Als je wil weten hoe efficiënt je proces is, kijk je naar de bewerkingstijd in verhouding tot de totale doorlooptijd. Je noemt dit process cycle efficiency (PCE), dit druk je uit in een percentage. Het percentage van de tijd dat je daadwerkelijk aan het werk bent voor het resultaat.
Efficiëntie, de snelheid waarin een dienst zo veel mogelijk oplevert tegen zo laag mogelijke kosten, is een groot goed en een belangrijke waarde in onze maatschappij. Niet te verwarren met effectiviteit, de doeltreffendheid van een dienst die daadwerkelijk het doel realiseert.
Naarmate er efficiënter wordt gewerkt, neemt de kans op ongezonde werkdruk af.Efficiëntere werkprocessen leiden bovendien tot een hogere productiviteit en kwaliteit. Het in kaart brengen van inefficiëntie kost tijd en aandacht.
Efficiëntie betekent de dingen "goed" doen - of dat nu betekent sneller werken, werk gedaan krijgen met minder middelen, grote projecten verwezenlijken met een kleiner budget, of op een andere manier "meer" doen met "minder".
Efficiënt werken in de zorg betekent voor mij: zuinig zijn op jezelf, je collega's, het budget voor de zorg. Zorg accepteren tot een aanvaardbare hoeveelheid, en 'nee' durven zeggen als de ruimte er niet meer is om nieuwe zorg aan te nemen.
Efficiënt werken zegt alleen wat over de manier waarop je iets uitvoert, maar niet over wat je uitvoert. Effectief werken zegt alleen iets over wat je uitvoert en het resultaat daarvan, niets over de manier waarop je dit doet.
Efficiënt werken is zo véél mogelijk doen in de tijd die je hebt. Effectief werken is de belangrijkste dingen doen in de tijd die je hebt – de dingen die het meeste opleveren. Als je efficiënter wil werken, dan ben je dus bezig met hoe je dingen SNELLER kunt doen, en hoe je MEER gedaan kunt krijgen.
Productie efficiency draait om de productietijd van een machine (of machines). Hoeveel tijd produceert de machine niet of niet goed, wat is daar de oorzaak van en hoe verbeteren we de situatie? Een verbeterde productie efficiency staat voor hogere productie, betere kwaliteit en meer opbrengst.
Energie-efficiëntie ziet op de verhouding tussen de verkregen prestatie, dienst, goederen of energie en de hiertoe gebruikte input van energie. Deze energie-efficiëntie kan worden verbeterd door middel van technologische, gedrags- en/of economische veranderingen.
Creativiteit is belangrijk voor vrijwel alle processen en kan niet zomaar overgeslagen worden, maar het kan wel efficiënt gebruikt worden wanneer de juiste verwachtingen worden vastgesteld en de waarde van creativiteit wordt begrepen.
functionaliteit (zn) : doelmatigheid, efficiëntie.
Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.
Je werkt tegenwoordig niet meer alleen voor geld; werk moet ook bijdragen aan waarden als welzijn, geluk, of creativiteit. De waarde van werken zit dus niet alleen in het resultaat ofhet product, maar juist in het werken zelf. Werk is van middel een doel geworden. (van extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie).
Efficiënt definities
naamw. Uitspraak: [ ɛfiˈʃɛnt ] Afbreekpatroon: ef·fi·ci·ent met veel en snel resultaat Voorbeeld: 'een efficiënte werkwijze' Antoniem: inefficiënt Synoniemen: : doelmatig, gestroomlijnd Synoniemen: daadwerkelijk doelmatig doeltreffend effectief krachtig inefficiënt (antoniem) 10 definities...
Operationele efficiëntie is per definitie een bedrijfsfilosofie die het belang benadrukt van het continu verbeteren van de bedrijfsvoering. Het doel is om verspilling te minimaliseren, processen te optimaliseren en klantwaarde te leveren.
De bruto mechanische efficientië is de relatie tussen het vermogen en de energie die nodig is om dit te produceren. Hoe efficiënter je bewegingspatronen zijn, hoe minder energie er nodig is om een bepaald vermogen te behalen.
Effectiviteit (doeltreffendheid); de begrippen effectiviteit en doeltreffendheid zijn synoniemen. Bij effectiviteit gaat het om de vraag of de beoogde doelen daadwerkelijk worden gehaald. Bij effectiviteit gaat het dus om de vraag of je de goede activiteiten uitvoert om de doelstellingen te realiseren.
Voor samenwerken zijn communicatievaardigheden nodig. Welke communicatievaardigheden zijn bij jou sterk ontwikkeld en welke wil je leren beter te doen? Denk maar aan: luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen en non-verbale signalen opvangen.
Definities die `inefficiënt` bevatten:
naamw. Uitspraak: [ɪnɛfi`ʃɛnt] wat te veel moeite of inspanning kost om je doel te bereiken Voorbeelden: `een inefficiënte werkwijze`, `Hij is chaotisch en werkt inefficiënt. `,...
Beroepen in de zorg hebben vaak een hoge werkdruk. Je hebt veel taken en weinig tijd, doet fysiek en emotioneel zwaar werk, je kunt voor moeilijke beslissingen komen te staan, en er zijn veel regels en protocollen waar je kennis van moet hebben. Dit kan leiden tot mentale en fysieke klachten.
Verbeterde productiviteit: Door je taken en activiteiten goed te plannen en te organiseren, werk je efficiënter en verhoog je je productiviteit. Je kunt je tijd effectiever benutten en meer gedaan krijgen in dezelfde tijd. Verminderde stress: Een gestructureerde aanpak zorgt voor minder stress en chaos.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.