Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Op deze website vraag je in drie simpele stappen geld terug als je niet hebt in- of uitgecheckt in bus, trein, tram of metro. Je vult in bij welke halte of op welk station je bent in- en uitgestapt. Dan berekenen wij wat de rit heeft gekost. Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug.
Let op: Het kan tot 14 dagen duren voor je je gemiste uitcheck erbij ziet staan. Staat je reis er nog niet bij, probeer het dan een paar dagen later opnieuw. Wil je van een rit het saldo terugvragen? Vul dan de instaplocatie en eindbestemming in.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel tijd hebben reizigers meestal niet. De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Als je vergeet om uit te checken, ben je het volledige instaptarief (à €4,-) kwijt. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist. Op deze website vraag je in drie simpele stappen saldo terug. Dit kan als je niet hebt in- of uitgecheckt in bus, trein, tram en metro.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Waar je voorheen je plastic pasje voor de scanner moest houden, kun je nu je smartphone gebruiken. Dit doe je door de achterkant van je telefoon tegen de incheckpaal te houden. De poortjes op het station gaan dan gewoon open.
Als je incheckt bij de bus, tram, metro of trein wordt er direct een borg van de ov-chipkaart geschreven. Dit wordt ook wel het instaptarief genoemd. Bij het uitchecken wordt de juiste prijs berekend en het teveel betaalde deel weer terug gestort op de kaart.
Dat doe je door de kaart op ongeveer een centimeter afstand stil voor het OV-chipkaartlogo op de kaartlezer te houden. Daarna gaat het poortje open en/of geeft de kaartlezer een bevestigingssignaal. Klik hier om het voorbeeldfilmpje te bekijken over het in- en uitchecken met de OV-chipkaart.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Tijdens je reis kun je binnen 35 minuten uit- en weer inchecken zonder dat je je lange-afstandskorting verliest. Je kunt dan verder reizen in dezelfde tariefperiode (dal of spits).
nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
Het uitchecken dient altijd te worden gedaan op de opgegeven tijd (Uitchecktijd). Onthouden! Meestal moet u uiterlijk om 12:00 uur uitchecken en dient u de hotelkamer voor die tijd te verlaten, echter bepaalt ieder hotel dit zelf.
Open de Wallet-app op uw iPhone. Tik op 'Openbaarvervoerkaart' om een nieuwe openbaarvervoerkaart toe te voegen of op 'Vorige kaart' om een openbaarvervoerkaart toe te voegen die u al eerder aan de Wallet-app hebt toegevoegd. Kies een openbaarvervoerkaart uit de lijst of zoek op locatie of kaartnaam.
Via de Google Wallet-app
Open de Google Wallet-app . Tik op Toevoegen aan Wallet . Tik op Ov-kaart. Kies uw ov-bedrijf.
U moet uw OV-chipkaart zelf opladen bij een oplaadpunt. Die staan op treinstations en in winkels zoals Primera, Albert Heijn. Opladen kan met uw Moneycard of bankpas.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.