Dit kan verschillende oorzaken hebben: Betaalpas niet geactiveerd: volg de instructies op de sticker om je pas te activeren. Pincode vereist: bij betalingen boven €50 of bij meerdere betalingen op een dag die samen tussen €50 en €150 bedragen, moet je je pincode invoeren.
Het is makkelijk, snel en veilig. Bij contactloos betalen moet u uw betaalpas, mobiele telefoon of smartwatch kortstondig tegen de betaalautomaat houden. Betaalt u met een betaalpas dan is bij bedragen tot en met €50 meestal geen pincode nodig.
Kan ik contactloos betalen aan- of uitzetten? Het is niet mogelijk om contactloos betalen op de nieuwe ABN AMRO betaalpas aan of uit te zetten.
Als de functie contactloos betalen niet werkt kan dit te maken hebben met een verstoring in het signaal dat door de betaalterminal wordt gedetecteerd, de contactloze antenne kan defect zijn, de aangeboden kaart is defect of de kaart is niet geschikt voor contactloos betalen.
Uw bank heeft een eerdere transactie geweigerd en uw kaart/apparaat is geblokkeerd . Uw bank heeft de transactie niet goedgekeurd. De kaart heeft gedurende een bepaalde tijd geen chip- en pintransactie gehad. U hebt een nieuwe of vervangende contactloze kaart en hebt deze nog niet gebruikt voor een chip- en pintransactie.
Scroll naar 'Betaalmiddelen' en tik op de kaart waarvoor je contactloos betalen wilt activeren. Tik onder 'Instellingen' op de schuifknop naast 'Contactloos betalen'. Teken nog even met je face-id, vingerafdruk, of geheime code. Bovenaan het scherm zie je een groene boodschap met de bevestiging.
Contactloze betalingen zijn contactloos, zonder dat u uw pincode hoeft in te voeren of uw kaart hoeft te overhandigen. Houd uw kaart gewoon tegen de lezer, luister naar de pieptoon en uw betaling wordt veilig verwerkt .
Houd uw telefoon dichter bij de betaalautomaat. Houd uw telefoon nog een paar seconden dicht bij de lezer. Houd uw telefoon een paar seconden buiten het bereik van de lezer en probeer het opnieuw. Als de betaling niet lukt, zoekt u het NFC-teken op de betaalautomaat of vraagt u de kassamedewerker om hulp.
U kunt met Google Wallet overal betalen waar u het symbool voor contactloze betaling of Google Pay ziet. U vindt ze op het scherm van de betaalautomaat of bij de kassa.
Limiet voor de veiligheid
Voor de veiligheid kan er niet onbeperkt zonder pincode contactloos worden betaald. Wanneer uw aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode opgeteld de limiet van € 100,- bereiken, moet u alsnog een pincode intikken of de digitale betaalpas op uw smartphone ontgrendelen.
Met jouw betaalpas kun je contactloos betalen. Het is niet mogelijk om contactloos betalen uit te zetten. Contactloos betalen zonder pincode kan natuurlijk niet ongelimiteerd. Hieronder lees je hoe het werkt.
Geen pincode nodig
Snel en eenvoudig kleine bedragen afrekenen zonder pincode? Dit kan tot en met € 50 per keer met een totaalbedrag van € 100.
Het nadeel: als je kaart in de verkeerde handen valt, dan kan de crimineel overal contactloos betalen tot de limiet bereikt is. Pas dan wordt een pincode gevraagd. Hoe hoog (of laag) die limiet is, hangt af van je bank maar ligt nooit boven het wettelijke maximum van 150 euro.
ING heeft aangekondigd dat de bank per 17 september stopt met de ondersteuning van contactloos betalen via de eigen Android-app. Klanten met Android-telefoons kunnen vanaf dat moment geen gebruik meer maken van de ING Mobiel Betalen app en moeten overstappen op Google Pay.
Om te kunnen betalen met NFC, moet je toestel uitgerust zijn met een NFC-chip, moet de software up-to-date zijn en heb je een mobiel bankieren applicatie nodig en een betaalrekening bij een bank.
Zo kunt u beginnen met tikken en betalen met uw Android-telefoon: Ontgrendel uw apparaat met uw toegangscode of gezichts-ID. Houd het bij de contactloze kaartlezer. Tik en wacht op een blauw vinkje om de betaling te bevestigen.
NFC staat voor Near Field Communication, vrij vertaald in het Nederlands: binnenveld communicatie. Bij contactloos betalen zorgt de NFC techniek ervoor dat de transactie contactloos uitgevoerd kan worden en dat het betaalmiddel (tag) kan communiceren met de betaalautomaat (lezer).
U hoeft uw nieuwe kaart niet te activeren wanneer u deze ontvangt. U hoeft alleen een chip-en-PIN-transactie uit te voeren voordat u contactloos kunt betalen . Uw nieuwe kaart heeft een ander nummer, dus u moet uw kaartgegevens bijwerken als u ze ergens hebt geregistreerd.
De eerste keer dat u uw contactloze kaart gebruikt voor een transactie, wordt u gevraagd om chip en pin te gebruiken of te tekenen voor uw aankoop. Zodra u dat hebt gedaan, kunnen alle toekomstige transacties contactloos zijn. U moet uw kaart heel dicht bij de lezer houden (ongeveer 2 - 4 centimeter) om het te laten werken .
De antenne voor contactloze communicatie is defect. De aangeboden kaart is defect of de kaart is niet geschikt voor contactloos betalen. Randapparatuur, zoals een valsgeld- of handscanner, een sterke magneet of een smartwatch, veroorzaakt storing.
Bij contactloos betalen moet u de betaalpas kortstondig tegen de betaalautomaat houden. Bij bedragen tot en met €50 is meestal geen pincode nodig.