Met een evenement, een activiteit, een workshop of iets anders waar jouw brein mee aan komt zetten. Evenementen creëren aandacht, geven een extra reden om je winkel te bezoeken en geven een boost aan je omzet. Snel mee beginnen als je nog niet was gestart dus (of uitbreiden wanneer je al begonnen bent).
Verkoopbevordering of verkooppromotie (Engels: Sales Promotion) is een handeling die verricht wordt om de aankoop van producten bij de klant aan te moedigen, en het koopgedrag op korte termijn te beïnvloeden.
Vooral in combinatie met een goede service kan bijverkoop zorgen tot een toename van de omzet per vierkante meter. De klant wordt er gelukkig van en een gelukkige klant koopt meer."
Wat zijn de belangrijkste doelen voor uw bedrijf geweest in de voorbije 12 maanden? Hebt u die doelen gehaald en wat was de impact ervan? Wat zijn uw bedrijfsdoelen en uitdagingen voor de komende 12 maanden? Hoe plant u die doelen te bereiken?
Gelukkig, met de juiste vaardigheden en een beetje oefening kan iedereen een goede verkoper worden. De meeste karaktereigenschappen of vaardigheden kunnen aangeleerd of verbeterd worden.
Omzet is de term voor alle inkomsten van een bedrijf in een bepaalde periode. De hoogte is afhankelijk van het aantal verkochte producten en diensten (afzet) en de bijbehorende verkoopprijs.
Cross selling is een verkooptechniek waarbij je aanvullende producten of diensten verkoopt bij een product/dienst wat de klant bij je wil kopen (of bij je heeft gekocht). Dit houdt dus in dat je klanten die van plan zijn een aankoop te doen, iets aanbiedt wat goed aansluit op de aankoop.
Bijverkoop (Engels: up-selling) is een verkooptechniek waarbij de verkoper grotere winst of omzet probeert te halen door de koper een duurder of uitgebreider product of pakket te verkopen dan dat de koper oorspronkelijk van plan was.
Een voorbeeld: Een tv reclame wordt ingezet voor Awareness / bekendheid en twee weken later ontvangt de doelgroep via een direct mail actie thuis een proefsetje om het product te proberen. Door mensen kennis te laten met het product kan een voorkeur ontstaan.
Direct marketing is een vorm van adverteren waarbij de aanbieder direct promotie maakt bij de klant, niet via tussenkanalen zoals de detailhandel of webwinkels van andere partijen.
Glimlach
Begroet je die klant, vergeet dan niet te glimlachen. Alleen een glimlach zorgt er al voor dat je klant je winkel positiever beoordeelt, eerder in gesprek raakt met een medewerker en sneller terug komt naar je winkel. Lees die laatste zin nu nog eens. Alleen door te glimlachen dus.
Spreek over de voordelen en dan op een overtuigende manier: 'Een van de voordelen is …. ' , in plaats van 'een van de voordelen kan zijn …. ' Spreek de klant zelf aan: dus spreek niet in de wij-vorm.
Als je een kleine etalage hebt is het nog belangrijker om deze op de juiste manier in te zetten. Gebruik bijvoorbeeld lichte kleuren en belichting om het oog te trekken. Verander de etalage ook op basis van hoe vaak jouw klanten je winkel bezoeken. Een oude etalage kan soms meer kwaad doen dan goed.