Dit zijn de belangrijkste en enige communicatie tips die je nog moet onthouden – voor elk gesprek. Ga er even goed voor zitten. ... Dé 11 tips voor verbale communicatie
Bedenk wat je wil zeggen, vóór je spreekt. ...
Wees positief in wat je zegt (zonder de lolbroek te zijn) ...
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Geef voorrang aan tweerichtingscommunicatie. Luisteren is voor de communicatie op de werkplek net zo belangrijk als praten. Luisteren naar de ideeën van anderen, in plaats van alleen maar te proberen uw eigen ideeën naar voren te brengen is belangrijk om een goed samenwerkend teamlid te zijn.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Alleen de feiten, de werkelijkheid waar te nemen: wat zie, hoor, voel, proef je écht? Goed te luisteren naar de ander: goed luisteren is meer dan horen wat de ander zegt. Goed te luisteren naar je zelf (wat gaat er in je hoofd om?). Vragen te stellen (om te checken of het klopt wat je observeert).
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
De gevolgen van slechte communicatie zijn groter dan u misschien denkt. Spraakverwarringen en misverstanden zijn nog relatief onschuldig. Slechte communicatie zorgt er ook voor dat medewerkers u wantrouwen, minder productief zijn en sneller een andere baan zoeken.
2. Het 'goede gesprek' is het plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek in één. Waar in de traditionele HR-gesprekscyclus een duidelijk onderscheid bestaat tussen de drie gesprekken wordt in de methodiek van het goede gesprek deze drie gesprekken samengevoegd in één gesprek.
Nadat je bent onderbroken reageer je niet op wat de slechte luisteraar zei, maar je zegt: "Wat ik net wilde vertellen is..." en je herhaalt gewoon je verhaal.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.