorderen. Aan de andere kant kan muziek met teksten of een hoog tempo juist afleidend werken, omdat de hersenen geneigd zijn om de woorden en ritmes actief te volgen, wat de concentratie op de taak vermindert.
Onderzoek heeft uitgewezen dat studenten die harmonie-instrumenten leerden bespelen, zoals piano, orgel of gitaar , beter presteerden op cognitieve tests. Drummers blijken dikkere vezels te hebben die de voorste helft van hun hersenhelften verbinden, wat cognitieve flexibiliteit en aanpassingsvermogen bevordert.
Samen liedjes zingen is goed voor de taalontwikkeling van je kind. Jonge kinderen vinden herhaling van liedjes prettig, ze herkennen het en na verloop van tijd kunnen ze op hun eigen manier meedoen. Daarnaast kun je tijdens het zingen bewegen en gebaren maken wat ook de motorische ontwikkeling stimuleert.
Muziek kan voor adolescenten dienen als middel om hun emotionele behoeften te vervullen, zeker als het gaat om emotieregulatie. Zo kan muziek hen afleiden, ze het gevoel geven dat ze goed genoeg zijn of een methode zijn om emoties af te reageren of te uiten.
Andere studies suggereren dat de ontdekking van muziek piekt rond de leeftijd van 24, en dat stagnatie optreedt in iemands vroege 30. Naarmate men ouder wordt, kan er steeds minder tijd en energie worden besteed aan het zoeken naar nieuwe muziek, muziek speelt een andere rol in het leven van volwassenen dan in dat van adolescenten.
Muziek als positieve invloed. Muziek bestaat uit trillingen op bepaalde frequenties (tonen), die in je brein terecht komen. Deze trillingen activeren hersendelen en roepen emoties op die horen bij jouw persoonlijke breinprogrammering. Ook stimuleren ze de aanmaak van neurotransmitters, zoals GABA en dopamine.