Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
Dit is het makkelijkste, maar hiervoor heb je natuurlijk een sifonpomp nodig. En daarnaast ook een darm om het product over te hevelen. Je zet hier dan je jerrycan of container op de grond naast de tank. Dan moet je de darm diep genoeg in de tank steken en ook in de container.
Niet alleen bij auto's wordt benzine gestolen. Dit kan ook bij bouwvoertuigen, scooters en boten voorkomen. Maar volgens Hoonhout wordt dat maar weinig gedaan. En als dat al wordt gedaan, is het bij boten vooral in de zomermaanden.
Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan in je tank met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met 1 liter meer volume in een tank van 50 liter.
De sifon pomp bestaat uit een slang met een pompje in het midden. Door middel van zo'n overhevelingspomp kan je benzine heel gemakkelijk uit de tank zuigen. Naast dat het benzine overhevelen met een sifon pomp heel makkelijk is, loop je zo ook minder gezondheidsrisico's.
In de meeste versies kan met de hand middels een blaasbalg vloeistof in de hoogst gelegen container worden opgezogen. Zodra deze vloeistof op een lager niveau in de slang komt dan het niveau in de container, gaat het stromen. Het natuurkundige principe dat hierachter zit is de wet van de communicerende vaten.
De vloeistof in de slang heft de luchtdruk deels op. De buitenlucht duwt de vloeistof de slang in, terwijl de vloeistof door de zwaartekracht naar beneden terug duwt. De vloeistof houdt als het ware de buitenlucht tegen.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Vastgesteld is dat er bij opzettelijk tanken zonder te betalen gemiddeld minimaal €131,- aan indirecte schade ontstaat. Indirecte schade bestaat uit de tijd die de medewerker kwijt is aan vaststellen van de diefstal, aangifte doen, vastleggen van het bewijsmateriaal en de administratie.
Een sifon pomp
Een handmatige sifon pomp is een lange slang met in het midden van de slang een pompje, waarmee je de benzine uit de tank pompt. Knijp een paar keer in het pompje om de benzine in beweging te krijgen. De benzine stroomt door het pompen uit de tank en naar de andere kant van de slang.
Goedkoop tanken doe je op deze dagen
Maandag schijnt de slechtste dag te zijn om te tanken. Op maandag krijg je eigenlijk nergens korting. Tankstations die een vaste kortingsdag hebben, kiezen hiervoor nooit de maandag. De zaterdag is de meest gunstige dag: dan geven de meeste tankstations korting.
Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging. De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
De vooravond is met stip het beste tijdstip om te tanken. Tussen 18 en 20 uur zetten de tankstations de minste toeslag op hun dienst, waardoor de prijzen van alle typen brandstof op het minimum liggen. Bij een deel van de bedrijven geldt deze bodemprijs zelfs tot 23 uur.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Lucht zal via je reservoir of t-stuk ontsnappen. Je moet er dus gewoon voor zorgen dat je pomp altijd wateraanvoer heeft, dan stromen de bubbels (hoe groot ook) vanzelf wel mee. En je pomp niet aan laten staan, maar aanzetten, en dan weer uit etc. Anders zuigt hij de lucht weer aan door de snelheid van het water.
Vanuit een rechte pijp, waarin het water snelheid maakt, voert de aanvoerslang water naar het centrale T-stuk van de Breurram. De verticale impulsklep, boven, staat open. Het water stroomt steeds sneller weg. Als de kracht van de waterstroom te sterk is, slaat de verticale klep hoorbaar dicht.
Daarvoor zetten we het oorspronkelijke vat hoog, duwen er een slang in en zuigen aan het einde van de slang. De wijn zal vanuit de fles in de slang gezogen worden waarna je de mond van de slang in de ontvangende fles stopt. Door de zwaartekracht zal de wijn naar beneden blijven lopen en zo de nieuwe fles in.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Ongebruikte benzine kun je gebruiken in je auto. Durf je dat niet aan? Dan dien je oude brandstofresten aan te bieden bij een milieustraat of daarvoor gespecialiseerde verwerkingsbedrijven.