Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen.
Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen. Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Gebruik Online Bankieren
Selecteer uw debiteurenrekening en vervolgens 'Mijn debiteuren'. Er wordt een lijst met uw debiteuren weergegeven. Selecteer de reden voor het betwisten van de debiteur en selecteer vervolgens 'Omkeren' of 'Stoppen'.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
Als je transacties wilt verwijderen die via een koppeling met Rabobank zijn toegevoegd, kan dit niet direct.Je zal eerste de rekening tijdelijk in je administratie moeten ontkoppelen.
De bank is gehouden u terug te betalen tenzij ze aantoont dat u bedrog gepleegd heeft, dat u met opzet (en dus frauduleus) heeft gehandeld of dat er sprake is geweest van grove nalatigheid waardoor men uw gegevens heeft kunnen stelen. Omtrent deze grove nalatigheid is al heel wat inkt gevloeid.
Als de rekening bij dezelfde bank is, kan de bank optreden als bemiddelaar en toestemming vragen aan de begunstigde om de transactie terug te draaien . Als de rekening bij een andere bank hoort, is het beter dat u de vestiging benadert die de rekening van de begunstigde beheert en vraagt om de transactie terug te draaien.
U kunt uw verzoek om de EFT/Money Transfer-transactie die u via Online Banking hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, indienen door te bellen naar 0850 222 0 600 Telephone Banking . Om de EFT/Money Transfer-transactie die u via onze vestigingen hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, kunt u uw verzoek via onze vestigingen indienen.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Neem onmiddellijk contact op met uw bank, zodat zij uw account kunnen beschermen . Nadat u uw bank over de oplichting hebt verteld, moet u uw bankafschriften in de gaten houden en letten op ongebruikelijke transacties. Controleer ook uw kredietscore om te zien of er aanvragen voor krediet zijn die u niet herkent.
Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen. Tip: Als je online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand.
Er staan rekeningen, leningen, creditcards of woonruimten op uw naam. Maar u wist van niets. U ontvangt dan rekeningen van bijvoorbeeld een telefoonmaatschappij of andere organisatie waar u zelf geen contract bij heeft afgesloten. U ontvangt boze berichten van mensen die u als oplichter zien.
Civiele rechtszaak: Naast de strafrechtelijke procedure, kun je ook een civiele rechtszaak aanspannen om het gestolen geld terug te vorderen. Je zult moeten bewijzen dat de persoon het geld van jou heeft gestolen en dat je recht hebt op teruggave.
Jaarlijks worden ruim 200.000 mensen in Nederland slachtoffer van online oplichting. Slachtoffers geven vaak aan dat het hun 'eigen stomme schuld' is geweest. Maar dit is niet terecht: oplichting kan iedereen overkomen.
Het kan verzoeken om een terugdraaiing van de transactie . Als de begunstigde akkoord gaat, wordt de transactie binnen 7 werkdagen teruggedraaid. In het geval van een begunstigde van een ander filiaal, moet u persoonlijk naar het filiaal gaan om de bankmanager te ontmoeten voor de oplossing.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.