Focus op hun probleem en vertel hoe jouw product of dienst een oplossing biedt. Sluit het gesprek af met een actiepunt, bijvoorbeeld een volgende (bel)afspraak of het sturen van een offerte. Neem het initiatief voor de opvolging, zodat je potentiële klant weinig moeite hoeft te doen. Geef niet te snel op.
Hierbij is het belangrijk om een professionele en respectvolle houding te hebben en actief te luisteren naar de vragen en zorgen van de potentiële klant. Persoonlijk contact, zoals bezoeken aan het bedrijf of afspraken maken is ook een effectieve manier om een potentiële klant te benaderen.
Social media kan waardevolle leads genereren. Veel B2B bedrijven zijn actief op LinkedIn, Twitter, Facebook en/of Instagram. Deze platformen kunnen gebruikt worden om uw B2B doelgroep te bereiken. LinkedIn is het belangrijkste B2B platform.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Ga in gesprek met een unitmanager of teamleider. De personen in deze functies kunnen heel veel nuttige informatie geven. Bovendien, als het klikt willen ze u vast helpen om in contact te komen met de hoogste baas. Kies voor een van uw producten of diensten die gemakkelijk door niet-inkopers zijn in te kopen.
Begin met uw eigen zakelijke en privé netwerk en geef aan dat u op zoek bent naar een bedrijf ter overname. Denk hierbij ook aan LinkedIn en Higherlevel . Daarnaast kunt u zoeken via een adviseur, uw accountant (NBA ), de bank, brancheorganisaties, de BOBB en vakbladen.
Effectief samenwerken betekent dat een team weet welke doelen ze moet nastreven. Dat betekent ook dat de teamleden tot het uiterste willen gaan om deze doelen te behalen. Iedereen in het team moet het eens zijn met de teamdoelstellingen.
Bij veel vacatures wordt gevraagd om een echte teamplayer. Dat betekent vaak dat ze een collegiaal iemand zoeken, die goed kan samenwerken. Collegialiteit is belangrijk bij heel veel verschillende banen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren. Dat vinden klanten het allerbelangrijkst. Het zijn aspecten die niets te maken hebben met vakkennis, producten, techniek of prijsstelling.