Open de app en tik op 'Pincode vergeten'. Tik op 'Opnieuw activeren', dan wordt die app gedeactiveerd. U kunt nu weer een DigiD app activeren op een ander apparaat.
Heb je jouw DigiD al geactiveerd? Dan kun je een nieuw wachtwoord aanmaken. Je moet dan nog wel je gebruikersnaam weten en je burgerservicenummer (BSN) bij de hand houden. Als je je gebruikersnaam bent vergeten, dan moet je opnieuw een DigiD aanvragen.
Is er bij DigiD geen e-mailadres van u bekend, dan ontvangt u per brief de methode om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hier gaan dus enkele dagen overheen en dat is vervelend als u bij uw gegevens wilt. Vul daarom uw DigiD aan met uw e-mailadres.
U kunt de DigiD helpdesk bellen op telefoonnummer 088 123 65 55 en een machtiging aanvragen. U vraagt aan de persoon die u gaat helpen om de machtiging voor u aan te vragen.
Gebruikersnaam en wachtwoord
Lukt activeren met ID-check of sms niet? Dan krijgt u de optie om de app te activeren met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt na drie werkdagen een bevestigingsbrief van DigiD dat de app is geactiveerd.
Dit wordt veroorzaakt door de instellingen van de browser die u op uw mobiele apparaat gebruikt. Uw browser staat dan ingesteld als 'desktopsite'. Ga naar de instellingen van uw browser en schakel deze functie uit. Het kan zijn dat DigiD app niet goed werkt in sommige browsers.
Na het aanmaken van een account verstuurt de dienst meestal een e-mail ter bevestiging. Hierin staat vaak ook de gebruikersnaam. Zoek dus eerst de mail op en bekijk daarin wat uw gebruikersnaam is.
Als het je helemaal niet meer lukt om in te loggen met je DigiD kan dit komen door de volgende oorzaken: Je gebruikt de verkeerde inloggegevens. Controleer of je de juiste gebruikt, denk aan hoofdletters en kleine letters. Je DigiD is geblokkeerd.
Herstelcode wachtwoord invoeren
Wilt u een nieuw wachtwoord instellen en heeft u een brief of een e-mail ontvangen met een herstelcode? Wilt u uw wachtwoord voortaan sneller herstellen. Voeg uw e-mailadres en sms-controle toe aan uw DigiD. U kunt uw wachtwoord dan direct herstellen.
Gebruikersnaam en/of wachtwoord onjuist/vergeten
Bij het activeren van uw DigiD moet u precies dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord invoeren die u bij de aanvraag heeft bedacht. Zijn deze niet precies gelijk of bent u deze vergeten, dan kunt u uw DigiD niet activeren. Vraag dan opnieuw een DigiD aan.
Start vervolgens de DigiD-app op je telefoon. Binnen de app is het na enkele welkomstschermen de bedoeling om de camera van je smartphone of tablet op de QR-code op je computerscherm te richten. Er komt een vijf-cijferige koppelcode in beeld, voer die in op je computer en druk op Volgende.
Heb je geen smartphone en geen DigiD? Dan kun je de code telefonisch aanvragen: Bel 0800 – 1351 of 0800-1421. Houd je Burger Service Nummer (BSN) bij de hand.
Ga naar de website www.digid.nl. Klik rechtsboven op Inloggen Mijn DigiD. Selecteer de optie Ik wil inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
Een DigiD is geldig tot drie jaar na de laatste keer dat u er ergens mee hebt ingelogd. Gebruikt u DigiD dus geruime tijd niet, dan moet u een nieuw DigiD aanvragen.
Als u uw DigiD-gebruikersnaam bent vergeten, moet u een nieuwe DigiD aanvragen. Uw wachtwoord kunt u herstellen via DigiD.nl met behulp van e-mail en sms of de DigiD app.
Alleen organisaties die wettelijk bevoegd zijn om burgerservicenummers te gebruiken, maken gebruik van DigiD. Dit zijn overheidsorganisaties of organisaties met een publieke functie, bijvoorbeeld: ministeries en gemeenten.
DigiD stuurt u een automatisch bericht als er iets in uw account wijzigt. Bijvoorbeeld als u een DigiD aanvraagt, uw DigiD (app) activeert, uw e-mailadres of wachtwoord wijzigt, of uw DigiD na 3 jaar verloopt.
Uw DigiD wachtwoord moet voldoen aan de volgende eisen: minimaal 8, maximaal 32 tekens. geen spaties. ten minste 1 kleine letter.
Heb je een smartphone of tablet zonder NFC-lezer of lukt de ID-check niet? Activeer dan de app met een sms-code. Kijk daarvoor de video 'DigiD app activeren met sms-controle'.
Beeldmerk op rijbewijs
Op de achterkant van het rijbewijs (uitgegeven vanaf 4 juni 2018) staat een nieuw beeldmerk dat aangeeft dat het rijbewijs een inlogfunctionaliteit heeft.
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Het is wel zo dat steeds meer overheidsorganisaties DigiD gebruiken voor de toegang tot hun online dienstverlening. Zonder DigiD kunt u dus veel dingen niet via internet regelen.
Stuur je vraag naar info@digid.nl en je kunt een antwoord verwachten binnen twee dagen van DigiD.