Op grond van artikel 6:82 BW moet een ingebrekestelling een schriftelijke aanmaning zijn waarin (in beginsel) aan de schuldenaar een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld. Een redelijke termijn is een redelijke termijn, niet standaard 14 dagen of 30 dagen wat vaak wordt gedacht.
Op dit moment mag je nog geen kosten in rekening brengen bij de debiteur. Dus ook geen administratiekosten! Als de factuur onbetaald blijft dan kun je een incassobureau dan wel een deurwaarder inschakelen om de vordering te laten incasseren.
Hoe stelt men iemand in gebreke? De ingebrekestelling wordt altijd schriftelijk gedaan. Een mondelinge ingebrekestelling is niet voldoende. In de ingebrekestelling worden de verplichtingen van de schuldeiser opgenomen en de mededeling dat hij deze niet is nagekomen.
Laat de andere partij dan via een aangetekende brief weten dat hij 'in gebreke' is. Dit betekent dat hij zich niet houdt aan de overeenkomst. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. U geeft de andere partij dan een laatste kans om de afspraken na te komen.
Ten eerste dat de ingebrekestelling schriftelijk is en ten tweede dat aan de wederpartij een redelijke termijn voor nakoming wordt gesteld. Na enige discussie in de literatuur – en daarbuiten – wordt thans, ook in de jurisprudentie, aangenomen dat een ingebrekestelling per e-mail is toegestaan.
In de ingebrekestelling laat u dus altijd weten wat er van de andere partij (alsnog) wordt verwacht en geeft u een - doorgaans - laatste kans om alsnog aan de afspraken te voldoen (na te komen). Pas als dat dan niet gebeurt, ontstaat er verzuim, een belangrijke voorwaarde voor verdere stappen.
Mogelijkheden na het versturen van een ingebrekestelling
Wanneer de andere partij geen gehoor geeft aan de ingebrekestelling, is deze partij in verzuim. Pas dan kunt u juridische maatregelen nemen zoals het ontbinden van de overeenkomst of het eisen van een schadevergoeding.
Als hoofdregel geldt dat een schuldeiser verplicht is een ingebrekestelling te sturen als de schuldenaar de op hem rustende verplichtingen niet nakomt, waarbij de schuldenaar een redelijke termijn voor nakoming wordt gesteld. Als nakoming binnen deze termijn uitblijft, treedt het verzuim in.
Een ingebrekestelling is een schriftelijke aanmaning aan een tekortschietende wederpartij, zoals een wanbetaler of een verkoper die niet levert. De ingebrekestelling heeft als doel om de wederpartij nog één laatste kans te geven om zijn verplichtingen/afspraken na te komen.
Stuurt de schuldeiser een ingebrekestelling? Dan moet de schuldenaar een redelijke termijn krijgen om alsnog na te kunnen komen. Wat een redelijke termijn is, is niet in de wet bepaald. Over het algemeen is een termijn van circa twee weken redelijk.
Een ingebrekestelling, ook wel aanmaning, sommatiebrief of herinneringsbrief genoemd, is een formele aanmaning waarmee u als schuldeiser op een ondubbelzinnige manier aanspraak maakt op de naleving door uw schuldenaar van diens verbintenissen.
Wanneer de contractueel overeengekomen uitvoeringstermijn ruim is overschreden, kunt u de aannemer in gebreke stellen via een aangetekende brief. U moet hem daarin vragen de werken alsnog uit te voeren binnen een nieuwe termijn. Die termijn moet haalbaar en dus redelijk zijn.
Automatische dwangsom
Na ontvangst van uw ingebrekestelling, heeft de IND 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Doet de IND dat niet? Dan moet de IND een dwangsom betalen en kunt u in beroep gaan bij de rechter. Een dwangsom is een boete die de IND aan u moet betalen.
gebrekkig uitgevoerde werken), kunt u de factuur betwisten. U doet dat best aangetekend onder de vorm van een ingebrekestelling. U moet hierbij een onderscheid maken tussen het niet-betwiste gedeelte (dat u wel betaalt) en het betwiste gedeelte (dat u niet wilt betalen) en dat ook in uw brief motiveren.
Door contractbreuk kan flinke schade worden gelopen. Daarom is in sommige gevallen het vorderen van schadevergoeding mogelijk. Is nakoming van de verplichtingen van de wederpartij nog steeds mogelijk, of slechts tijdelijk onmogelijk, dan is voor schadevergoeding noodzakelijk dat de wederpartij in verzuim is.
Volgens de wet is er sprake van overmacht als een partij er helemaal niets aan kan doen dat hij zijn verplichting niet nakomt. Het is niet zijn schuld en het valt hem niet toe te rekenen. Nakoming van de overeenkomst kan dan in alle redelijkheid niet meer worden verlangd. Denk bijvoorbeeld aan een natuurramp.
Verzuim treedt pas in als de schuldenaar eerst schriftelijk door de schuldeiser is aangemaand en hem een redelijke termijn voor nakoming is gegeven. Blijft de schuldenaar desondanks in gebreke dan pas is er sprake van verzuim.
Als op de aanmaning niet wordt gereageerd, dan volgt (afhankelijk van de casus) een schriftelijke ingebrekestelling. Een ingebrekestelling is een schriftelijke sommatie waarin de tegenpartij wordt gesommeerd om na te komen (wat afgesproken is) binnen een redelijke termijn.
De wet noemt enkele gevallen waarin verzuim intreedt zonder ingebrekestelling. Zo kan deze achterwege blijven, wanneer een voor nakoming afgesproken fatale termijn ongebruikt verstrijkt of u uit een mededeling van de wederpartij moet begrijpen dat zij haar verplichtingen niet zal nakomen.
Of sprake is van een redelijke termijn zal immers ook afhangen van de aard van het gebrek en de omstandigheden van het geval. Gelet op genoemde uitspraken lijkt het erop dat de Raad in de regel een termijn van twee weken redelijk zal vinden, tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden.
Volgens de wet moet een verklaring of brief die gericht is aan een andere persoon, die persoon bereikt hebben om juridisch effect te hebben. Maar ook een verklaring of brief die de geadresseerde niet bereikt vanwege een omstandigheid die, kort samengevat, voor zijn rekening komt, heeft juridisch effect.
Rechtsgeldigheid e-mails
Over het algemeen geldt dat e-mail net zo rechtsgeldig is als iets dat op papier staat, totdat een van de partijen de echtheid van de e-mail betwist of bijvoorbeeld ontkent ooit een e-mail te hebben ontvangen.
Heeft u een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt deze zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kunt u de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, uw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen.