Als je een bedrijf hebt gemachtigd om automatisch geld van je rekening af te schrijven, dan kun je deze machtiging wijzigen of stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. Neem contact op met het bedrijf om af te stemmen hoe je dit het beste kunt regelen.
Direct een gemachtigde afmelden via de Mobiel Bankieren App
Klik op 'Je rekening';Klik op 'Machtiging instellen';Klik op 'OK, naar Mijn ING';Klik op 'Gemachtigde afmelden'.
Een incassomachtiging intrekken
Ben je het niet eens met een doorlopende automatische incasso? Neem dan eerst contact op met het bedrijf dat het bedrag bij je afschrijft. Eventueel houd je de komende incasso tegen met een rode kaart. Je trekt daarmee je machtiging in.
Dan kun je de ingeplande incasso weigeren in het incasso-overzicht. Belangrijk: neem eerst contact op met de incassant. Zo voorkom je een mogelijke betalingsachterstand. Om te weigeren klik je in het incasso-overzicht op een ingeplande incasso en kies je voor 'Weigeren'.
Zoek dan contact met de opdrachtgever van de incasso of houd de komende afschrijving tegen met een rode kaart. Je trekt hiermee je machtiging in. Print de rode kaart uit, vul de gegevens in en stuur deze naar het bedrijf dat het geld ontvangt. Een Digitale Incassomachtiging trek je in via de website van dat bedrijf.
Onterechte automatische incasso
Haalt een bedrijf geld van uw rekening maar gaf u hiervoor geen machtiging? Of stopte u de machtiging? Dan is de automatische incasso onterecht. U kunt dan binnen 13 maanden uw bank vragen om het bedrag terug te boeken.
Je doet alles goed, maar er gaat iets mis bij de incassant
Bijvoorbeeld als de incasso niet goed bij ons is aangeleverd. Je hoeft dan niks te doen! Wij lossen het op met de incassant of de incassant neemt zelf even contact met je op.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.
Telefonisch bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur.
Voor vermissing of diefstal van je creditcard, fraude of oplichting bel je de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week).
Machtigen. Je kunt iemand machtigen om de Betaalrekening te beheren. De gemachtigde kan vervolgens alleen (geld)handelingen verrichten voor producten die direct aan de Betaalrekening zijn gekoppeld. De gemachtigde kan geen producten aanvragen of wijzigen en de rekening blijft altijd op naam van de rekeninghouder staan.
Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van uw rekening afschrijven zodra het saldo op uw rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
Kosten. Een abonnement op Incassomachtigen Standaard en/of Zakelijk kost € 20 per maand. De abonnementskosten schrijven we iedere maand van je Zakelijke Rekening af. Verder betaal je € 0,75 voor elke afgegeven digitale incassomachtiging Standaard, en € 1,00 voor elke afgegeven digitale incassomachtiging Zakelijk.
Als je te vaak een verkeerde SMS-code invult bij het inloggen. Dan blokkeren we de toegang voor 3 uur. De blokkade gaat er vanzelf af. Daarvoor hoef jij niets te doen.
Wij schrijven de incasso in de meeste gevallen af, ook als je hierdoor meer rood komt te staan dan is afgesproken. Over het bedrag dat je rood staat wordt rente in rekening gebracht. Als na 4 werkdagen het saldo nog steeds onvoldoende is, boeken we de incasso terug op je rekening. Je betaalt dan geen rente.
Als een onterechte incasso is vastgesteld, dan krijg je het geld teruggeboekt op je rekening. De betrokken banken handelen de procedure in principe binnen 2 weken af.
Standaard Europese incasso is verplicht voor alle SEPA banken die automatische incasso voor eurobetalingen aanbieden. Zakelijke Europese incasso is echter optioneel, dat betekent dat niet alle banken het aanbieden.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.
Als u een bedrijf of goed doel heeft gemachtigd om automatisch geld van uw rekening af te schrijven, dan kunt u deze machtiging stopzetten door bij dat bedrijf of goede doel een schriftelijk verzoek in te dienen.
Wil je betalen met incasso? Vul het machtigingsformulier van de incassant in en stuur het ondertekend retour. Je kunt ook online een incassomachtiging afgeven als de incassant hier gebruik van maakt. Je wordt dan vanaf de website van de incassant doorgeleid naar Mijn ING waar je de machtiging afgeeft.