Iets actiefs zoals: springen, verstoppertje, dansen, buitenactiviteit (voor zover mogelijk) Iets creatiefs zoals: samen kleien, tekenen, verven. Iets met spelletjes (taal): voorlezen, zingen, spelletjes als memory, lotto e.d. Iets met bouwen: b.v. duplo, blokken, auto's.
Vijf minuten per dag heb je onafgebroken échte aandacht voor je kind zonder enige afleiding. Je doet mee met alles wat ze willen doen. Tekenen, met blokken spelen, een treinbaan bouwen, gamen, noem het maar op. Combineer deze tijd niet met activiteiten met een ander gezinslid.
Corrigeer je kind op een korte, duidelijke, maar rustige manier. Dus zonder boos te worden. Ga naar je kind toe, maak contact door te knielen, oogcontact te maken of je kind aan te tikken en geef de grens aan:“Slaan doen we niet, dat doet pijn” of “Bijten mag niet, dat doet pijn”.
Probeer je eigen frustratie onder controle te houden
Hij gilt, schreeuwt en tiert, en het liefst zou je hem achter het behang plakken. Probeer op zo'n moment zelf rustig te blijven. Loop desnoods even de kamer uit. Ga niet tegen je kind schreeuwen en geef hem geen draai om de oren.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen.
Een kind geniet.
Het kind glundert, babbelt spontaan, zingt, glimlacht, schatert, ... Voelt een kind zich goed, dan geeft het een ontspannen indruk. Het voelt zich in geen enkel opzicht bedreigd. Het gezicht is open en de spieren zijn niet gespannen.
'Ze kunnen tot allerlei problemen leiden: hechtingsstoornissen, gedragsproblemen, leerachterstand, faalangst, een grotere kwetsbaarheid voor depressie en angststoornissen.
Om toch een richtlijn te geven: de meeste peuters gaan 's avonds tussen 18.30 uur en 20.00 uur naar bed.
1-3 jaar: 3 uur bewegen per dag. Met de loopfiets op pad, achter de kat aanrennen of met de schommel spelen telt allemaal. 4-18 jaar: elke dag een uur matig bewegen (bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen) een 3 keer per week 1 uur flink dansen, springen of sporten.
Kinderen die één keer slapen overdag, gaan meestal rond het middaguur naar bed. Hoe lang een kind dan slaapt, is per kind verschillend. Gemiddeld is dit zo'n anderhalf (kinderen die 2,5 /3 jaar oud zijn) tot drie uur.
Maar een kind kan zich, vreemd genoeg, ook gaan vervelen wanneer de keuze uit het speelgoed te groot is. Het kind weet dan niet meer wat het moet kiezen, gaat van het ene stuk speelgoed naar het andere en komt steeds niet echt tot spel. Ouders kunnen ongewild ook een rol spelen in het ontstaan van verveling.
Peuters willen de wereld ontdekken en gaan meer en meer hun grenzen verkennen. Ze willen steeds meer zelf doen en van alles uitproberen. Je kind heeft behoefte aan meer onafhankelijkheid en wil zo veel mogelijk zelf bepalen, zelf dingen kiezen en dingen zelf gaan doen.
Kalmeer je kind
Het is dus belangrijk om dit gedeelte te kalmeren. Dit doe je door je kind te knuffelen, te zingen, neuriën of wat bij jou kindje werkt om het rustig te krijgen. Het is jouw doel om je kind aan te leren dat hij/zij negatieve en heftige emoties kan ervaren zonder dat anderen daaronder hoeven te leiden.
Kinderen tonen verdriet meestal door te huilen.Dit kan verdriet zijn om iets naars, of verdriet omdat je kind zijn zin niet krijgt. Soms kan je kind ook ontzettend overstuur zijn om 'gewone' dingen. Vooral als er iets kwijt of verloren is, zoals een knuffel of speen, kunnen de emoties hoog oplopen.
Somberheid bij kinderen en jongeren is te herkennen aan volgende zaken: Ze gaan zich terugtrekken uit contacten, spreken niet meer zo vaak als vroeger met vrienden, hebben geen zin meer om naar hun buitenschoolse activiteiten en hobby's te gaan, zonderen zich thuis vaak af in hun kamer.
Het denken van peuters wordt wel 'magisch denken' genoemd. Allerlei dingen die ze in hun fantasie beleven, zijn voor hen even echt als de werkelijkheid. Vanaf gemiddeld 1,5 jaar ontdekt je peuter dat hij een eigen persoon is. Hij is een eigen individu en niet een deel van iemand.
Denken tussen 2 en 3 jaar
Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
Puzzelen heeft vele cognitieve voordelen voor kinderen. Het kan helpen bij de ontwikkeling van de fijne motoriek, het probleemoplossend vermogen, het ruimtelijk inzicht en het herkennen van vormen en patronen. Daarnaast kan het ook de concentratie en het geduld van het kind vergroten.
Wil je als man een slim kind? Dan is het zaak om een intelligente moeder te vinden. Intelligentie hebben kinderen namelijk vooral te danken aan de genen die zij van hun moeder hebben geërfd. Dit blijkt uit een recent onderzoek gepubliceerd in Psychology Spot, waarover Ouders van Nu schrijft.
Kinderen met ODD (opstandig gedrag) zijn met regelmaat ongehoorzaam, driftig, zoeken ruzie en zijn snel gefrustreerd.
Kinderen gillen en schreeuwen vaak wanneer ze in een groep samen zijn. Dit doen ze om aandacht te vragen. Een kind denkt: als ik zo hard mogelijk praat of gil dan word ik gehoord. En omdat kinderstemmen vaak hoger zijn dan die van volwassenen, lijkt het alsof ze meer lawaai maken.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.